Flemming Jarlskov

Jytte Pedersen, 1995.
Main image
Jarlskov, Flemming
Foto: Lars Hansen

Indledning

Dansk forfatter. Har hovedsageligt skrevet romaner for børn og unge.
Flemming Jarlskov debuterede i 1987 med Den enes brød, en kriminalroman for voksne. Samme år fik han sin børnebogsdebut, Det er sådan man laver krig. Bogen var et resultat af en børnebogskonkurrence. Flemming Jarlskov vandt ganske vist ikke konkurrencen, men manuskriptet blev udgivet. Sideløbende med ungdomsromanerne har Flemming Jarlskov haft succes med sine kriminalromaner med Carl Kock i hovedrollen som en dansk Philip Marlowe …

 

22032127

Blå bog

Født: 21. juli 1947 i København.

Død: 6. december 2014.

Uddannelse: Folkeskolelærer.

Debut: Den enes brød (voksenkrimi), Det er sådan man laver krig (børnebog).

Litteraturpriser: Gyldendals Boglegat for Børnebogsforfattere og -tegnere, 1990. Det danske Kriminalakademis diplom, 1991. Statens Kunstfond. Arbejdslegat, 2005.

Seneste udgivelse: Familiens ære. Gyldendal, 1995.

Artikel type
boern

Om Flemming Jarlskov

Flemming Jarlskov er født i København i 1947. Han blev student i 1966, hvorefter han påbegyndte et studium i sammenlignende litteratur på Københavns Universitet.

Da han havde læst i 4 år, blev han gift og fik børn. Dette medførte, at han begyndte at ernære sig som lærervikar for folkeskolen. Efter nogen tid gik han i gang med læreruddannelsen for at sikre sig ansættelse, men fortsatte sideløbende med litteraturstudiet, som dog blev droppet i 70´erne. I 1976 blev han skole- og ungdomsvejleder på sin skole; men han lever nu udelukkende af at skrive.

Han havde egentlig altid regnet med, at han skulle være forfatter, havde tidligt forsøgt sig med nogle noveller og har altid været produktiv med hensyn til at lave selskabssange og tekster til revyer og i privat regi.

Flemming Jarlskov debuterede i 1987 med Den enes brød, en kriminalroman for voksne. Samme år fik han sin børnebogsdebut, Det er sådan man laver krig. Bogen var et resultat af en børnebogskonkurrence udskrevet af forlaget Gyldendal. Flemming Jarlskov vandt ganske vist ikke konkurrencen, men manuskriptet fandtes egnet til udgivelse.

Han fortæller i et interview, at Det er sådan man laver krig var inspireret af hans egen barndom, hvor han erindrer sig selv som en manipulator, uden at han dog var så afstumpet som hovedpersonen Allan. Han husker de "klubber", som kan opstå blandt drenge og mener, at mange drenge gennemgår en slags "fascistperiode", hvor de kan være vanskelige at nå. Det er efter Flemming Jarlskovs mening en periode, drengene har godt af at leve ud, hvis det ikke går for vidt.

I 1988 udkom Soffy er en heks, som efter forfatterens udsagn skulle vise, hvor "åndssvage" piger kan være; men den blev mere til en bog om drenges udvikling. Året efter i 1989 udkom børnebogen Bjørneskovtrolden, som er en julefortælling i stil med et folkeeventyr, som han selv udtrykker det.

I 1990 fik Flemming Jarlskov Gyldendals boglegat for bogen Tøsen i Tårnet, en herlig bog om Bamses udvikling fra at være en tyk dreng, til han ngole erfaringer rigere rykker ind i rækken af teen-agere parat til at tage fat på livet. Stakkels, stakkels stræber fra 1992 er hans seneste ungdomsbog.

Sideløbende med ungdomsromanerne har Flemming Jarlskov haft succes med sine kriminalromaner med Carl Kock i hovedrollen som en dansk Philip Marlowe, og det er foreløbig blevet til 4 romaner: Skjult kamera udkom i 1988, Tyrkernes gade i 1990, og den indbragte ham et diplom uddelt af Det Danske Kriminalakademi for den bedste danske kriminalroman det år. I 1991 udkom En kvindesag og i 1994 Ske din vilje . Samme år udkom den politiske thriller Retten til riget. Den foregår i Danmark i en nær fremtid.

Om forfatterskabet

Flemming Jarlskovs forfatterskab falder i to kategorier, ungdomsbøgerne og kriminalromanerne. Men fælles for begge kategorier er hans suveræne fortælleevne.
Det siges, at god litteratur kan kendes på sproget, og Flemming Jarlskovs bøger er god litteratur målt også med den alen.

Der er masser af skønlitteratur ikke mindst inden for ungdomslitteratur, der handler om vigtige og interessante emner, som motiverer til en god snak, og som også kan bruges i den tværfaglige undervisning.

Men her er tale om nogle bøger, som ud over at opfylde nævnte egenskaber også er litteratur, der giver en umiddelbar oplevelse.
Skildringer af miljø og personer er overbevisende. De er så intense og sansemættende, at de sætter gang i den mentale billeddannelse og skaber den genkendelse, der er så vigtig. Læserne får brug for hele deres sanseapparat, når de bombarderes med syn, lyd, lugt og følesans.

Forfatteren evner desuden at sætte ganske dagligdags situationer i relief, han har øje for det, der ligger under overfladen. Vi voksne har noget, vi søger at give det udseende af, og det afdækker han, ikke med svidende ironi, men med humor og menneskelig forståelse.
Man morer sig som læser og oftest over sig selv.
Man konfronteres med de mindre heldige sider, og situationerne udvikler sig nu og da til det rablende gale.

Der er dog aldrig nogen fornemmelse af løftede pegefingre, forfatteren er langt hen ad vejen solidarisk med sine figurer. Der fortælles med et skævt smil.

Plads til fortolkning

En anden væsentlig ting er, at nok har disse bøger en handling, en spændingskurve og en slutning, der tilfredsstiller læsernes behov for underholdning, løsning af problemer og genoprettelse af ro og orden eller "fred i sinde". Men de er mere end det. Der er mange ting at tænke på og undre sig over. Der står meget mellem linierne, som opfordrer til aktiv medleven og brug af egne erfaringer.

Forfatterens ærinde har ikke været at lever en facitliste til livets tilskikkelser. Derimod levnes der overalt plads til fortolkning.

Den vanskelige ungdom

Flemming Jarlskovs bøger lader sig ikke let rubricere, når man ser bort fra kriminalromanerne.

Bjørneskovstrolden er en julefortælling, og den hører hjemme i eventyrgenren; men fælles for de fire øvrige bøger er, at de alle handler om det, unge helst vil læse om, nemlig andre unge i et genkendeligt miljø, i deres egen tid tumlende med de spørgsmål, der nu engang optager unge mennesker.

Det drejer sig f.eks. om deres indbyrdes forhold, forelskelse, venskab, kærester, accept, udelukkelse af gruppen, selvoptagne forældre, ufred, retfærdighed, drømmen om succes, penge og karriere og ønsket om at forstå sammenhængen i den vanskelige overgangsperiode fra barn til voksen. I det hele taget må de unge sande, at tilværelsen ikke altid er, hvad den giver sig ud for at være.

De voksne

Forældre og andre voksne spiller tilsyneladende en tilbagetrukket rolle i disse bøger. Det er ikke her hjælpen til forståelse af livet skal hentes. De unges udvikling sker i samspillet med hinanden. Der udtrykkes ikke foragt for eller fjendskab mod de voksne. Tværtimod er de beskrevet kærligt kritisk med stor humor og overbærenhed. De unge gennemskuer ofte de voksnes rollespil, hvilket resulterer i mange morsomme episoder.

Ikke desto mindre er det i forældrenes liv, kimen til nogle af problemerne skal søges. De voksne er underligt magtesløse i disse romaner. Enten evner de ikke at trænge igennem til de unge, eller på grund af travlhed, overfladiskhed eller mangel på interesse opdager de ikke, at der er noget i vejen.

Sproget

Forfatteren har udtalt, at han er utrolig bevidst om arbejdet med sproget i sine bøger. Han arbejder hårdt med at vælge de rigtige dækkende ord og udtryk for at være så nutidig i sit sprog som overhovedet muligt. Det lykkes for ham, idet sproget er meget velformet og varieret og naturligvis medvirker til at give indtryk af et sikkert blik for de unges virkelighed og en stor indlevelse i deres problemer.

Flemming Jarlskov siger, at han har bygget sine bøger op efter klassiske modeller, som f.eks. en spiongyser, et folkeeventyr, en "gothic tale" og en eventyrroman. Så det er forfatterens egne udtryk, der bruges i omtalen af hans bøger i det følgende.

Et folkeeventyr

Af forfatterens børne- og ungdomsbøger er det kun Bjørneskovstrolden , der kan betegnes som en egentlig børnebog. Det er en julefortælling i 6 kapitler om familien på Bredegård. Inspireret som den er af folkeeventyret, foregår den uden for tid og sted med tre generationer under samme tag. De udgør et lille samfund, der klarer sig selv; og resten af verden startende ved markskellet udgøres af lyden fra skovhuggerens økse, Mose Maen, som man mest har hørt om, men som sidder inde med viden om fortiden, landsbyen, hvor Lillefar af og til er på krobesøg og resten af familien, som de ser ved juletid.

Man hygger sig på Bredegård. Kvinderne sørger for, at tingene fungerer, og mændene har den indstilling, at det hele godt kan vente lidt, for man må nok hellere sove på det, og børnene er almindeligt uartige.

Julen nærmer sig, og man begynder så småt at forberede sig på den, da der begynder at ske foruroligende ting. Ved hjælp af de gamle bøger bliver familien klar over, at en grum skæbne venter dem, og de beslutter egentlig at stikke af fra de hele. De sneer dog inde og bliver således nødt til at forsvare sig mod den vederstyggelige trold. Det er mere naivitet end forstand, der gør dem i stand til at klare overmagten, og det hele ender i harmoni.

Denne julehistorie appellerer umiddelbart til de yngste på grund af spændingen, og på grund af forfatterens sprogbrug; men på ægte H.C. Andersensk vis er der også meget at hente for den voksne læser eller de lidt ældre elever. Flemming Jarlskov har haft et gevaldigt glimt i øjet, da han skrev den, idet den er fyldt med humor og underfundighed.
Personerne opfører sig ikke helt, som man forventer, og desuden besidder de et udvalg af menneskelige svagheder.

Handlingen er spændende, men også foruroligende. Det kunne godt gå helt galt; men det kulminerer i komik og farce.

En spiongyser

Det er sådan, man laver krig er forfatterens debutbog.

Rammen om historien er en stil, som hovedpersonen, Allan fra 6. kl. frivilligt skriver til sin klasselærer for at fortælle, hvad der i virkeligheden skete, da "krigen" mellem 6. og 7. klasse løb helt af sporet.

Striden starter med noget så banalt som retten til at spille fodbold et bestemt sted på skolens område i frikvartererne, og den udvikler sig til en uhyggelig magtkamp, hvor drengestreger blive til psykisk terror.

Det er en meget spændende bog, der stiller spørgsmål om, hvad det er for nogle mekanismer, der gør, at tilsyneladende almindelige drenge bliver til bødler.

En gothic tale

I Soffy er en heks, bliver fire skolekammerater involveret i hinandens liv, da den selvsikre Gitte bliver forelsket i den lige så selvsikre Benne, som dog mest har rockmusik i hovedet. Det rådes der bod på, da den ensomme, noget eksotiske Soffy ser en chance for at gøre sig nyttig og komme ind i varmen ved at hjælpe Gitte med at servere en elskovsdrik for Benne og Gitte.

Bennes ven Simon er på overfladen en fyr, hvis svar på alt er hurtige bemærkninger; men hans tilværelse er i virkeligheden fyldt af en uforløst sorg over sin afdøde far, som år tidligere er omkommet ved en drukneulykke. Simon får også sammen med Soffy elskovsdrikken plus lidt af det forkerte glas, og intrigen er i gang.

Det er en usædvanlig historie, der på én gang er fyldt med magi og realisme, og alligevel hører den ikke hjemme i den fantastiske genre. Soffy er måske ikke heks; men hun er heller ikke som andre. Flemming Jarlskov lader muligheden for læserens egen tolkning stå åben. Ikke alle spørgsmål bliver besvaret, og det er ikke så galt; men beskrivelsen af de fire unges problemer med sig selv, med hinanden, med forældre, med kærlighed og kammeratskab er fin.

En eventyrroman

Tøsen i tårnet er en yderst morsom og hjertevarm roman om ung kærlighed i et provinsmiljø.
Den bygger på den erkendelse, at piger bliver man aldrig rigtig klog på. Bogens helt Bamse finder det irriterende og får det svar, at det er det, der er meningen. Det må Bamse og andre drenge så lære at leve med; men inden Bamse når så langt, har han næsten været gennem "ild og vand" for at besejre den skønne Annie, "lænket" til tårnet, som hun er, indhyllet i gips og bandager.

Denne bedrift er ligetil. Dels skal han besejre sig selv og sine lidt for mange pund, og Annie er mere interesseret i den småkriminelle Tim og for resten også i en del andre ungersvende. Dog, det lykkes, og sejren er Bamses i en kort lykkelig stund.
Han får ikke "prinsessen og det halve kongerige"; men fremtiden tegner sig - også uden Annie - temmelig lys.

Bogen er en dejlig parodi på middelalderens ridderroman, hvor den tapre ridder skulle ofre alt for den skønne kvinde i vanskeligheder.

En samfundsparodi

Stakkels stakkels stræber er en spændende og meget morsom bog om nogle unge mennesker, der drømmer om at tjene penge og få magt og indflydelse.

Den spinkle bebrillede Victor er en usædvanlig klog fyr på 13-14 år. Han vil tjene penge, og hans plan er så vanvittig, at folk ryger på limpinden. Han skaber sig et forretningsimperium i slægt med mafiaens. Det bygger på fup og fidus, han gør sine venner "tjenester", og de bliver til gengæld afhængige af ham. Helt ufarligt er det jo ikke, så han skaffer sig en body-guard, Brian.

Det går over stok og sten, folk bliver narret, og det har de egentlig godt af. Heldigvis skaber kærligheden lidt kludder i foretagende, og slutningen er temmelig overraskende.

Kriminalromanerne

Flemming Jarlskov har stor succes med sine indtil nu 6 kriminalromaner, som han definerer som et landskab, man bevæger sig rundt i og møder en verden, hvor alle snyder alle.
Han har endvidere udtalt, at udviklingen af personernes forskellige sider interesserer ham mere end plottet.

Ikke desto mindre er der den nødvendige elementære spænding i disse romaner, selv om det, der gør læsningen til en litterær oplevelse, er forfatterens store evne til at skabe "mentale" billeder i læserens hoved. Man føler sig hensat til en slags "virtual reality" med syn, lyd, lugt og følesans.

Han dementerer også den påstand, at en kriminalroman helst skal forgå i overklassemiljø eller i eksotiske omgivelser for at interesserer læseren.
Her er social virkelighed. Der sættes problemer under debat uden løftede pegefingre.

Helten eller antihelten Carl Kock er lettere fordrukken og småfed og har det ikke let med kærligheden. Han bevæger sig rundt i en middelmådig verden, med middelmådige personer, som almindelige mennesker kan identificere sig med. Under overfladen foregår der ting, der langtfra er middelmådige. Der er farlige dybder, hemmeligheder, forbrydelser og fortrængninger.

Flemming Jarlskov serverer det hele med en underforstået samfundskritik og en stor portion humor og selvironi.

Bibliografi

Bøger for børn og unge

Jarlskov, Flemming:
Det er sådan man laver krig. 1987. (Også med titel: Hævnens time)
Jarlskov, Flemming:
Soffy er en heks. 1988.
Jarlskov, Flemming:
Bjørneskovstrolden. 1989.
Jarlskov, Flemming:
Tøsen i tårnet. 1990.
Jarlskov, Flemming:
Stakkels, stakkels stræber. 1992.
Jarlskov, Flemming:
Familiens ære. 1995.

Læs mere om Flemming Jarlskov

Pedersen, Jytte:
Flemming Jarlskov. 1995 (99.4 Jarlskov, Flemming).
Holst, Tove:
Forfattere i skolen. 1996 (81.67).

Links

Links

Her får man de vigtigste pejlemærker i Flemming Jarlskovs forfatterskab. Årstal for litterære priser, angivelse af debut og markante værker, henvisninger til biografier i håndbøger og links til omtaler på nettet.
Kort beskrivelse af Flemming Jarlskovs bøger, samt anmeldelser af udvalgte krimier.
med videre links

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Flemming Jarlskov