Andrea Hejlskov – en facebookbiografi

Citat
”Jeg tror livet er en kamp, jeg tror det er sådan livet er. Jeg har aldrig troet på Nirvana, perfekt balance og harmoni og evig lullende lykke. Jeg har aldrig troet på Simple Living, Lean, Feng Shui, knibeøvelser, Pilates, make-overs eller dameblade. Ikke i længden, anyway. […] jeg tror vejen til det Gode Liv går gennem anerkendelse af livets realiteter – ikke gennem fornægtelse af dem … … siger drømmeren …”
”Andrea Hejlskov” – en facebookbiografi, s. 172.

Andrea Hejlskov udgav i 2005 fantasyromanen ”Lokes høj”, som blev udgivet i forbindelse med Tv2’s julekalender ”Jul i Valhal”.

Bogen blev en succes, men en fantasyskriveblokering senere udkom Hejlskovs første bog rettet mod voksne ””Andrea Hejlskov” – en facebookbiografi” fra 2009. Bogen bruger Facebook som skabelon og består af statusopdateringer, breve fra indbakken, beskeder på væggen samt kommentarer i gruppen ”Statuspolitiet”.

Teksterne stammer fra Facebook i den virkelige virtuelle verden, men er naturligvis blevet redigeret ind i bogformen, og det er svært at sige, hvor meget der er blevet ændret og skrevet til af æstetiske eller ophavsretslige årsager. I hvert fald betegnes udgivelsen som roman.

27913628

Ved bogens begyndelse er Andrea Hejlskov netop er flyttet ind i en ”lortelejlighed med udsigt til et Nettoskilt” – i Sorø, flot natur men ikke meget gang i den for en forfatterboheme og karrierekvinde, forstår man. Siden ender hun i en retssag og må kæmpe for forældremyndigheden over sin ene søn. Som om det ikke var nok, står hun også midt i en identitetskrise og bakser med at få livet som mor, underviser i psykologi på Københavns Universitet, ekskone, single og forfatter til at gå op i en højere enhed.

Bogens form gør, at handlingen fremskrives på fragmentarisk vis gennem de mange tekster af varierende længde, og undervejs småfilosoferes der over eksistentielle spørgsmål i et sprog, som nogle steder er kækt og ungt og andre steder mere lyrisk. For eksempel bruges gentagelsen ofte til at skabe rum og alvor om enkelte ord og fremhæve deres vigtighed, mens en del engelsk understreger præget af talesprog.

I skildringerne af hverdagen med ungerne, dagene med andre psykologer og nætterne med søgende elskov udkrystalliserer der sig lidt efter lidt et klart og nuanceret billede af ”karakteren” Andrea Hejlskov, som hun fremskrives gennem egne opdateringer og facebookvennernes kommentarer. Sammenstillingen af beskederne og opdateringernes refleksioner og øjebliksbilleder forvandler sig til en fortælling, som på klassisk vis rummer en menneskelig udvikling, som finder sted, mens Hejlskov bevæger sig gennem de sving, u-vendinger og pludselige opbremsninger, som livet nu engang indeholder. Fra at være historien om en singlemor, som prøver at finde fodfæste i livet, forvandler bogen sig umærkeligt til historien om en kvinde, som efter en række forhold genfinder ungdomskærligheden Jeppe fra efterskolen.