mark billingham
Foto: Forlaget Modtryk

Mark Billingham

Artikel type
voksne
stud.mag. Katrine Malthe, iBureauet/Dagbladet Information. 2013.
Top image group
mark billingham
Foto: Forlaget Modtryk

Indledning

Allerede med sin debut ”Sleepyhead” fra 2001 blev Mark Billingham godt modtaget og endte på Sunday Times’ bestsellerliste. Forfatteren har med sin baggrund i komikerbranchen en forkærlighed for sort humor, der også udspiller sig i hans krimisamling. Karakteren Tom Thorne blev introduceret med forfatterens debut og er siden da blevet en seriefigur gennem ti krimibind. Billingham roses for sit indgående kendskab til Londons bydele, hvori hans romaner foregår, de stemningsfulde miljøbeskrivelser samt den realistiske skildring af Tom Thorne.

50942783

 

Blå bog

Født: 2. juli, 1961 i Birmingham, England.

Uddannelse: B.A. i drama og teater fra University of Birmingham.

Debut: Sleepyhead. 2001.

Litteraturpriser: Sherlock Award, 2002. Crime Novel of the Year Award i 2004 og 2009.

Seneste udgivelse: Blodets susen. Modtryk, 2014. (Rush of Blood. Little Brown, 2012). Oversætter: Allan Hilton Andersen.

Inspiration: Elvis Costello og Columbo.

 

 

Hør lydklip fra 'Så godt som død'

 

 

Baggrund

”Han ser til, mens BMW’en pludselig slingrer til venstre og drejer op over fortovet, ser skikkelserne ved busstoppestedet og kroppene, der flyver rundt i luften. Hvad han ønskede sig … Da de er omtrent tyve meter væk, kan han høre den knasende lyd af en motorhjelm, der bliver krøllet sammen. Og noget andet (…)”
”I mørket”, s. 15.

Mark Billingham er født og opvokset i Birmingham i England. Han har fra en tidlig alder haft to store interesser – stand-up komik og kriminalromaner. Allerede i skolen elskede han at læse højt af stile og små historier om et kæledyr eller ferieophold for klassen. Efter skoleårene på King Edward VI’s skole for drenge læste han drama og teaterkunst på universitetet i Birmingham. Siden hjalp han til på teaterselskabet ”Bread and Circuses”, før han flyttede til London for at arbejde som skuespiller.
Han har spillet mindre roller i tv-serier som ”Dempsey and Makepeace”, ”Juliet Bravo”, ”Boon” og ”The Bill.” Mark Billingham spillede ofte rollen som the bad guy, men blev efterhånden træt af livet som skuespiller. Udover skuespillet har han skrevet manuskript til flere tv-programmer, bl.a. ”Knight School”. Et tv-program for børn, som foregår i middelalderen. Da han var i midten af 20’erne, begyndte han mere målrettet at arbejde på en karriere inden for stand-up. I komikerbranchen handlede det om at være sjov frem for at have et godt udseende.

I 2001 debuterede han med romanen ”Sleepyhead” (”Sov sødt”), og i debutkrimien kunne læserne første gang stifte bekendtskab med kriminalkommissæren Tom Thorne. Billingham er ligesom karakteren Tom Thorne bosiddende i London sammen med sin kone og to børn. Mark Billinghams krimier er kendt for deres detaljerede stedsbeskrivelser og afslører et indgående kendskab til London. Forfatteren har udtalt, at sted og miljø i sig selv udgør en vigtig rolle i romanen, og han mener, at den skandinaviske krimis styrke er evnen til de nærværende miljøskildringer.

Inspirationen til at skrive krimier kommer bl.a. fra en tidligere matematiklærer, som læste krimier højt for klassen; heriblandt klassikere som Sherlock Holmes. På trods af at Tom Thorne indtil videre optræder som hovedperson i ti romaner af Billingham, er forfatteren meget bevidst om ikke at fastlåse sin karakter og lade ham udvikle sig på lige fod med ikke fiktive personer: ”Jeg er fast besluttet på, at hvad der end sker plotmæssigt, skal et ny lag af løget skrælles af og afsløre noget om Tom Thorne, som er overraskende. For mig, ligeså meget som for alle andre. (…) Den dag ens karakter bliver forudsigelig, bør forfatteren overveje at lade karakteren ligge, for det vil læseren i hvert fald gøre.” (Mark Billingham: Developing a character. www.markbillingham.com).

 

Så godt som død

”McCarthy iagttog ham, men Thorne så ikke nogen grund til at forklare, hvad han var i gang med, hvis ikke lægen var hurtig nok i hovedet til selv at regne det ud.”
”Så godt som død”, s. 86.

Mark Billinghams ”Good as dead”, 2011, (”Så godt som død”, 2012) er den tiende roman i serien om kriminalkommissær Tom Thorne, den efterhånden velkendte krimikarakter. Med sin tørre britiske humor, hang til countrymusik og med bopæl i London er han ikke ulig forfatteren selv.

29551553

Plottets omdrejningspunkt er en gidseltagning i en kiosk i det sydlige London. Helen Weeks, politibetjent og mor til den etårige Alfie, har for vane at gå forbi den lille kiosk ved Tulse Hill Station hver morgen for at købe en avis og den daglige plade chokolade. En fredelig hverdagsrutine, en hyggelig snak med den venlige kioskejer Mr. Akhtar, et fem minutters stop på vej til en travl arbejdsdag. Men en morgen går det galt; Mr. Akhtar mister pludselig besindelsen efter at være blevet chikaneret af en gruppe teenagere, og Helen samt en anden kunde bliver ufrivilligt involveret i en personlig familietragedie. Mr. Akhtars yngste søn Amin er kort forinden død i et ungdomsfængsel, og den officielle forklaring er selvmord. Den ulykkelige far er imidlertid overbevist om, at Amin blev myrdet, og kræver, at kommissær Tom Thorne kommer til bunds i sagen og finder den skyldige. Tom Thornes sættes under et massivt tidspres, for Mr. Akhtar er desperat. Han har udvalgt Thorne til at opklare sønnens dødsfald, og de to gidslers skæbne ligger således i hænderne på kriminalkommissæren. Det ved Thorne, og han ved, at tiden er knap. Men selv for en erfaren politimand er det svært at finde en morder, der tilsyneladende slet ikke eksisterer.

Dramaet udspiller sig mellem flere parallelle handlingsforløb, hvoraf det vigtigste er Tom Thornes hektiske jagt efter sandheden om den døde Amin. Sideløbende følger læseren den intense stemning i kiosken mellem gidsler og gidseltager samt kortere afsnit om de øvrige politifolks arbejde på sagen. Fortælleren har ikke forpligtet sig til en enkelt karakter, men leger med en konstant skiftende synsvinkel.

Dog er kriminalkommissær Tom Thorne historiens bærende hovedperson, og når synsvinklen er lagt hos ham, er den ofte observerende, søgende og ikke mindst med blik for detaljer. Romanen kombinerer Billinghams særlige sans for detaljer og sort humor med et konstant skiftende spændingsplot, der forventer af sine læsere, at de holder tungen lige i munden og undervejs kan lægge to og to sammen i et puslespil, der langsomt samler sig.