Jørn Mathiassen

Lise Lotte Larsen, 2000.
Main image
Mathiassen, Jørn
Foto: POLFOTO

Indledning

Dansk illustrator. Har illustreret bøger for børn og unge. Jørn Mathiassen er først i en ret sen alder begyndt at illustrere for børn. I 1982 kom Vinterøen, der er hans første illustrationsarbejde for børn - i bogform ihvertfald. Tidligere har han lavet illustrationsopgaver for et børnepublikum til Danmarks Radio, bl.a. TV-serien Massa Peter i 1978.

Blå bog

Født: 1. maj 1929 i Århus.

Død: 2003.

Uddannelse: Uddannet som arkitekt på Kunstakademiets Bygningsskole 1953, scenograf ved DR-TV fra 1949.

Debut: Fra da vi sidst blev beskyttet. 22 linoleumssnit (med tekst af Jens Jackie), 1975.

Priser: Gelsted-Kirk-Scherfig-prisen, 1986. Kulturministeriets Initiativpræmie,  1986. Danmarks Skolebibliotekarers Børnebogspris, 1995.

Seneste udgivelse: Besættelsesbarn. Mallings, 1995 (96.71).

Artikel type
illustratorer

Baggrund

Jørn Mathiassen, født 1.5.1929, billedmager og forfatter.
Uddannet som arkitekt på Kunstakademiets Bygningsskole 1953, scenograf ved DR-TV fra 1949. Jørn Mathiassen døde i 2003.

Gelsted-Kirk-Scherfig-prisen for virksomhed som grafiker og scenograf 1986.
Kulturministeriets Initiativpræmie 1986 (Sommerøen, Forårsøen og Efterårsøen, tekst Iris Garnov).

Jørn Mathiassen er først i en ret sen alder begyndt at illustrere for børn. I 1982 kom Vinterøen, der er hans første illustrationsarbejde for børn - i bogform ihvertfald.

Tidligere har han lavet illustrationsopgaver for et børnepublikum til Danmarks Radio, bl.a. TV-serien Massa Peter i 1978.

Oprindelig er Jørn Mathiassen uddannet arkitekt, men blev allerede inden han var færdig-uddannet involveret i opbygningen af dansk TV og har siden TV’s start i 1951 været ansat som scenograf i DR. Bl.a. står han bag scenografien til de to børneklassikere Jullerup Færgeby og Kikkebakke Boligby.

Slår man Jørn Mathiassen op i Den blå Bog, finder man foruden oplysninger om hans arbejde som scenograf også oplysninger om hans arbejde som maler og grafiker. Han er f.eks. medlem af kunstnersammenslutningen Kammeraterne og Kunstakademiets malerforsamling. Sine fortjenester som børnebogsillustrator nævner han imidlertid ikke.

Om at illustrere

Direkte adspurgt om sit forhold til det at illustrere siger Jørn Mathiassen da også: "Jeg har aldrig brudt mig om at illustrere. Det er bestemt ikke noget, jeg vil bryde mig om at leve af. Jeg føler det som en form for prostitution og gør det kun for pengenes skyld".

Denne ubesmykkede ærlighed er ikke udtryk for en trang til at chokere eller være grov, men derimod for et stærkt og meget alvorligt ment ønske om at være troværdig, at kunne stå inde for sine udsagn, noget der præger hele Jørn Mathiassens udtryksmåde - også kunstnerisk.

Om sine illustrationer siger han: ´´Det er altsammen lavet ud fra noget, jeg selv har set. Jeg skal have en eller anden forbindelse til noget virkeligt. Jeg vil så gerne have det til at ligne, ikke fotografisk, men sådan at man kan mærke rummet og luften, afstande, helst også temperaturer, så man får en fornemmelse af det hele´´. Hans illustrationer efterlader da også indtrykket af en stræben efter med enkle og lige netop dækkende midler at udtrykke essensen af det sansede.

Modviljen mod at illustrere skyldes hverken en nedvurdering af målgruppen eller af kunsten at illustrere, men er simpelthen en modvilje mod at være bundet af andres forlæg. Jørn Mathiassen vil helst selv stå for hele skabelsesprocessen.

Selvom det at illustrere for ham altså er et stykke kontant lønarbejde, ændrer det ikke på de krav, han stiller til sig selv i arbejdsprocessen. Som en karakteristik af sin holdning til enhver arbejdsopgave citerer Jørn Mathiassen Biblens: Jeg slipper dig ikke, før du har velsignet mig .

Billeder til børn

Jørn Mathiassen er optaget af, hvad der skal skildres og ikke af for hvem. Og i hvert fald er han ikke til at aflokke luftige udsagn om, hvorvidt der er særlige kriterier for billeder til børn: "Det har jeg ikke forstand på", siger han.

Men der må være en intuitiv forståelse af, hvordan børn ser på billeder, for Jørn Mathiassen, der allerede i sin barndom tegnede og malede og vidste, at det var det, han ville beskæftige sig med også som voksen, har hele tiden haft et helt bestemt forhold til det at tegne: "Faktisk alt, hvad jeg har lavet, det har været sådan noget, som jeg selv fra helt lille har syntes, at sådan skulle det laves".

Det vil sige, at han har en ubrudt forbindelse til et barns måde at se billeder på, og måske er det den, der sætter ham i stand til at lave billeder, der vækker genklang hos børn.

Naturen

© Jørn Mathiassen
© Jørn Mathiassen

Vinterøen, Sommerøen, Forårsøen og Efterårsøen blev til efter en idé fra Iris Garnov. Forlaget opfordrede Jørn Mathiassen til at illustrere, og da han holdt af Iris Garnovs tidligere bøger, sagde han ja til opgaven på den betingelse, at han fik mulighed for at se den ø, Nekselø, og det hus, hvor historierne udspiller sig.

Bøgerne fik så deres endelige udformning, ved at Jørn Mathiassen on location tegnede nogle skitser. Med dem som forlæg skrev Iris Garnov historien, og herefter lavede han de endelige illustrationer, laveringer i to akvarelfarver, hhv. sort/blå og sort/grøn.

Af økonomiske hensyn skulle illustrationerne holdes i to farver, og selv om den teknik i hans udlægning har sin egen charme, kunne man frygte, at det i dagens skrappe konkurrence med de store mængder af flot kolorerede billedbøger ville hindre serien i at nå den popularitet, som den måske egentlig har stof til. For de fire bøger udgør tilsammen en lille dansk kultur- og naturhistorie.

I en artikel i tidsskriftet Tiden siger Jørn Mathiassen, at han holder mest af "billeder, som bekræfter min kærlighed til dette liv og denne verden, fordi det er den, der giver mig lyst og kræfter til at forsvare den og forandre den". Og hans motiv er naturen bliver det til billeder af den art.

I de fire ø-bøger er det lykkedes ham med kun to farver at skildre lysets skiften i landskabet, så man både fornemmer de fire årstiders særpræg og døgnets rytme og får en klar fornemmelse af rum. Som i mange andre af Jørn Mathiassens bøger er det naturen, der bliver hovedpersonen i illustrationerne, selv om tekstens hovedperson nok så meget er drengen Christian, og det han oplever i sine ferier på den lille ø sammen med sin far og mor, legekammeraten Caroline og andre ø-boere.

Det ses, at Jørn Mathiassen er specielt fascineret af fugle. Her er næsten ingen billeder uden fugle, alene eller i flok. Hvad enten de er tegnet som en del af landskabet, eller de er tegnet som pædagogiske eksempler på deres art, er de lavet med den samme blanding af nøgtern sansning og poesi, der er Jørn Mathiassens varemærke, og som er det, der får én til at synes, at når han tegner tingene, tegner han samtidig deres essens.

Grønland

© Jørn Mathiassen
© Jørn Mathiassen

Bøgerne om Elisa udgør en grønlandsk pendant til ø-kvartetten. Fire bøger, der viser forskellige facetter af livet i en lille grønlandsk bygd, lavet i samarbejde med Jørgen Liljensø. Også her betingede Jørn Mathiassen sig, at han kun ville lave noget, han selv havde set, så bøgerne er lavet med udgangspunkt i skitser fra hans tidligere rejser i Grønland.

Billederne er præget af hans betagelse af det grønlandske landskab og dets indbyggere. Alt er skildret med en varme, så man mærker, der er levende modeller og virkelige situationer som forlæg. Der ligger noget blødt og afrundet i illustrationerne, der fint supplerer den knappe tekst.

Naturligt nok i disse skildringer af is-og snefyldte vidder er blå den dominerende farve. "Den blå er så vigtig til at give fornemmelsen af rum og kulde", siger Jørn Mathiassen og ærgrer sig lidt over, at den ikke altid bliver helt rigtig i den trykte gengivelse.

Sammenspillet mellem tekst og illustration

© Jørn Mathiassen
© Jørn Mathiassen

De tekster, Jørn Mathiassen har illustreret , spænder vidt: fra hverdagsrealismen over eventyr til ren poesi, og han formår at give med- og modspil til alle slags.

Normalt er synsvinklen i hans billeder som hos én, der står med begge ben solidt plantet på jorden. Men i de blå/sorte illustrationer til inuiteventyret Da hajen fik sin skarpe lugt tager han os også med under vandet til sæler og hajer. Og selvom alt stadigvæk har en reference til noget sanset og udtrykket er realistisk, spiller det enkle og tidløse i hans stil smukt sammen med den magi- og fantasiprægede tekst.

Et eksempel på modspil til en tekst er blyantstegningerne til Bent Hallers Våbenlegen. Denne socialrealistiske fantasi gennemspiller med to børn og en legetøjshandler som hovedpersoner de absurde politiske mekanismer, der optrapper et våbenkapløb.

Hvor teksten er præget af en kold, dyster gråhed, understreger illustrationerne ved deres persontegning styrken i børnenes livsduelighed og hænger legetøjsmanden ud som bogens dekadente skurk, som var han en figur i en Scherfig-roman. Jørn Mathiassen splitter på den måde Hallers gråhed i poler, der mere ligner sort og hvidt og giver. dysterheden et anstrøg af satire.

© Jørn Mathiassen
© Jørn Mathiassen

Det poetiske i Jørn Mathiassens stil spiller sammen med grundtonen i Trilles Dyveke betyder lille due. Denne stilfærdige specialitet blev egentlig først lavet til TV og er et portræt af en pige og hendes stille kamp for at bevare magien i hverdagen, symboliseret ved de fugle, hun iagttager fra sit vindue. Pigens længsel efter at kunne flyve, udtrykkes ved en magisk tusmørke- og efterårsstemning i billederne.

De bløde stregtegninger med en varmt rustrød som eneste farve giver stemningen i den splittelse, pigen føler mellem på den ene side ensomheden, fordi hendes opfattelse af virkeligheden ikke umiddelbart deles af de voksne, og på den anden side den samhørighed og varme, der trods alt også er i hendes forhold til forældrene.

Et ligeså varmt portræt af en lidt mindre pige har Jørn Mathiassen lavet til Asger Schnacks rent poetiske tekst: Når jeg nynner. Umiddelbart kan det virke paradoksalt at illustrere en tekst, der skildrer og udforsker sproget, med billeder, der ønsker at skildre den sansede virkelighed. Men bogen er blevet en dejlig helhed, måske fordi både forfatter og illustrator forholder sig konkret og poetisk til det, de skildrer.

© Jørn Mathiassen
© Jørn Mathiassen

Ligesom teksten fordyber sig i den enkle beskæftigelser i den lille piges univers, er der også enkelhed i billederne, koncenrtation om enkelte ting og handlinger, af og til brugt bare som vignetter.

Bogen lever bl.a. ved den spænding, der er imellem den robuste enkelhed i billederne og den sprogligt raffinerede, næsten minimalistiske tekst. Pigen, der i teksten er lutter sprog, tegnes dejligt fysisk som en sød, buttet lillepige. Om denne bog siger Jørn Mathiassen: "Det er den eneste af dem, jeg er virkelig tilfreds med. Men hvis jeg ikke havde haft et barnebarn i samme alder, så er jeg ikke sikker på, jeg kunne have lavet det. Det var lige hende!"´

 

 

Virkeligheden og fantasien

© Jørn Mathiassen
© Jørn Mathiassen

De syv børneaktører i De syv søskende er gjort individuelle og genkendelige fra billede til billede med få og enkle midler. I teksten, af Eske K. Mathiesen, spildes der ikke et ord på karakteristik af hverken børn eller omgivelser. Det ligger altsammen i billederne. Layoutet er, som i alle tilfælde med undtagelse af Når jeg nynner, Jørn Mathiassens værk, og det er lavet enkelt og smukt, så alle opslag fremstår som rolige helheder.

Teksten ligner et gammelt remseagtigt eventyr eller kunne også kaldes et digt. Klarhed og enkelhed i både tekst og billeder gør bogen umiddelbart åben for alle aldre, uanset hvad man vil lægge i teksten. Man kan tolke den som en fortælling om menneskets samhørighed med naturen: Som de syv søskende kommer vi af naturen og lever og skaber af det, den giver os. Økologi for børn i poetisk-fantastisk form.

På flere måder er det en ´grøn´ bog. Jørn Mathiassen har brugt alle variationer af lysende og mættet grøn i landskabsbillederne, så den grønne fremstår som en dominerende farve. Han har forankret den luftige tekst i et frodigt, dansk sommerlandskab, ingen tvivl om det. Men landskabet har samtidig noget paradisagtigt over sig: træer og græs er så grønt, fuglene virker eksotisk smukke, blomsterne er tegnet overnaturligt store.

Billederne her er fjernere fra den sansede virkelighed, der har affødt dem, og nærmere et tidløst, drømmeagtigt eventyrunivers end noget andet sted i Jørn Mathiassens produktion, og det ser ud til at falde ham helt naturligt at tegne blæstens store fingre og svulmende arme, der ælter mel til dej eller tegne luften fyldt med latterfugle. Jørn Mathiassen er hjemme i både virkelighedens og fantasiens verden.

Men den jordbundne kunstners stædige insisteren på det konkrete og virkelige fornægter sig ikke, som det ses af en sjov detalje: Som noget ret usædvanligt i et eventyrunivers er en af de syv søskende tegnet med briller, fordi hun er modelleret efter et barnebarn, der nu engang har briller.

Jørn Mathiassen har i sine billeder altid forbindelsen til virkeligheden som grundlaget, men siger samtidig: "Jeg mener absolut, at der skal være et eller andet element af fantasi i det." Nok er sandheden konkret, men den føles ikke virkelig, før både sanserne og fantasien er med i tilegnelsen af den.

Bibliografi

Illustrerede værker for børn og unge.

Garnov, Iris:
Vinterøen. 1982 (bi)
Garnov, Iris:
Sommerøen. 1983 (bi)
Haller, Bent:
Våbenlegen. 1983
Hansen, Hans:
Hvordan hajen fik sin skarpe lugt - et inuit eventyr. 1983 (bi 39.12)
Garnov, Iris:
Forårsøen. 1984 (bi)
Garnov, Iris:
Efterårsøen. 1985 (bi)
Trille:
Dyveke - betyder lille due. 1985
Liljensøe, Jørgen:
Elisa - en grønlandsk pige - en sommer-billedbog. 1987 (bi)
Liljensøe, Jørgen:
Elisa - vinter på Grønland - en vinter-billedbog. 1988 (bi)
Liljensøe, Jørgen:
Elisa - rejse på Grønland - en billedbog. 1989 (bi)
Mathiesen, Eske K.:
De syv søskende. 1989 (bi)
Schnack, Asger:
Når jeg nynner - 24 stykker for børn og voksne. 1989
Liljensøe, Jørgen:
Elisa har fødselsdag - en billedbog fra Grønland. 1990 (bi)
Mathiassen, Jørn:
I Afrika. 1992 (bi 58.38478)
Mathiassen, Jørn:
Besættelsesbarn. 1995 (96.71)

Læs mere om Jørn Mathiassen.

Mathiassen, Jørn:
TV-scenografi. 1976 (77.91)
Mathiassen, Jørn:
Billedmager. 1991 (99.4 Mathiassen, Jørn)
Jørn Mathiassen 1995 Tillæg til: Skolebiblioteket nr. 8 (37.13605)

Links

Links

Her får man de vigtigste pejlemærker i Jørn Mathiassens forfatterskab. Årstal for litterære priser, angivelse af debut og markante værker, henvisninger til biografier i håndbøger og links til omtaler på nettet.

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Jørn Mathiassen