Sally Altschuler
Foto: Morten Holtum /Gyldendal

Sally Altschuler

Peter Tværmose Nielsen, 2000.
Top image group
Sally Altschuler
Foto: Morten Holtum /Gyldendal
Main image
Altschuler, Sally
Foto: Marianne Østergaard / Saxo

Indledning

Sally Altschulers startede med at skrive kronikker og noveller og debuterede med en historie - Ræven, Fuldmånen og Babelstårnet - i Politiken i 1988. Hans egentlige romandebut fik han, efter flere tilløb, med Jordens salt. Forfatterskabets centrale udgivelser er ungdomsromanerne Psykocyber, Manilagaleonen og Den anden kind. I disse bøger folder han de centrale temaer helt ud og beskriver flugten ind i en fantasiverden og den meget flydende overgang mellem den normale dagligdag og hovedpersonernes drømmeverden.

 

52310113

Blå bog

Født: 26. september 1953 i Valby, København.

Uddannelse: Lærereksamen, 1979.

Debut: Jordens salt, 1993.

Litteraturpriser: Børnebibliotekarernes Kulturpris, 1993. Gyldendals Boglegat for Børnebogsforfattere og -tegnere, 1996. Martin Jensen og hustru Manja Jensens Legat, 2000. Kommunernes Skolebiblioteksforenings Forfatterpris, 2003.

Seneste udgivelse: Hr. Babels tårn. Gyldendal, 2016. Kunstner: Sven Nordqvist. Billedbog.

Inspiration: Musik, rejser, cyberworld.


Reformation og renæssance

Artikel type
boern

Forfatteren som barn

Sally Altschuler blev født i København i 1953. Han voksede op i et socialt boligbyggeri Folehaven i Valby, sammen med sine forældre og to søskende; en storebror og en storesøster. Sally´s far indvandrede fra Polen i 1910 og mødte under 2. verdenskrig Sally´s mor i Lund i Sverige.

Efter krigen giftede de sig og flyttede til Valby. Han husker selv Folehaven som et sted med masser af lys og luft og en masse børn man kunne lege med.

Hans første skoleår tilbragte han i Kirsebærhavens skole, men startede fra 3. klasse i den jødiske skole på Nørrebro. Som barn tænkte han ikke meget over, at hans famile var jøder, men han nævner selv, at det selvfølgelig har haft betydning for ham, at han tilbragte en stor del af sin barndom i Den jødiske skole.

Da Sally skulle i realklasserne vendte han tilbage til Kirsebærhavens Skole, hvor han deltog aktivt i elevrådsarbejdet. Han mindes selv sin skoletid som en god tid - han husker den jødiske skole som mange år forud for sin tid på det pædagogiske område. Blandt andet sagde man "du" til lærerne.

Gennem elevrådsarbejdet fik han også stor respekt for Kirsebærhavens skoleinspektør Orla Lundby. Efter 2. real kom han på Falkonergårdens Gymnasium, hvorfra han blev student i 1972.

Forfatteren som voksen

Efter gymnasiet arbejdede Sally Altschuler et år som lærervikar for at tjene penge til en tur til Østen - den tids dannelsesrejse. Rejsen gjorde stort indtryk på Sally og mange af de tanker og følelser han havde dengang har han brugt i sine romaner; blandt andet i Jordens salt.

Efter hjemkomsten startede Sally på biologistudiet på Københavns Universitet. Han havde fra barnsben haft en drøm om at blive havbiolog og havde blandt andet læst alle Jacques Costeaus bøger, men han blev ganske hurtigt træt af studiet. Han rejste lidt mere og var blandt andet på flere ture til Israel.

I 1975 startede han på lærerseminariet og i 1979 blev han lærer. Derefter underviste han nogle år på Skolen i Dronning Louisegården og Skolen i Charlottegården.

Han har beskæftiget sig meget med musik og har lært en masse af de børn han har undervist; først og fremmest at man skal være meget logisk, og at børn skal være 100% sikre på at man kan lide dem, før man kan lave noget sammen med dem.

Siden arbejdede han på Terrasserne, der er en døgninstitution i Fredensborg. Han er blevet gift og har fået børn, men er ikke holdt op med at rejse.

I 1995 holdt han og hans kone forældreorlov og rejste jorden rundt med børnene. Også denne rejse fik stor betydning for hans virke som forfatter og har givet yderligere inspiration til de sprudlende fortællinger, der er hans varemærke.

Overblik over forfatterskabet

Sally Altschulers startede med at skrive kronikker og noveller og debuterede med en historie - Ræven, Fuldmånen og Babelstårnet - i Politiken i 1988. - i Politiken i 1988.

Hans egentlige romandebut fik han, efter flere tilløb, med Jordens salt. En børnebogskonkurrence, udskrevet af Høst & Søn, var den direkte anledning til, at den roman han havde arbejdet med i nogle år blev færdig. Men han vandt ikke konkurrencen.

20750634

Til gengæld ville Gyldendal gerne udgive bogen og den blev hædret med både børnebibliotekarenes og skolebibliotekarenes børnebogspriser i 1993.

Allerede her introduceres Sally Altschulers farverige og fantasifulde univers og bogen danner baggrund for en jævn række af udgivelser, der alle viser ham som en velskrivende og handlingsorienteret forfatter.

Han har siden både skrevet billedbøger og flere børne- og ungdomsromaner.

Forfatterskabets centrale udgivelser er ungdomsromanerne Psykocyber, Manilagaleonen og og Den anden kind.

I disse bøger folder han de centrale temaer helt ud og beskriver flugten ind i en fantasiverden og den meget flydende overgang mellem den normale dagligdag og hovedpersonernes drømmeverden.

I de to sidste romaner danner historiske begivenheder baggrunden for handlingen og man kan mærke den grundige research, der gør bøgerne troværdige og læsevenlige.

Billedbøgerne

Copyright omslag:
Sven Nordqvist & Gyldendal

I billedbøgerne ser man en anden side af Sally Altschuler. Fantasien er den samme som i romanerne, men man mærker også en loyalitet og forståelse for børns verdenssyn, der gør bøgerne meget læseværdige og giver børn gode muligheder for at tage bøgerne til sig. 

Omskrivningen af skabelsesberetningen i Begyndelsen er både charmerende og humoristisk og viser, at Sally Altschuler også kan skrive for de mindste og deres forældre.

Begyndelsen er en moderne klassiker. Sven Nordqvist´s tegninger og dialogen mellem Mia og Gud er med til at give historien liv, så børnene har god mulighed for at forstå den lidt kringlede og svære historie.

Netop det flydende sprog og den troværdige og humoristiske dialog er Sally Altschuler en mester i, og det er da også den side af forfatterskabet der oftest roses af anmelderne.

Hos illustratoren Birde Poulsen har han fået en god sparringspartner, og deres to fælles billedbøger, Evelyn med de smukke øjne og Da tudse blev træt, er både smukke og rigtige. Og historierne afleveres uden at blive moralske eller belærende.

Fantasiverdener

Sally Altschuler siger selv, at der er mere mellem himmel og jord end man lige kan se, og at man tit ikke behøver gøre så meget for at opleve et eller andet, man ikke helt kan forklare.

Fantasien og drømmene har en stor plads i hans forfatterskab, men samtidig holder han sig til virkeligheden i den forstand, at handlingerne er reelle nok set med hovedpersonernes øjne - der er ingen drager eller trylleri, kun en selvskabt drømmeverden som de fleste børn og unge vil kunne nikke genkendende til.

Sally Altschulers hovedpersoner bevæger sig ofte på randen af en fantasiverden, de ikke selv har kontrol over. Denne fantasiverden kan når som helst kamme over og blive farlig for dem selv og andre, hvilket er tilfældet både i Psykocyber og i og i Den anden kind.

22378341

Også i Manilagaleonen bringes sindssygetemaet helt i forgrunden med hovedpersonens mor som psykiatrisk patient på Sct. Hans. I Manilagaleonen ved vores hovedperson aldrig, hvornår han mister kontrollen og træder ind i sin fantasiverden og sit 'andet jeg', personen Gabriel. Det kan ske i svømmehallen eller midt under et tryllenummer med stedfaderen - han har ingen kontrol over sit eget liv og bevæger sig ud og ind af drømmeverdenen.

Personernes handlinger er imidlertid helt logiske inden for det univers, de bevæger sig i, og mon ikke alle mennesker kender fornemmelsen af at fortabe sig i en anden rolle og i en anden verden end den virkelige?

Den gennemgående forskel er personernes manglende kontrol over disse bevægelser i rum og tid - de falder gang på gang ud over kanten, ned i fantasiens og drømmenes verden. Og Sally Altschulers personer falder tit ud over kanten til sindssygen.

 

Cyberworld

Cyberworld, pludselige tidsspring og til tider ekstrem voldelig adfærd; Sally Altschulers personer er ikke helt almindelige og deres oplevelser er ikke for hvem som helst.

Fascinationen af Cyberworld og computerspil kommer klarest til udtryk i romanen Psykocyber, hvor spillet mellem virkelighed og spil udviskes fuldstændigt, da hovedpersonen Virtus (Virtual reality..) transformeres til en ladning data, der frit kan bevæge sig i cyberspace.

Imidlertid bærer Sally Altschulers andre romaner også præg af den tankegang og den stil, man finder i mødet med Cyberworld og personerne handler tit som medspillere i et computerspil, selvom romanerne på overfladen handler om noget helt andet.

Computerspil som indgangen til en fantasiverden og spillenes overtagelse af menneskets personlighed er således et af Sally Altschulers vigtigste romantemaer.

Hovedpersonerne mister kontrollen over deres eget liv og bliver indfanget i konflikter, de egentlig ikke har noget at gøre med - eller måske har de alligevel: I Manilagaleonen er personerne flettet sammen på tværs af tid og deler et skæbnefællesskab, der er fastlagt på forhånd.

Ligeledes i Psykocyber og Den anden kind mærker man en afmagt og skæbnebestemmelse hos hovedpersonerne, der kan virke nedtrykkende, men som også appellerer stærkt til fantasien og drømmene.

Personerne handler som aktører i Cyberworld, selvom handlingen måske på overfladen bare er henlagt til en anden tid, og den vold, der afslutter både Den anden kind og og Psykocyber kommer som en naturlig forlængelse af hovedpersonernes tab af kontrol over deres egne handlinger. Hos Sally Altschuler er Cyberworld næsten ligeså virkelig som virkeligheden.

 

Manglende fædre

Sally Altschulers hovedpersoner kan godt trænge til en drømmeverden. De kommer næsten alle fra brudte hjem af den ene eller anden art. Typisk er faderen ikke til stede, fysisk i Manilagaleonen, Jorden salt og og Den anden kind og mere overført i Psykocyber.

I Jordens salt går det først halvvejs inde i historien op for Lala, at det i virkeligheden er hans far, han leder efter - og da Lala til sidst finder ham, er han på ingen måde værd at samle på. Drengene, for det er drenge det handler om i Sally Altschulers romaner, har simpelthen ikke nogen ordentlige mandlige identifikationsmuligheder - de mænd der optræder falder på den ene eller anden måde alle igennem og viser sig at være svage og utilstrækkelige.

Drengene søger naturligt nok væk og ind i fantasiens verden, men kun for også dér at blive skuffede og overladt til sig selv. Det er ikke underligt, at flere af romanerne har mere eller mindre desperate og voldelige udgange - men de ender også med klogere og mere voksne hovedpersoner.

Og måske især klogere på deres eget sind og de farer der lurer, hvis man ikke tager magten over sine egne handlinger. Sally Altschuler fortæller selv, at han ikke ved, hvorfor det er sådan med mændene i hans bøger. Han havde selv et fint forhold til sin far, men alligevel bliver det bare sådan når historierne skrives.

Sally Altschulers hjemmeside

Sally Altschulers interesse for cyberworld fornægter sig ikke: Selvfølgelig har han en hjemmeside. Adressen er www.altschuler.dk, og siden giver en glimrende oversigt over hans arbejdsmetoder og interesser. (Konstateret utilgængelig 2020-06-04)

Han lægger stor vægt på kontakten til skoler, og der tilbydes blandt andet en netdialog til skoleklasser. Man kan her følge hans skriveproces og via e-mails blive holdt orienteret om, hvorfor personerne udvikler sig som de gør, hvorfor handlingen eventuelt må ændres og til sidst også få et indblik i kontakten til forlagene. Forløbet afsluttes med et besøg i klassen.

Det er vigtigt for Sally Altschuler at være i dialog med sine læsere - han siger selv, at det er vigtigt at gøre indtryk på sine læsere. Det er sjældent man kommer så tæt på en forfatter og hans arbejdsmetoder, som man gør på Sally Altschuler.

"Inde i forfatterens hoved", hedder et afsnit på hjemmesiden, og det er ikke kun en floskel; man er meget tæt på mennesket Sally. Man hører om hans tanker om at skrive og får historier fra hans opvækst i Valby. Man får et indtryk af hans fascination af et nyt medie og de muligheder, det giver ham som forfatter og menneske.

Man ser en klar forbindelse fra hans gamle IBM kuglehovedskrivemaskine over hans hjemmeside og netdialogerne med læserne og frem til visionerne og skræmmebillederne i Psykocyber.

Sally Altschuler mener selv, at det er på internettet fremtiden ligger, og et af hans ønsker er at lave en form for litteratur, der kan få netmediet og den trykte bog til at forstærke hinanden.

Sally Altschuler om at skrive

Sådan set skriver jeg ikke bøger for børn. I hvert fald tænker jeg sjældent på, at det er et yngre publikum jeg henvender mig til.

Der, hvor det for alvor bliver sjovt at skrive, det er, når der sker noget, der svarer til, at læseren bliver det læste, nemlig at den skrivende bliver det skrevne.

Måske er det sådan, at hvis børnelitteratur er god nok, så er den i hvert fald også god nok til voksne.

Disse ord er Sally Altschulers og de er hentet fra et essay han skrev til BØFA´s 50 års jubilæum. Det er når historien begynder at skrive sig selv, det bliver rigtigt sjovt at være forfatter, siger han - selv mener han, det er vanedannende.

Når personerne overtager handlingen får historien det ekstra "drive", der gør den spændende og vedkommende. Tit tager den en drejning, som ikke engang forfatteren havde regnet med.

Han siger selv, at det var sådan slutningen på Psykocyber opstod, og det er i det hele taget karakteristisk for ham, at der ikke er en klar disposition fra starten - historierne vokser af sig selv og ender tit et helt andet sted, end han havde tænkt sig.

For Sally Altschuler gælder det om at holde læserne fast, og det er da også selve historien, der er det allervigtigste.

Hans levende sprog og flydende dialog giver læserne gode muligheder for at identificere sig med personerne, og man bliver ikke udsat for moralske belæringer eller skjulte budskaber hos Sally Altschuler. Man må selv tage stilling til godt og ondt i romanerne.

 

Jordens salt

En dreng og en pige, fra hver sin by og med hver deres kultur, drager mod Den Grønne By for at finde Jordens Salt. Så enkel er handlingen i Sally Altschulers debutroman fra 1993, men under denne handling foregår der en masse.

For romanen handler nemlig også om drengen Lala´s søgen efter sin forsvundne far, om hans voksende erkendelse af livets mangfoldighed og hans udvikling fra barn til voksen.

Lala vil gerne ud at rejse med en kamelkaravane og får til sidste lov af sin farverige onkel. Han møder Uman Beg, der er leder af karavanen, men snart bliver han taget til fange af nogle røvere. I røverborgen møder han pigen Naima, der har en helt anden kulturel baggrund end ham.

Det lykkedes dem sammen at flygte fra røverne og begive sig mod Den Grønne By. De forelsker sig naturligvis, og sammen løser de gåden om Jordens salt. Mere skal ikke afsløres her.

Romanen er skrevet i et letflydende sprog og især dialogen gør historien levende og medrivende. Det foregår over stok og sten, og til tider kan man godt mangle opfølgning på alle de sidehistorier der introduceres.

Imidlertid gør det ikke så meget, for historien er både spændende og morsom og fik da også fortjent både Børnebibliotekarernes kulturpris og Danmarks Skolebibliotekarforenings børnebogspris i 1993.

Psykocyber

Vi er i en ikke alt for fjern fremtid. Drengene Virtus og Mojo bruger al deres tid på at spille avancerede computerspil i Cyberworld, men for Virtus bliver legen pludselig til alvor, da han bliver fanget i Cyberworld.

Mojo og pigen Cath må hjælpe Virtus med at komme tilbage til virkeligheden, men det viser sig at have vidtrækkende konsekvenser. Både regeringen og en dataterrorgruppe involveres og Mojo og Cath kommer meget tæt på hinanden under jagten.

Det er meget svært at skelne mellem virkelighed og fiktion i den verden, Virtus og Mojo befinder sig i. Hele dette fremtidssamfund er præget af en følelseskold stemning, der blandt andet betyder, at forældrene har meget svært ved at forholde sig til deres børns problemer og tanker.

Det viser sig også i den måde samfundet har isoleret alle outsiderne på i særlige områder af byen. Både Virtus og Mojo og til en vis grad også Cath er præget af denne stemning, og det kan være svært at skelne virkeligheden fra deres fantasier og forestillinger.

Hovedpersonerne må prøve at overleve på bedste vis og de gør da også hvad de kan. Men er det nok? Afslutningen er på én gang logisk og meget overraskende, og man sidder tilbage med en isnende fornemmelse ned af ryggen efter endt læsning af Psykocyber.

Manilagaleonen

Vi befinder os i to perioder, adskilt i tid, men med handlinger der er flettet sammen på kryds og tværs. I den ene historie følger vi drengen Michael og hans liv og færden i Valby op til nytårsaften 1999. I den anden er det drengen Gabriel der er hovedperson og hans flugt fra den daværende danske koloni Sankt Thomas i 1699 og hans involvering i sørøverlivet fører handlingen frem til en overraskende afslutning.

Michaels mor er indlagt på Sankt Hans med vrangforestillinger, men er det nu også hende der er noget galt med? Episoder i Michaels liv som tryllekunstnerlærling hos stedfaren tyder på, der er mere mellem himmel og jord, end man lige aner, og Michael bliver klar over, at der er en direkte forbindelse fra sørøvertiden og Gabriels liv til hans egen undfangelse.

Både Michael og Gabriel møder kærligheden og opdager deres egen styrke. Man føler med dem begge to og deres sammenflettede liv. Bogen bærer præg af en meget grundig research, og siderne oser af sejldug, tjære og krudtrøg - men samtidig har den også en følsomhed, især i beskrivelserne af Michaels forhold til sin mor, der hæver den over den almindelige røverroman.

Bogen blev tildelt Gyldendals Boglegat i 1996.

Den anden kind

Bobby og hans klasse skal på tur til Granada i Spanien. Klassen får fortalt historien om den muslimske maurerfyrste Boabdil, der giver sin søn væk som gidsel til spanierne for selv at slippe fri. Denne historie får betydning for Bobby, der selv er blevet forladt af sin far, og dermed får historien betydning for resten af klassen.

Turen udvikler sig ikke heldigt for Bobby, og et skænderi mellem hans spanske ven og vennens far sætter begivenheder i gang, som helt tager magten fra ham. Også denne roman slutter meget voldsomt, og igen er det et resultat af omgivelsernes, og især fædrenes svigt. Fædre, der svigter deres børn, er det gennemgående tema i denne historie.

Romanen tegner et skift i Sally Altschulers forfatterskab. Det er ikke længere den handlingsmættede ydre fortælling, der er det bærende, men derimod hovedpersonen Bobby´s indre liv, tanker og kollaps.

Historien foregår primært på det psykologiske plan, og slutningen er meget konsekvent gennemført. Sally Altschulers temaer er helt i front i denne roman, der henvender sig til en lidt højere aldersgruppe end de øvrige romaner.

Bibliografi

Børneromaner

Altschuler, Sally:
Jordens salt. 1993
Altschuler, Sally:
Psykocyber. 1994
Altschuler, Sally:
Manilagaleonen. 1996
Altschuler, Sally:
Blind makker. 1997
Altschuler, Sally:
Den anden kind. 1999
Altschuler, Sally:
Verdens navle. 2002
Altschuler, Sally:
De magiske briller. 2003
Altschuler, Sally:
Men jeg sagde ikke noget. 2003
Altschuler, Sally:
Saturn og skumbananen. 2004. 1. del af serie
Altschuler, Sally:
Ballade med Bit. 2004. 2. del af : Saturn og skumbananen
Altschuler, Sally:
M/S Morpheus. 2004
Altschuler, Sally:
Ørnens øje. 2005
Altschuler, Sally:
Pigen i disen. 2005
Altschuler, Sally:
Madam Blå og Svinehunden. 2007
Altschuler, Sally:
Calibanernes oprør. 2007
Altschuler, Sally:
Martins ørevoks. Tudse, 2010. (Zowie, bind 1)
Altschuler, Sally:
Den sorte linie. Tudse, 2010. (Zowie, bind 2)
Altschuler, Sally:
Min tipoldefar var russer og havde slangekrøller. Gyldendal, 2011. Roman.

For unge

Altschuler, Sally:
Dødseliksiren : den sande beretning om den lærde Tyge Brahe. ABC Forlag, 2013.

Voksenroman

Altschuler, Sally:
En engel bag øret. Gyldendal, 2011.

Billedbøger

Altschuler, Sally:
Begyndelsen. 1994
Altschuler, Sally:
Evelyn med de smukke øjne. 1998
Altschuler, Sally:
Da tudse blev træt. 2000
Altschuler, Sally:
Hvordan man får sin kamel til tandlægen. 2000
Altschuler, Sally:
Der er noget i vejen, Tudse. 2001
Altschuler, Sally:
Venner ved verdens ende. 2001
Altschuler, Sally:
Store Tudse og Mutter Spidsmus. 2003
Altschuler, Sally:
Tudses fine venner. 2003
Altschuler, Sally:
Verden ifølge Tudse og Spidsmus. 2008
Altschuler, Sally:
Noas skib. Gyldendal, 2012
Altschuler, Sally: Hr. Babels tårn. Gyldendal, 2016. Kunstner: Sven Nordqvist.

Teaterstykker

Altschuler, Sally:
Gilgamesh. 1995
Altschuler, Sally:
En Cyberrottes død. 1997
Altschuler, Sally:
Ej blot til lysthus. 2001.
Derudover har Sally Altschuler skrevet diverse essays, kronikker og artikler.

Om Sally Altschuler

Sally Altschuler. 1993 Tillæg til skolebiblioteket 1993, nr 8 (37.13605)
Larsen, Steffen:
Sally i Nettet. 2002. I: Børn og bøger. Årg. 55, nr 7/8, side 12-15.
Rasmussen, Bent:
Børne- og ungdomslitteratur. 2005 (81.67). Bind 1. Portrætter af 14 danske forfattere.

Om forfatteren

Her får man de vigtigste pejlemærker i Sally Altschulers forfatterskab. Årstal for litterære priser, angivelse af debut og markante værker, henvisninger til biografier i håndbøger og links til omtaler på nettet.
Forfatterportrætter udarbejdet af bibliotekarer over hele landet. Portrættet indeholder blandt andet biografi, bibliografi, tekstuddrag og lydeksempler.

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Sally Altschuler