Norma Klein

Bente Strand, 1991.
Main image
Klein, Norma
Foto: Tellerups Forlag

Amerikansk forfatter. Har hovedsageligt skrevet romaner for børn og unge. Norma Klein døde i 1989 kun 50 år gammel. Hun boede i New York, var gift og havde to døtre. Hun skrev en række bøger for unge, og en del af dem er oversat til dansk. 2-3 om året blev det til, og de fleste handler om kærlighed, sex og forskellige slags familieproblemer. Hendes bøger blev i USA ofte kritiseret for at være for direkte i deres beskrivelse af kærlighed og sex, men hun holdt fast ved sin skrivemåde, fordi hun ønskede at skrive om livet, som det er.

Artikel type
boern

Om Norma Klein

Norma Klein døde i 1989 kun 50 år gammel. Hun boede i New York, USA, var gift og havde to døtre. Hun skrev en række bøger for unge, og en del af dem er oversat til dansk. 2-3 om året blev det til, og de fleste handler om kærlighed, sex og forskellige slags familieproblemer.

Hendes bøger blev i USA ofte kritiseret for at være for direkte i deres beskrivelse af kærlighed og sex, men hun holdt fast ved sin skrivemåde, fordi hun ønskede at skrive om livet, som det er. Norma Klein skriver om det hun kender bedste, om unge fra sit eget miljø, der er jødisk, liberalt og præget af veluddannede mennesker med kunstnerisk eller akademisk baggrund.

Da den amerikanske forfatter Norma Klein skrev sin første bog i 1972 Mor og ulvemanden - og mig , havde hun problemer med at få den udgivet. I bogen er den 11-årige Bretts mor nemlig ikke gift, og ikke nok med det, både Brett og hendes mor har det helt fint med at undvære en far. De har jo hinanden! Det var ikke god tone at skildre noget sådant positivt - i USA - i 1972.

Da bogen kom på dansk i 1976, stødte den ikke ind i lignende forhindringer. Heldigvis, for det er en sjov og velskrevet historie om Brett, der slet ikke er interesseret i at få en ny far, selv om alle andre er meget optaget af, at hun mangler en. Da moderen en dag møder en skægget fyr med en ulvehund, kalder Brett ham ulvemanden for at drille ham.

Det ender alligevel med bryllup, og Brett lærer at acceptere ulvemanden, især da moderen lover, at hun ikke vil forandre sig, men blive ved at gå i cowboybukser og beholde sit arbejde som fotograf. Bogen slår tonen af i Norma Kleins forfatterskab, hvor hun på en varm og humoristisk måde skildrer det at være lidt anderledes.

Så kort et liv

Mere alvorlig er tonen i Så kort et liv , der som så mange af Norma Kleins bøger henvender sig til unge.

Kate er 19 år, da hun får at vide, at hun har en uhelbredelig form for kræft. Kates datter Jill er kun 1/2 år, og Kate er lige flyttet sammen med sin nye kæreste Sam. Da Kate vælger at sige nej til medicinsk behandling, lever hun kun ganske kort tid, mens hun indtaler sine tanker og følelser til en båndoptager, for at Jill, når hun er gammel nok, kan forstå, at hendes mor elskede hende og Sam.

Norma Klein skrev bogen på baggrund af autentiske lydbånd, som en ung mor har indtalt, lige inden hun døde. Det er en bevægende skildring om en ung og forelsket mor, der forsoner sig med døden.

I fortsættelsen Solskinsår er Jill blevet 5 år og bor alene sammen med Sam. Han er musiker og har mange venner, men føler sig ensom og prøver indimellem at finde en ny mor til Jill og en kæreste til sig selv. Det er lettere sagt end gjort, for pigerne, han møder, vil noget andet. Den ene vil binde sig, og den anden satser på sin egen karriere som sanger og musiker. De to bøger har i årevis været hits blandt ungdomsbøgerne. Ikke mærkeligt, for det er fine skildringer af at være forelsket og acceptere døden som en del af livet.

Den første gang

At være forelsket og møde den første store kærlighed er et vigtigt tema i næsten alle Norma Kleins bøger.

I Kærlighed for begyndere møder den 17-årige Joel den jævnaldrende Leda i biografen, og de begynder at komme sammen. Joel er genert og tilbageholdende, og det er derfor Leda, der må tage initiativet, hvis det skal blive til noget. Det gør hun så!

I det år der følger, oplever de begge stormende forelskelse, jalousi og angsten for ikke at slå til, og da Leda bliver gravid og får barnet fjernet, dør deres forhold ud af sig selv.
Historien fortælles af Joel og giver et velskrevet og følsomt portræt af en ganske almindelig fyr, der er usikker på sig selv og på, hvad han vil, udøver at han gerne vil prøve kræfter med kærligheden.

Det vil Poul også i Bare gode venner , især da han møder Zoe, efter at han har brændt sin gamle veninde Sonya af. Der er bare det ved det, at Zoe er gift, så ingen må vide noget om det. Poul lever en slags dobbeltliv, mens han går i skole, besøger Zoe og skriver skuespil.

Spørgsmålet er vel egentlig, om livet ikke også er et skuespil, og det er i hvert fald svært for Poul at holde rede på, hvad der er virkelighed, og hvad der er fantasi. Han prøver at få styr på sit liv, ligesom hans forældre efterhånden får det. Men ikke alle forældre har styr på deres liv, må Bobby sande i Angel Face. Faderen forlader hjemmet, og moderen kaster sig over Bobby, der er den yngste i familien. Det giver en masse roderi, især fordi Bobby kun tænker på piger og på hvordan han kan slippe hjemmefra. Moderen vælger én løsning, og Bobby en anden. Bobbys udviklingshistorie fænger fra først til sidst, og meget lykkes da også efterhånden for ham - også det med kærligheden!

Den kærlighed, den kærlighed

At kærlighed har mange ukendte sider erfarer Ali i Den kærlighed! Forældre er skilt og har begge nye parforhold. Faderen har giftet sig igen, og moderen er lesbisk. Ali oplever omgivelsernes (især faderens) fordømmelse af moderens nye forhold, der betragtes som unormalt. Selv tænker Ali mest på to drenge, hun godt kan lide, og i løbet af en sommer i Californien bliver hun klogere på sig selv, på livet og også på forældrene.

Det gør Charles også i Bag af dansen. Han tænker uafbrudt på piger og sex, men også på døden, der er rykket tæt ind på familien, da bedstefaderen dør, og bedstemoderen rykker ind i huset. Da hun efterhånden bliver ganske senil, kan familien ikke klare at have hende boende, og faderen, der er læge, giver hende en overdosis, så hun dør. Han gør det af kærlighed, men kan ikke leve videre med den viden. Heldigvis har Charles en god ven i familiens sorte hushjælp, der med sin robuste indstilling til livet, hjælper Charles med at komme videre.

Også Elise har familieproblemer i Kære far, for hendes far vil ikke have, at hun bliver voksen. Elise vil gerne være den lille søde pige, som faderen ønsker, men da moderen tvangsindlægges på et psykiatrisk hospital, gør de begge oprør for at komme fri af faderens tyranniske omklamring. Elise får et nyt og kritisk syn på sin komplicerede far, ikke mindst da hun møder en datter fra hans første ægteskab, og tør endelig frigøre sig fra ham. Selv om det amerikanske familie- og opdragelsesmønster, der skildres her, kan virke fremmedartet på en dansk lærer, er der tale om medrivende, velskrevet og psykologisk velunderbyggede bøger, der fænger fra første til sidste linie.

Hjemme hos os

Et grundigt kik bag kulisserne i New Yorks kunstneriske overklassemiljø får man i Hjemme hos os , der handler om den 14-årige meget smukke og tiltrækkende Rødtop, der forgudes af sin far, af den lidt ældre Joshua og alle andre, hun kommer i kontakt med.

Hun medvirker i en ungdomsfilm, der giver en ubehagelig berømmelse og forårsager Joshuas og søstrenes jalousi foruden selvfølgelig forældrenes stolthed. Rødtop er træt af, at der fokuseres så meget på hendes udseende, og at ingen tænker på, hvordan hun er, og hvad hun vil.
Det giver en masse op- og nedture, og det ender med, at hun siger nej til den næste rolle. Hun vil noget andet med sit liv end at være feteret og ombejlet.

Rødtop har i modsætning til andre i bogen begge ben på jorden, og det redder hende igennem den hektiske tid, hvor omgivelserne sætter succes lig med penge. Den nærgående skildring af filmverdenen gør sammen med den humoristiske tone bogen til en veloplagt satire over amerikansk livsstil og familieforhold.

En anden type frigørelsesproces gennemløber Augie i Krop skal der til .
Hun er en høflig og velopdragen pige fra et pænt akademikerhjem, der med nogen undren kigger på sine jævnaldrende skolekammeraters forsøg med kærlighed og sex. At hun selv har en krop, opdager Augie, da hun bliver hjælpelærer for Sam, der er handicappet efter en trafikulykke. Konflikterne mellem krop og sjæl, tilpasning og oprør, kærlighed og jalousi, og især det at være sexuelt uerfaren og samtidig nysgerrig skildres vedkommende og nærværende. Megen snak bliver det til, men den generte, kejtede og overbeskyttede Augie er fint tegnet.

I Basisår med baby lykkes det for Tim at skabe sin egen lille familie, da han får forældremyndigheden over Mason, som moderne ønsker at bortadoptere. Tim er fast besluttet på at beholde barnet, få en uddannelse og klare sig på egen hånd, så han flytter til New York sammen med barnet og en rygsæk. Der er mange trængsler for en enlig far i storbyen med mangel på boliger og barnepasningsmuligheder, men Tims usikkerhed og voksende kærlighed til den lille baby skildres med varme og humor. Samtidig forbedres forholdet mellem Tim og hans egen far, der forvandles fra enspænder til familiemenneske, da han bliver bedstefar. Trængslerne overvindes hen ad vejen, og nye personer og begivenheder er levende og troværdigt fortalt. Hvad der sker i New York, kan også ske i Danmark, når man har sådan en som Mason på slæb og gerne vil have en uddannelse og møde nye kærester.

Kærlighedens mange aspekter

Norma Klein har en enestående evne til at beskrive kærlighedens mange aspekter og formår at sætte situationen på spidsen, så det vækker forundring, men også forståelse og overbærenhed.

Den første sexuelle oplevelse og den første kærlighed skildres overbevisende og kærligt. Forældrenes sidespring, nye parforhold, venner og veninder, der er bøsser og lesbiske, den overbeskyttende kærlighed såvel som den tyranniserende jalousi formår Norma Klein at formidle med ironi og tolerance, der gør hendes bøger læseværdige og medrivende hele vejen igennem. Sort humor, fed ironi og gode replikker er også hendes varemærke.

Norma Klein har hele sit forfatterskab igennem haft problemer med censuren i USA. Hun skrev for direkte om mange tabuer, syntes anmeldere og bekymrede forældre. Men heldigvis fandt hun altid udgiver, der turde binde an med hendes bøger, for ændre i dem ville hun ikke. Hun har holdt fast i at skildre det, hun synes, var "the real life".

Bibliografi

Bøger for børn og unge

Klein, Norma:
Så kort et liv. 1975 (am, 1974). 1. del af serie.
Klein, Norma:
Mor og ulvemanden - og mig. 1976 (am, 1972).
Klein, Norma:
Solskinsår. 1977 (am, 1975). 2. del af serie.
Klein, Norma:
Molly i midten. 1978 (am, 1974).
Klein, Norma:
Angel face. 1985 (am, 1984).
Klein, Norma:
Kærlighed for begyndere. 1986 (am, 1983).
Klein, Norma:
Heppekoret. 1987 (am, 1985).
Klein, Norma:
Bag af dansen. 1988 (am, 1986).
Klein, Norma:
Den kærlighed. 1988 (am, 1980).
Klein, Norma:
Kære far. 1989 (am, 1987).
Klein, Norma:
Krop skal der til. 1989 (am, 1987).
Klein, Norma:
Hjemme hos os. 1989 (am, 1981).
Klein, Norma:
Bare gode venner. 1989 (am, 1988).
Klein, Norma:
En streg i regningen. 1989 (am, 1988).
Klein, Norma:
Basisår med baby. 1990 (am, 1988).
Klein, Norma:
Fordømte uskyld. 1991 (am, 1990).
Klein, Norma:
Besættelse. 1992 (am, 1989).
Klein, Norma:
Kludder med kærligheden. 1992 (am, 1985).

Links

Links

Artikel om Norma Klein på internetleksikaet Wikipedia.
Om forfatteren.

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Norma Klein