ninette larsen
Foto: Gladiator

Ninette Larsen

cand.mag. Louise Rosengreen, 2014.
Top image group
ninette larsen
Foto: Gladiator

Ninette Larsen er blevet lovprist som en ny stemme i dansk litteratur og spået en stor lyrisk fremtid. Hun debuterede i 2014 med ”Hybrid”, en samling anakronistiske digte og kortprosastykker, som er tilegnet skønheden og skrevet i et højtideligt, voluminøst sprog. Hendes sætninger er melodiske og vrimler med selvopfundne ord som dugtunge, cocktaillæber og selvfortæring. Teksterne kan læses som sproglige tableauer, iscenesatte beskrivelser af fortid, natur og familie, og de er fyldt med sommerfugle, chaiselonger, organer og lig. Larsen selv møder sin succes med ærbødighed. Hun håber at kunne blive ved med at skrive, men for hende er det at komponere musik den ypperste kunst.

 

51044622

Blå bog

Født: 1994.

Uddannelse: Vestjyllands Højskoles skrivelinje og Biskops Arnö Forfatterskole i Sverige.

Debut: Hybrid. Gladiator, 2014.

Litteraturpriser: Ingen kendte.

Seneste udgivelse: Hybrid. Gladiator, 2014.

Inspiration: Den russiske digter Vladimir Majakovskij.

Periode: Barokken

Genre: Hybrid

 

 

 

 

Artikel type
voksne

Baggrund

”Som at stikke hånden ned i en konditorkage og tørre flødeskum af i tøjet, lade det absurde forblive absurd, lade grotesken syre nervetrådene til, lade indvoldenes tilfrysning klirre i kroppen som istapper, som en sprød tåge af frost og skam.”
”Hybrid”, s. 25.

Ninette Larsen er født i 1994 og opvokset i Albertslund sammen med sin mor og to storesøstre. Som 13-årig flyttede familien til Jylland, og da Ninette var 17 år, begyndte hun på Vestjyllands Højskole, der har en såkaldt forfatterlinje. Det var her, hun for alvor begyndte at skrive. Den tidligere rektor for Forfatterskolen i København, Hans Otto Jørgensen, som underviser på højskolen, blev meget begejstret for Ninette Larsens tekster. Han har efterfølgende kaldt hende for et af de største talenter, han er stødt på i sin karriere som underviser. Han opfordrede Ninette Larsen til at samle de tekster, hun skrev på, hvilket resulterede i debuten ”Hybrid”, som udkom den 25. marts 2014.

Ninette Larsen udviser stor taknemmelighed og ærefrygt over for det at debutere som forfatter. Hun er et rastløst og ungt menneske, der stadig ikke er sikker på, om skrivningen er hendes foretrukne levevej: ”Jeg tvivler dog altid på, om det bliver ved. Om jeg bliver ved med at føle, at det er nødvendigt at skrive, og om både ordene og muligheden bliver ved med at være tilgængelige,” (Signe Haahr Lindegaard: Et studie i de udviskede grænser. Jyllands-Posten, 2014-05-03) siger hun i et interview.

Efter opholdet på Vestjyllands Højskole blev Ninette Larsen optaget på den svenske forfatterskole Biskops Arnö, der ligger nord for Stockholm. I maj 2014 udkom antologien ”Öø” som gratis download. Den består af tekster skrevet af studerende på Biskops Arnös forfatterskole, og Ninette Larsens bidrag er en suite af fem kortprosatekster, der alle begynder med titlen ”hej x”. De fem teksters samlingspunkt er ridning. Teksterne er mere nutidige i både sprog og indhold end ”Hybrid”, men sætningerne er stadig lange, opremsende og rytmiske.

For tiden skriver Ninette Larsen på en længere tekst, der foregår i Rusland, og som har paralleller til Højsangen fra Det Gamle Testamente. Derudover er hun tilknyttet forlaget Gladiators forfatterskole som underviser.

Hybrid

”Jeg rådner parfumeret. Jeg rådner graciøst. Jeg rådner som et pollenkorn, en løsrivelse fra støvdragerne, noget ubefrugtet, en glidende kønspartikel gennem fugt.”
”Hybrid”, s. 48.

”Hybrid” fra 2014 er Ninette Larsens debut og består af 21 prosadigte og kortprosatekster, der er fordelt i tre dele. Teksterne har ikke nogen samlet historie eller en entydig fortæller. Der er et jeg, et du, et vi og en håndfuld andre karakterer, døtrene, faren, pianisten, Jim, Bob, Christian VII m.fl., som på skift er i centrum. Jegets ambivalens i forhold til sin far og relationen mellem faren og hans tre døtre optræder i mange af samlingens tekster. Familierelationer er en tematik, der går igen, og derudover undersøger teksterne kategorier som subjekt-objekt og individ-fællesskab. F.eks. fremstilles de tre hvide, krølhårede søstre ikke som individuelle personligheder, men som en uadskillelig gruppe-identitet.

Teksterne i ”Hybrid”s tredje del handler alle om iscenesættelse, rollespil og splittede identiteter. Personer og deres positioner forvandles eller opløses. Eksempelvis fratages faren sin autoritet i en tekst, hvor han først tager form som en kælling. Herefter beskrives han i sætninger, der i kæder af associationer afklæder og sygeliggør ham mere og mere, indtil han til sidst står nøgen tilbage.

51044622

Sprogligt er Ninette Larsen i sin sansende, farverige og pompøse udtryksform inspireret af barokken. Sætningerne har mange underordnede ledsætninger, dvs. hypotakse. Der er mange opremsninger og sammenligninger med konjunktionen ’som’ og udførlige beskrivelser af dekorative mønstre, stiliseret natur og udstoppede dyr. Herudover laver Larsen mange sproglige nyskabelser, de såkaldte neologismer, ved at sætte kendte ord sammen til nye betydninger, f.eks. sengestolpeben, tårestriber, vrangskyllet og orangebrændte.

Ninette Larsen siger selv, at hun har forsøgt at beskrive, hvad der sker, når alt er grænseløst. Derfor hedder samlingen ”Hybrid”, da også genrekategorierne har opløste grænser. Prosa og kortprosa flyder sammen med lyrikken, da det sansemættede billedsprog og de mange associationer går på tværs af genreskellene. Larsen tænker selv på teksterne som tableauer, dvs. stillestående scener eller situationer, der genskaber stemninger og billeder frem for handling.