Philip Kerr

Artikel type
voksne
cand.mag. René Hjelm, iBureauet/Dagbladet Information. 2014.
Main image
Kerr, Philip
Foto: Forlaget Modtryk

Indledning

Hvad ville jeg have gjort, hvis jeg befandt mig i en tysk uniform under 2. Verdenskrig? Ville jeg også have adlydt nazisterne blindt som tyskerne gjorde? Det er spørgsmål, som den britiske krimiforfatter Philip Kerr kredser om i sit forfatterskab. Ved at kombinere den historiske roman med spændingsgenren viser han, hvor afgørende en historisk begivenhed 2. Verdenskrig var, og at vi i dag stadig må forholde os til dens moralske dilemmaer. Disse temaer formidler Kerr i en galgenhumoristisk sproglig stil, der næsten flyder over med velvalgte og originale billeder, der ganske enkelt er en fryd at læse.

 

52547083

Blå bog

Født: Født 22. februar 1956 i Edinburgh, Skotland.

Uddannelse: Jura og filosofi fra universitetet i Birmingham, England.

Debut: March Violets. Quercus Books, 1989.

Litteraturpriser: Prix du Roman d’Aventure, 1993. Le Masque de L’annee, 1994.  Deutsche Krimi Preis, 1995 og 1997. The Literary Review’s Bad Sex Award, 1995. Le Point Prix du Polar European (Le Point Prize), 2009. Crime Writer’s Association’s Ellis Peters Historical Dagger Award, 2009. Premio Internacional de Novela Negro RBA, 2009. CRIMEFEST’s eDUNNIT-Award for best crime fiction ebook, 2011. Palle Rosenkrantzprisen, 2013. 

Seneste udgivelse: Kvinden fra Zagreb. Modtryk, 2016. (The lady from Zagreb, 2015). Oversætter: Ole Steen Hansen. (10). Krimi.

Inspiration: Historikeren Gibbon, Charles Dickens, Martin Amis, George Orwell og guitaristen fra Pink Floyd, David Gilmour.

 

Baggrund

”Filosoffer forstår ifølge Nietzsche kun i ringe grad kvinder. Men han havde heller aldrig set Diana gå op ad en trappe. Jeg kendte ikke andre måder at nærme sig den ultimative virkelighed på end ved at betragte… Dianas undertøj”.
”Hitlers fred”, s. 22.

Philip Kerr blev født i 1956 i Edinburgh, Skotland, hvor han fik en meget religiøs opdragelse inden for rammerne af baptismen. Han læste og skrev meget allerede som barn og skrev sin første historie som 10-årig. Som voksen tog han en uddannelse i jura og filosofi ved universitetet i Birmingham. Disse studier foregik i vid udstrækning på tysk, hvilket vakte hans interesse for Berlin og tysk historie i det 20. århundrede – især nazismen.

Efter universitetet arbejdede han nogle år som copywriter, bl.a. for reklamebureauet Saatchi & Saatchi. Han blev dog aldrig ophavsmand til noget smart reklameslogan, formentlig fordi han mere var optaget af at lave research på sin kommende romanperson, en kriminalkommissær i Berlin ved navn Bernhard Gunther. Han foretog adskillige rejser til Tyskland og særligt Berlin, og i kølvandet på disse rejser udkom hans første roman ”March Violets” i 1989 (”Martsvioler”, 2011), hvori læseren lærer 1930’ernes Berlin at kende sammen med Bernie Gunther.

Mens han arbejdede for avisen The London Evening Standard, skrev han de to opfølgere, ”The Pale Criminal” fra 1990 (”Den blege forbryder”, 1997) og ”A German Requiem” fra 1991 (”Et tysk rekviem”, 1997). Med denne trilogi bestående af sine tre første romaner kunne han nu kalde sig selv ophavsmand til en ny thriller-genre, nemlig Berlin Noir, der alle udspringer af Kerrs store interesse for denne afgørende by i nyere europæisk historie.

Efter de første tre krimier om Herr Gunther valgte Kerr at skifte spor for også at forsøge sig med andre typer fortællinger for både voksne (som Philip Kerr) og unge (som P.B. Kerr). I 2007 vendte han dog tilbage til Bernie Gunther med romanen ”The One from the Other” (”Det ene fra det andet”, 2007). I dag foreligger der i alt ni bøger i Berlin Noir-serien, hvoraf den seneste er ”A Man without Breath” 2013 (”En mand uden åndedræt”, 2013).

Alt i alt har den produktive Kerr udgivet mere end 20 romaner til børn og voksne. Han bor i dag i bydelen Wimbledon i London sammen med sin kone, forfatter Jane Thynne og deres tre børn.

 

Martsvioler

”Tesmer rettede et ansigt imod mig, hvori ophidselsen stod mejslet så tydeligt som en gesims på en uægte gotisk ruin… den flade næse gav ham en profil nogenlunde som et stykke blyrør. Den samlede virkning var nærmest tidlig stenalder.”
”Martsvioler”, s. 91.

Philip Kerrs romandebut ”March Violets” fra 1989 (”Martsvioler”, 1996/2011) lægger ud i det nazistiske Berlin i 1936, hvor hovedpersonen Bernhard Gunther arbejder som privatdetektiv efter at have gjort tjeneste i byens kriminalpoliti KRIPO i en lang årrække.

Af den rige erhvervsmand Hermann Six bliver han hyret til at opklare mordet på Six’ datter og svigersøn. Gunther skal også finde ud af, hvem der samtidig med mordet tømte deres pengeskab for nogle dyre diamanter og nogle vigtige papirer, der dokumenterer Six’ ufine forretningsmetoder. Det viser sig hurtigt, at mordene og tyveriet er udført af flere personer med forskellige motiver. I forsøget på at kaste lys over gådens mørke forfølger Gunther flere tråde i et kompliceret net, der bl.a. sender ham på besøg hos ministerpræsident Herman Göring og andre højstående Gestapofolk samt helt ned i Berlins undergrundsverden. Til sidst havner han på foranstaltning fra Obergruppenführer Reinhard Heydrich i koncentrationslejren Dachau, idet Heydrich også er blevet interesseret i de belastende papirer om Hermann Six med henblik på afpresning. Til sidst når Gunther uskadt tilbage til Berlin, hvor han hærdet og desillusioneret genoptager sit arbejde som privatdetektiv, idet han har vænnet sit til at leve i en verden, der er af lave, som han siger.

21904414

”Martsvioler” er altså både en historisk roman og en krimi med den handlekraftige og hårdkogte helt Bernie Gunther som hovedperson. Gunther har mange ligheder med Raymond Chandlers amerikanske detektiv Philip Marlowe, der også kan tage sagen i egen hånd, når problemerne brænder på. De historiske rammer er det mørke Berlin i 1930’erne, hvor nazisterne spreder frygt, usikkerhed og almindelig kynisk ligegyldighed blandt berlinerne. Kerr forsøger at beskrive en meget skelsættende tid på et endnu mere afgørende sted i europæisk historie, hvor han med sit plot finder den ellers svære balance mellem fiktion og historiske facts. Selvom plottet til tider er indviklet pga. det store persongalleri, så lettes læsningen af en enkel fortællestruktur med Gunther som jeg-fortæller, der således giver læseren medsyn gennem hele historien. Dermed bygges spændingen op, idet læseren aldrig ved mere om, hvad der kommer til at ske på næste side, end Gunther selv.