Lis Vibeke Kristensen

Artikel type
voksne
mag.art. Abigail Josephsen, iBureauet/Dagbladet Information. 2014.
Main image
Kristensen, Lis Vibeke
Foto: Louise Nessim Foto

Indledning

Forfatteren og dramaturgen Lis Vibeke Kristensen (født 1943) debuterede som 40-årig med digtsamlingen ”Jeg har tænkt på dig” i 1983. Men der gik endnu tolv år, før hun for alvor helligede sig en skønlitterær karriere. Teaterverdenen, hvor Lis Vibeke Kristensen forinden havde tilbragt over 25 år af sit liv som dramaturg og teaterchef, har en fremtrædende rolle i forfatterskabet. Lis Vibeke Kristensen skriver om stærke og søgende kvinder og mænd, der nægter at leve på en livsløgn. De må derfor tage favntag med livet og se fortidens dæmoner i øjnene. Det ser vi blandt andet i hendes nyeste roman ”Kirsebærtiden”.

 

50942937

Blå bog

Født: 19. april 1943 i Svendborg.

Uddannelse: Dramaturgi, Aarhus Universitet, 1971.

Debut: Jeg har tænkt på dig: digte til mænd. Borgen, 1983.

Litteraturpriser: Litteraturrådet, arbejdslegat til skønlitterære forfattere, 1997. Statens Kunstfond, arbejdslegat, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007 og 2011. Harald Kiddes mindelegat, 2006.

Seneste udgivelse: Kirsebærtiden. Modtryk, 2014.

Inspiration: Forfatterne Margaret Atwood og Elsa Morante 

 

 

 

 

Videointerview med Lis Vibeke Kristensen om romanen Kastraterne.

Baggrund

“Barndommens smil. Noget der skuffende ligner den ægte vare. Det samme smil fra en ’Nina’, en ’Nora’, en ’Julie’, en ’Hedda’. Også på bryllupsbilledet er masken uforandret, end ikke med et barn på armen krakelerer den.”

Chokoladedøden”, s. 132.

Lis Vibeke Kristensen blev født i 1943 og voksede op i Svendborg. Som ung flyttede hun til Aarhus, hvor hun uddannede sig i dramaturgi på universitetet. Det førte til mange års karriere i teaterverdenen: Hun arbejdede blandt andet som dramaturg, oversætter og instruktør, og hun var teaterchef i over ti år, først på det svenske Länsteatern i Örebro og siden på Svalegangen i Aarhus. Sideløbende skrev Lis Vibeke Kristensen dramatik til TV og radio, hun freelancede som kulturjournalist og anmelder, og hun var gæstelærer ved flere amerikanske universiteter.

I 1993 satte hun teaterkarrieren på pause for at koncentrere sig om at skrive. Hun var debuteret ti år forinden, i 1983, med digtsamlingen ”Jeg har tænkt på dig: digte til mænd”. ”Som teaterchef har man ikke tid til at skrive. Et par noveller var alt, hvad der kom ud af den periode[…] ” fortæller Lis Vibeke Kristensen (Lis Vibeke Kristensen: Biografi. Litteratursiden, 2000-01-21). Hun udgav sit næste værk, som var ”Knælerens sommer” i 1995.  Erfaringerne fra teatret præger i høj grad Lis Vibeke Kristensens forfatterskab, både tematisk og sprogligt: ”Teatret har lært mig noget om fortællestruktur og om at tage det med, man har brug for, og derefter fjerne det, der ikke er nødvendigt. Teatrets billeder var mine billeder, indtil det, jeg havde at sige, ikke længere kunne rummes i teatrets univers.” (Lis Vibeke Kristensen: Biografi. Litteratursiden, 2000-01-21). 

Hun er en produktiv forfatter og har indtil videre udgivet over 25 titler inden for både skønlitteratur og faglitteratur, og flere af værkerne er oversat til blandt andet tysk, svensk, norsk og estisk. Ved siden af sit skønlitterære forfatterskab arbejder Lis Vibeke Kristensen som konsulent og underviser i lederskab og kommunikation. Privat bor hun sammen med sin mand af andet ægteskab i Malmø. ”Han er min bedste kritiker og den første læser af alt, hvad jeg skriver,” fortæller Lis Vibeke Kristensen (Lis Vibeke Kristensen: Biografi. Litteratursiden, 2000-01-21).

Jeg har tænkt på dig: digte til mænd

“Et styrtdyk mod verden/og verden/kaster sig farligt imod mig/men vingerne bærer/og jeg/forener mig med dig/og står/på den faste jord”
“Jeg har tænkt på dig: digte til mænd”, s. 111.

Digtsamlingen ”Jeg har tænkt på dig: digte til mænd” fra 1983 er Lis Vibeke Kristensens skønlitterære debut, som hun udgav som 40-årig. Samlingen er opdelt i syv dele, der bærer overskrifterne: ”Jeg har tænkt på dig”, ”Drenge”, ”Mænd”, ”Lille Suite”, ”Frie valg”, ”I dit hus”, ”Jeg har tænkt på dig II”. Overordnet handler digtene om drenge og mænd, som jeg-fortælleren, der er en pige/kvinde, har været følelsesmæssigt knyttet til, fra den første forelskelse i skolegården. Der er ikke nogen egentlig sammenhængende handling, men der er en tidsmæssigt fremadskridende bevægelse fra start til slut, hvor jeg-fortælleren gradvist bliver ældre og mere moden, og derfor ændrer kærlighedserfaringerne sig også. Hovedtemaerne i de første digte er smerte, svigt og at miste sig selv. Fælles for de digte er, at kærligheden har en pris: 

I digtet ”Nærkontakt” står, at ”Din elskov er som en hudafskrabning”, og i digtet ”Sheherazade” siger jeg-personen, at ”Du har valgt mig for de historier om dig jeg fortæller så godt”. Jeg-fortællerens personlighed er altså ikke så væsentlig som hendes evne til at lave et verbalt skønmaleri af manden. Jeg-personen siger videre: ”En løgn om dagen køber mig tryghed. Snart har jeg glemt mine egne sange”. Hendes gevinst i forholdet er tryghed, og prisen er at hun mister sig selv. I løbet af digtsamlingen bliver jeg-fortælleren ældre, og det allersidste digt ”Jeg længes efter dig” slutter med, at ”jeg forener mig med dig og står på den faste jord”. Følelsesmæssig og menneskelig modning er altså hovedtemaet i digtsamlingen. Kærligheden rummer smerte og længsel, uanset hvor moden og voksen, jeg-fortælleren bliver, men den forvandles fra negativ til positiv kraft. Sproget er sanseligt og fokuseret på følelser og krop; hud, lår, bryster, køn. Rummet er ofte soveværelset med sengen som verdens centrum. Der er en ensomhed og en længsel over digtene. Mennesker forbliver adskilte, og længslen forbliver også, selvom kærligheden gengældes.