Andrea Hejlskov
Foto: Limfjordsforlaget

Andrea Hejlskov

adjunkt Rasmus Wiin Larsen, iBureauet/Dagbladet Information. 2014.
Top image group
Andrea Hejlskov
Foto: Limfjordsforlaget

Indledning

Andrea Hejlskov skriver sig ind i bølgen af forfattere, som tager direkte af hovedstolen. Det liv, hun fikserer i sine bøger, må fanges i flugten, for det er under konstant forandring. Således er Hejlskovs hidtidige forfatterskab en undersøgelse af, hvordan det er (og om det overhovedet er muligt) på én og samme tid at være moderne kvinde og urkvinde i dagens samfund. Om det er muligt at lægge ambitionerne på hylden og skride fra det hele, eller om selvbilledets, ambitionernes og institutionernes fangarme holder én fast og stopper flugten, bevægelsen.

39365766

Blå bog

Født: 15. februar 1975 i Skive.

Uddannelse: BA i psykologi, Københavns Universitet.

Debut: Lokes høj (under navnet Andrea Fisker), Phabel/ArtPeople, 2005.

Litteraturpriser: Ingen kendte.

Seneste udgivelse: Vølve. URO, 2021.

Inspiration: Sangerinden Kristin Hersh.

Genre: Hybrid

Artikel type
voksne

Baggrund

”Jeg har aldrig været den mor, der foldede sokkerne i ens par, huskede sedlerne henne fra skolen, havde ringbind og styr på det. Dén mor har jeg aldrig været – men jeg har brugt hele mit voksne liv på at prøve på at være den mor. Og jeg blev aldrig rig og berømt. Nok. Jeg tjente aldrig penge. Nok. Jeg var aldrig lykkelig, nok, tynd, nok, sjov, nok. […] Der kommer et tidspunkt, hvor man smider håndklædet i ringen og skrider fra boksekampen.”
"Og DEN STORE FLUGT”, s. 20.

Andrea Hejlskov bor i dag dybt inde i de svenske skove og har forladt det etablerede samfund. Foredragsvirksomhed og børnenes skolegang udgør forbindelsen til et system, som hun og hendes mand, den tidligere rockmusiker Jeppe Juul, fik nok af. Med deres lille fælles søn og Andreas tre ældre børn forlod de Mors og flyttede til Värmland, hvor de fik mulighed for at rykke ind i en lille hytte på 16 kvadratmeter. Den lille hytte er siden blevet skiftet ud med en større på 50, som de selv har bygget, men familien klarer sig stadig uden rindende vand, og el får de kun fra deres solcelle. Den giver dog nok strøm til, at Hejlskov i ledige stunder kan berette om livet i skoven på sin blog www.andthepioneerlife.wordpress.com, ligesom hun er særdeles aktiv på Facebook, hvor hun skiller sig ud med sine alenlange og på én og samme tid samfundskritiske og stærkt personlige statusopdateringer.

Andrea Hejlskov er født i Skive og har boet flere forskellige steder i Nordjylland og på Sjælland under sin opvækst, som hun beskriver således: Jeg er opvokset i forskellige kollektiver sammen med mine forældre, der var hippier […]. Der har været meget kritik af 68'erne, der jo eksperimenterede helt vildt med måden at leve på. Så vil der ske smuttere – blandt andet med hensyn til børneopdragelse. For mit vedkommende betød det forældre, der ikke var autoritære, enormt frie rammer og følelsen af at være anderledes.” (Helle Mogensen: Klædt nøgen foran livet. Morsø folkeblad, 2009-09-05).

Som 20-årig blev Hejlskov mor til tvillinger. Hun boede med dem i Roskilde og rykkede efter en tid her videre til København. Her fik hun en søn med en ny mand, og sammen med ham og sine tre børn flyttede hun til Vestsjælland, hvor de boede i landlig idyl nær Sorø. En skilsmisse og en del identitetsmæssigt rod senere mødte hun så Jeppe, som hun havde gået på efterskole med. Hun mødte ham midt i sit livs krise, og sammen flyttede de til Mors for at komme lidt væk fra karriereræset og alt det andet, som gør livet besværligt. Det er primært perioden op til dette sceneskifte i Hejlskovs liv, som ”Andrea Hejlskov – en facebookroman” (2009) tager udgangspunkt i.

Livet på Mors var dog ikke nogen vellykket flugt fra den samfundsmaskine, som skal fodres med penge og tid – liv – for at blive holdt i gang. Derfor ”flygtede” familien endnu engang, og det er den flugt, som Hejlskov skildrer i ”og DEN STORE FLUGT” (2013).

Den karriere, som Hejlskov i første fase af sit liv forfulgte, var en karriere som underviser, terapeut, selvstændig og forfatter. Forfatterdrømmen forfølger hun stadig, men i dag udgør den ligeledes en anderledes livsnødvendighed, som ikke har så meget med selvbilleder og jagten på anerkendelse men mere med det at få mad på bordet at gøre.

Andrea Hejlskov – en facebookbiografi

”Jeg tror livet er en kamp, jeg tror det er sådan livet er. Jeg har aldrig troet på Nirvana, perfekt balance og harmoni og evig lullende lykke. Jeg har aldrig troet på Simple Living, Lean, Feng Shui, knibeøvelser, Pilates, make-overs eller dameblade. Ikke i længden, anyway. […] jeg tror vejen til det Gode Liv går gennem anerkendelse af livets realiteter – ikke gennem fornægtelse af dem … … siger drømmeren …”
”Andrea Hejlskov” – en facebookbiografi, s. 172.

Andrea Hejlskov udgav i 2005 fantasyromanen ”Lokes høj”, som blev udgivet i forbindelse med Tv2’s julekalender ”Jul i Valhal”.

Bogen blev en succes, men en fantasyskriveblokering senere udkom Hejlskovs første bog rettet mod voksne ””Andrea Hejlskov” – en facebookbiografi” fra 2009. Bogen bruger Facebook som skabelon og består af statusopdateringer, breve fra indbakken, beskeder på væggen samt kommentarer i gruppen ”Statuspolitiet”.

Teksterne stammer fra Facebook i den virkelige virtuelle verden, men er naturligvis blevet redigeret ind i bogformen, og det er svært at sige, hvor meget der er blevet ændret og skrevet til af æstetiske eller ophavsretslige årsager. I hvert fald betegnes udgivelsen som roman.

27913628

Ved bogens begyndelse er Andrea Hejlskov netop er flyttet ind i en ”lortelejlighed med udsigt til et Nettoskilt” – i Sorø, flot natur men ikke meget gang i den for en forfatterboheme og karrierekvinde, forstår man. Siden ender hun i en retssag og må kæmpe for forældremyndigheden over sin ene søn. Som om det ikke var nok, står hun også midt i en identitetskrise og bakser med at få livet som mor, underviser i psykologi på Københavns Universitet, ekskone, single og forfatter til at gå op i en højere enhed.

Bogens form gør, at handlingen fremskrives på fragmentarisk vis gennem de mange tekster af varierende længde, og undervejs småfilosoferes der over eksistentielle spørgsmål i et sprog, som nogle steder er kækt og ungt og andre steder mere lyrisk. For eksempel bruges gentagelsen ofte til at skabe rum og alvor om enkelte ord og fremhæve deres vigtighed, mens en del engelsk understreger præget af talesprog.

I skildringerne af hverdagen med ungerne, dagene med andre psykologer og nætterne med søgende elskov udkrystalliserer der sig lidt efter lidt et klart og nuanceret billede af ”karakteren” Andrea Hejlskov, som hun fremskrives gennem egne opdateringer og facebookvennernes kommentarer. Sammenstillingen af beskederne og opdateringernes refleksioner og øjebliksbilleder forvandler sig til en fortælling, som på klassisk vis rummer en menneskelig udvikling, som finder sted, mens Hejlskov bevæger sig gennem de sving, u-vendinger og pludselige opbremsninger, som livet nu engang indeholder. Fra at være historien om en singlemor, som prøver at finde fodfæste i livet, forvandler bogen sig umærkeligt til historien om en kvinde, som efter en række forhold genfinder ungdomskærligheden Jeppe fra efterskolen.