Niklas Krog

Artikel type
boern
cand.mag. Nanna Dissing Bay Jørgensen, 2005.
Main image
Krog, Niklas
Foto: Peter Knutson

Indledning

Niklas Krog har slået sit navn fast som en af Sveriges mest produktive unge forfattere inden for to så forskellige genrer som fantasy og historiske romaner. I begge tilfælde bevarer han eventyret og troldbinder læseren ved blandt andet at plukke fra vores egen klassiske kulturhistorie. Og så spiller han på den evige kamp mellem det gode og det onde - en konflikt, Krog dog formår at nuancere, for indeholder mennesket ikke altid begge sider i sig? Niklas Krog er nok mest kendt for sin serie om Frihedskrigen, der med en enkel prosa lader den spændte læser følge kampen mod ondskabens apostle igennem flere årtusinder.

 

24237850

Blå bog

  • Født: 4. marts 1965 i Lund, Sverige.
  • Uddannelse: Autodidakt.
  • Debut: Under Guds himmel, 1996. (Ikke udkommet på dansk).
  • Litteraturpriser: Ingen.
  • Seneste udgivelse: Øksekæmperen Tanarog. Lindhardt og Ringhof, 2009 (Tanarog, yxkämpen, 2007).   

Baggrund

“Hænder greb fat i ham, trak i ham. Han kunne ikke røre sig, men det var heller ikke nødvendigt. Kløerne løsnede deres greb, og han sank ned på hårde træbrædder. Vand klukkede vederkvægende ganske tæt ved. Han var træt. Træt som ingensinde før. Han udtalte de ord, der ophævede sværdets låseformular. Sværdet gled ud af hans hånd. - Sayn? Det var kvinden igen, tæt ved, ganske tæt ved. Hendes stemme var velkendt og tændte noget inden i ham. Han ville svare, berolige hende, sige, at alting gik den rigtige vej nu, men han kunne ikke. Snart, måske, men ikke nu.”
“En krigers hjerte” s. 352.

Niklas Krog blev født i den svenske by Lund i 1965, men flyttede i 1972 til Stockholm sammen med sine forældre og sin storebror. Her gik der en rum tid, inden Niklas Krog fik nye venner, og i stedet begravede han sig i bøger. Ja, selv den dag i dag er det at forsvinde i en god bog noget af det bedste, han ved.

Skolen interesserede ikke Niklas Krog. Han var typen, der fortabte sig i dagdrømme, mens blikket vandrede ud af vinduet. Allerede i fjerde klasse begyndte han at fylde utallige stilehæfter med sine fantasifulde historier, som en venlig lærerinde rettede og kommenterede: “Som lille var jeg fuldstændig besat af fantasy-genrens uendelige frihed. Der fandtes virkelig ingen grænser for, hvad der kunne ske. Når jeg ikke læste, helligede jeg mig endeløse dagdrømmerier. Da var jeg selv en helt, som deltog i alle mulige spændende eventyr.” (Interview i Blaskan nr. 1, 2004). Specielt de to sidste år i gymnasiet var præget af skoletræthed, og Niklas Krog lovede sig selv aldrig mere at gå i skole - et løfte, han kun har brudt for at tage et et-årigt ADB-kursus (Automatisk DataBehandling).

I stedet brugte Krog sin tid på basketball, og det blev da også til en lang række præmier - heriblandt SM-guld i 1986. Basketball-feberen levnede ingen tid til at skrive, men i starten af 1990’erne lagde han bolden på hylden og tog skriveriet op igen. Valget faldt både på fantasyromaner og historiske romaner: “Fantasy var mit første valg (...) Men for nogle år siden fik jeg fat på en glimrende bog om Tempelridderordenens skæbne i Det Hellige Land (“Dungeon, Fire and Sword” af John J. Robinson), og da forstod jeg, at den tid var præcis ligesom fantasy bare uden drager og troldkarle,” forklarer han på forlaget Rabén & Sjögrens hjemmeside.

I dag skriver Niklas Krog på fuld tid. Han bor i Abrahamsberg uden for Stockholm med sin hustru og deres to børn.

Eventyrlig virkelighed

Niklas Krogs debuterede i 1996 med den historiske roman “Under Guds himmel” (ikke udkommet på dansk), der følger en menneskeskæbne under 1200-tallets blodige korstoge i Det Hellige Land. Hovedpersonen Reynald Lecort er blot nogle måneder gammel, da hans kristne forældre i år 1243 bliver dræbt af en muslimsk røverbande. Han vokser op som den muslimske Mahdim i røvernes lejr sammen med sin elskede storesøster, Sassa.

En dag tvinges han til at drage i krig. Omgivet af kristne og muslimer, der bekriger hinanden, begynder Mahdim at søge efter sin oprindelse. Og ud af den endeløse vold træder samtidig et råb om tolerance - et råb, der giver genlyd helt ind i vores tid, som jo stadig er præget af eksplosive konflikter i området.