Fredrik T. Olsson
Foto: Hr. Ferdinand

Fredrik T. Olsson

stud.mag. Lisa Ashley McCulloch, iBureauet/Dagbladet Information. 2015.
Top image group
Fredrik T. Olsson
Foto: Hr. Ferdinand

Indledning

Fredrik T. Olssons baggrund som manuskriptforfatter inden for film og TV mærkes tydeligt i debutromanen ”Kædens sidste led”. Både form og indhold virker dramatisk på en næsten filmisk facon, når det komplicerede plot fortælles gennem parallelle fortællinger og hurtige krydsklipninger. Romanen har hele Europa som sin scene og tager udgangspunkt i et dystopisk verdensbillede, hvor to forskere bliver bortført for at løse og besvare en gåde bestående af en indviklet talkode og svær kileskrift hentet fra menneskers dna.

 

 

53592961

Blå bog

Født: 1. november 1969 i Göteborg, Sverige.

Uddannelse: Calle Flygare Teaterskola, 1994 og IHTV (The Swedish School of Television), 2002.

Debut: Slutet på kedjan. 2014.

Litteraturpriser: Ingen kendte.

Seneste udgivelse: Et vågent øje. (Ett vakande öga, 2017 ). Hr. Ferdinand, 2017. Oversat af Lilian Kingo.

Artikel type
voksne

Baggrund

”Så hvad er fidusen med at leve i nuet? Fremtiden kommer sgu, hvad enten vi kan lide det eller ej, så hvorfor ikke være forberedt? Så en dag besluttede jeg mig for, at jeg ikke ville leve længere. Og det eneste, jeg ønskede var, at fremtiden skulle indtræffe så hurtigt som muligt.”
”Kædens sidste led”, s. 183.

Fredrik T. Olsson blev født den 1. november 1969 lige udenfor Göteborg på den svenske vestkyst. På sin hjemmeside beskriver han sig selv som en mand, der kan lide at tale. Det har han været i lang tid: ”Til min 10-års fødselsdag ønskede jeg mig en skrivemaskine. Den gjorde nok mere for at cementere mit liv som nørd end min fremtid som forfatter. Men stadig – jeg fik startet skriveriet, og det er ikke stoppet siden.” (Fredrik T. Olsson: 'Fredrik T. Olsson'. Partners in Stories, 2014. Egen oversættelse).

Den store skrive- og fortællelyst førte blandt andet til, at han i skolen både skrev og optrådte i samtlige skolekomedier. Han har siden fortalt historier i mange former – tegneserier, manuskripter, stand-up – og senest har han også med ”Kædens sidste led” været forbi romangenren.

Da han forlod skolen, var han fast besluttet på at formidle historierne igennem skuespillet. Så på trods af at hans forældre ønskede, at han skulle uddanne sig til læge, flyttede han til Stockholm for at uddanne sig som skuespiller ved Calle Flygare Teaterskola.

Det var også igennem skuespillet, at forfatteren fik tilføjet en fiktiv reference til et mellemnavn, der ikke eksisterer. Han tog det for at adskille Fredrik Olsson fra skuespilleren Fredrik Ohlsson, da de optrådte i samme opsætning af ”Torvet på Saltkråkan” i 1995.

Efterfølgende har han adskilt sig endnu mere fra skuespilleren ved at uddanne sig som instruktør ved IHTV (The Swedish School of Television). Han er i dag en etableret manuskriptforfatter i Sverige, hvor han har beskæftiget sig med flere forskellige genrer inden for både film og TV – fra bred komedie til thriller.

Selvom han stadig påstår, at han nok skal blive skuespiller en dag, så har skrivearbejdet efterhånden overtaget skuespillerkarrieren. Men han står dog stadig på scenen en gang i mellem, når han optræder som stand-up komiker.

Kædens sidste led

”'Nej, fordi hun var min datter. Jeg så det ikke komme. Jeg tydede ikke tegnene, selvom det var min opgave. For hvis ikke jeg gør det, hvem gør så? Hvis jeg har alle oplysninger foran mig til at kunne ændre på fremtiden, men ikke ser dem, hvem skal så ændre den?'”
”Kædens sidste led”, s. 470.

Fredrik T. Olsson gik fra manuskriptforfatter til romanforfatter med debutromanen ”Slutet på kedjan” fra 2014 ("Kædens sidste led", 2014).

Romanen skildrer et dommedagsscenarie i Europa, hvor den svært deprimerede svenske kryptolog William Sandberg bortføres af en tophemmelig organisation, der vil have ham til at finde frem til den kode, der kan redde verden fra udslettelse. Samtidig dukker den amerikanske sprogforsker Janine Haynes ikke op til en middag med sin kæreste i Amsterdam, og en hjemløs mand dør i Berlin og køres væk af en ambulance. Det hele viser sig at hænge sammen – Janine Haynes er blevet bortført af samme organisation, og den hjemløse mand er ligeledes involveret i sagen om det mystiske virus, der florerer i Europa. Gåden om hvilken trussel der er i sigte, afsløres lidt efter lidt for både læseren og de to forskere, William og Janine.

51263103

Parallelt med, at William og Janine forsøger skiftevis at flygte fra fangenskabet og tyde kileskriften og den indviklede talkode, har Williams ekskone, journalisten Christina Sandberg, og Janines kæreste, litteraturprofessoren Albert van Dijk, fundet hinanden gennem deres fælles sorg og frustration over de forsvundne. De forsøger, sammen med Christinas assistent Leo Björk også at løse en gåde – den om hvad der er sket med William og Janine.

Romanen rummer et dystopisk element, idet den tager udgangspunkt i et naturvidenskabeligt dommedagsscenarie, der er gået galt. Den viser, hvad der kunne ske, hvis vores fremtid kunne læses gennem vores dna. Samtidig sætter romanen spørgsmålstegn ved, hvor vidt den enorme interesse i verdens fremtid virkelig er så god for netop fremtiden og verdens overlevelse.

Det dramatiske plot fremhæves af formen og virker næsten filmisk. Oprindeligt var historien også skrevet som en film, men da Fredrik T. Olsson havde skrevet mere end 100 sider måtte, han indse, at det var for omfattende til film: ”Jeg havde ideen og tænkte den var alt for dyr at lave som en film. Så jeg tænkte at jeg ville prøve den som en bog.” (Joakim Magnå: Fredrik blev väkt av filmbolag mitt i natten. Expressen, 2014-09-29. Egen oversættelse). Derfor blev det en roman på over 500 sider i stedet, hvilket også gav ham friheden til de mange forskellige geografiske placeringer. Sidenhen er romanen solgt til Warner Brothers, der har intentioner om at filmatisere den.                  

Genrer og tematikker

Fredrik T. Olsson beskæftiger sig i sin første og hidtil eneste roman med thriller-genren, hvor han med et stort og udførligt plot strækker sig vidt både geografisk og tematisk.

Der er fokus på det store, indviklede plot. Romanen starter in medias res, hvor mange historier fortælles parallelt. Med stor opmærksomhed på tempo og timing indvies læseren langsomt, ligesom romanens hovedpersoner, i mysteriet og kodernes betydning. Som i enhver krimiroman samles alle ledetråde og koder til sidst, når det hele kulminerer, samles og afsløres.

Romanens dramatiske plot fremhæves af formen, der virker næsten filmisk i de hurtige krydsklipninger mellem tid og sted – oftest mellem William og Janines univers på slottet et sted tæt på Alperne, hvor de forsøger at finde nøglen til koden og Christina, Leo og Albert, der forsøger at løse mysteriet om de forsvundne i Stockholm, Amsterdam og Berlin. Derudover er det også et bevidst spændingsskabende greb, at hvert kapitel slutter med en cliffhanger.

Forfatterens sidebeskæftigelse som stand-up komiker ses også i skrivestilen, hvor der ofte opstår komiske scener. Disse virker næsten tragikomiske, idet de opstår i de mange håbløse situationer, som romanens hovedpersoner forsøger at kæmpe sig ud af.

Foruden de dramatiske og komiske elementer har romanen også stort fokus på teknologi og videnskab, idet den tager udgangspunkt i et videnskabeligt hvad-nu-hvis-scenarie. Forskere kan kun aflæse og forstå 2 % af vores dna. Men hvad nu hvis de sidste 98 % indeholder koder til vores fremtid? Hvad nu hvis de kan læses og afkodes? Og hvad nu hvis vi kan ændre dem?

Beslægtede forfatterskaber

Fredrik T. Olssons debutroman er udgivet ved det samme danske forlag som Dan Browns romaner og er af flere anmeldere også blevet sammenlignet med ham. Blandt andet har Jyllands-Postens anmeldelse overskriften ”Dan Brown plus dybde og viden – minus tempo” (Lars Ole Sauerberg: Dan Brown plus dybde og viden – minus tempo. Jyllands-Posten, 2014-11-12). Udover forlagsfællesskabet er der nemlig flere tematiske ligheder mellem Fredrik T. Olssons verdensomspændende plot og den storsælgende Dan Browns litteratur, hvor interessen for videnskab, teknologi, historie, koder, store sammensværgelser og mysterier går igen ved begge.

Også strukturelt har de to spændingsromanforfattere ting til fælles, idet de begge skriver i korte kapitler, bruger korte afsnit og krydsklipninger og mange cliffhangers.

Italienske Umberto Eco er, ligesom Fredrik T. Olsson, præget af krimilitteraturen og skriver lange, dybe og komplicerede fortællinger. Et fokus på videnskab og koder går også igen i dette forfatterskab, hvor det særligt er tekst og sprog, der er det centrale. Dette fokus ses også i Olssons debutroman, idet verdens overlevelse afhænger af forskernes afkodning af tekst, skrift og tal.

Danske Sissel-Jo Gazan, der også har fundet inspiration i krimilitteraturen, har ligesom de tre andre forfattere en stor interesse i det populærvidenskabelige. Med en baggrund inden for biologi har hun størst fokus på denne del af den naturvidenskabelige verden. Denne interesse er også at spore i Fredrik T. Olssons debut, hvor udgangspunktet for hele plottet er, at forskere har fundet ud af, at menneskets dna indeholder koder, og en virus der skal redde verden. Til forskel fra både Sissel-Jo Gazan og Dan Brown, der går mere i dybden med teoretiske elementer med videnskaben, rummer Olssons roman mindre videnskabelig baggrundsviden.

Bibliografi

Romaner

Olsson, Fredrik T.:
Kædens sidste led. (Slutet på kedjan, 2014 ). Hr. Ferdinand, 2014. Oversat af Ellen Boen.
Fredrik T. Olsson: Et vågent øje (Ett vakande öga). Hr. Ferdinand, 2017. Oversat af Lilian Kingo.

Om forfatterskabet

Man kan følge med i Fredrik T. Olssons dagligdag på de sociale medier, hvor han er meget aktiv. Han opdaterer Facebook, Instagram og Twitter.

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Fredrik T. Olsson