josefine ottesen
Foto: Mads Nissen / Ritzau Scanpix

Josefine Ottesen

bibliotekar Lone Birch Jensen. 2003. Blå bog og bibliografi opdateret september 2024.
Top image group
josefine ottesen
Foto: Mads Nissen / Ritzau Scanpix

Josefine Ottesen har skrevet fantasy-romaner, billedbøger og højtlæsningsbøger – samt dramatik for børn og unge.

Hun har skrevet digte fra hun var 11-12 år. Senere var det fablerne, som blev hendes foretrukne genre. Hun har altid haft mange historier at fortælle, men hun har aldrig drømt om eller ønsket at blive forfatter. Ved et tilfælde fik et forlag fat i en af hendes historier, og opfordrede hende til at udgive en bog. ”Eventyret om Lindormen og Prinsesse Morgenrøde” udkom i 1983 og blev rigtig godt modtaget af anmelderne.

 

139120922

Blå bog

Født: 1956 i København.

Uddannelse: skuespiller og gøgler; cand phil. i dramaturgi. Har arbejdet flere år med børneteater.

Debut: Prinsesse Morgenrøde og Lindormen, 1983.

Priser: Kulturministeriets Børnebogspris, 1987. Børnebibliotekarernes Kulturpris, 2004. Kommunernes Skolebiblioteksforenings forfatterpris, 2004. BMF's børnebogspris, 2005. Orla-prisen, 2006.  Kulturministeriets børnebogspris, 2008. Flere arbejdslegater. Orlas Ærespris, 2018.

Seneste udgivelse: Regnbuestenen. Krabat, 2024. 

 

 

 

Videoklip

Artikel type
boern

Baggrund

Josefine Ottesen er født den 4. februar 1956 i København. Sin tidligste barndom tilbragte hun i Løkken i Nordjylland, men som 7-årig flyttede hun med sin mor til Sjælland. Moderen, børnebogsforfatteren Thea Bank Jensen, gav hende en barndom fyldt med historier, men gav også rum til udfoldelse på alle andre kreative og kunstneriske områder. Josefine skrev digte fra hun var 11-12 år og senere var det fablerne, som blev hendes foretrukne genre. Hun har altid haft mange historier at fortælle, men hun har aldrig drømt om eller ønsket at blive forfatter. Derimod var det teatret, som trak og hun tog til USA, hvor hun blev uddannet skuespiller og gøgler ved dell’Arte, School of Physical Theatre i 1981. Hjemkommet til Danmark startede hun Verdens Lilleste Cirkus Variete Theater, hvis repertoire var helt anderledes end de øvrige danske børneteatergruppers. De følte sig en smule uden for det gode selskab, men meget hurtigt bragede de igennem hos publikum og blev et af de meste eftertragtede grupper op gennem firserne.

50575527

Ved et tilfælde fik et forlag fat i en af hendes historier, og opfordrede hende til at udgive en bog. Eventyret om Lindormen og Prinsesse Morgenrøde udkom i 1983 og blev rigtig godt modtaget af anmelderne. Sideløbende med sit teaterarbejde skrev hun en ny historie Eventyret om Fjeren og rosen, som udkom i 1986.Heller ikke her fulgte hun tidens trend i dansk børnelitteratur, og havde hun kendt den, havde hun måske slet ikke turde få den udgivet. Anmelderne var da heller ikke helt enige i bedømmelser af bogen. Imidlertid blev denne fornyelse af børnelitteraturen værdsat af mange læsere og også af den litterære verden, og hun fik Kulturministeriets Børnebogspris i 1987. Hun blev meget glad og overrasket over denne pris, som har åbnet mange døre for hende i årenes løb, men selv ikke en sådan pris fik hende til at føle noget ”drive” mod at blive forfatter.

Det var nemlig stadig dramatikken, som var det primære interesseområde og de historier, som Josefine Ottesen ville fortælle, blev kanaliseret ud i teatermanuskripter. Flere af disse er udkommet i bogform. I årenes løb videreuddannede Josefine sig, blev cand phil. i dramaturgi, tog kurser, spillede, instruerede, underviste, sang og lavede projekter og deltog også aktivt i debatterne om børnekultur. Hun fortsatte dog at skrive bøger, det blev til et par billedbøger og den næste store roman lod vente på sig. Da Josefine Ottesen fik børn (en dreng og en pige) blev det meget tungt og kompliceret at forene teaterarbejdet med et normalt familieliv. Det primære var at fortælle historier og derfor blev det litterære udtryk hendes foretrukne udtryksmiddel. I 1993 kom Dragens kys og året efter den første bog om Roselil og hendes venner.

Josefine Ottesen bor i Svendborg og er i de senere år blevet en særdeles produktiv forfatter, men at være fuldtidsforfatter er ikke nok for denne multikulturelle ildsjæl. Hun har stadig gang i mange andre ting, bl.a. undervisning, foredrag, kampsport, gadesang og et læserbrev i ny og næ.

Der var engang…

Eventyret som fortælleform har fungeret og været elsket i århundreder. Det har en fast og forudsigelig ramme og har dermed skabt tryghed for læseren og tilhøreren. Derfor er det ikke tilfældigt, at eventyret er udgangspunktet for alle Josefine Ottesens fortællinger og de fortællinger, som holder sig strikt inden for disse rammer begynder med : Der var engang… Men selv når hun går uden for disse rammer, er det stadig det eventyrlige, som dominerer.

Såvel eventyr som fantasy-genren tilbyder en skitseret virkelighed, hvor fortælleren kan placere livets store spørgsmål i en ramme, hvor læseren selv kan skabe indre billeder og kan tage det ud af fortællingen, som han/hun har behov for.

Fantasyforfatter kan man nok ikke kalde Josefine Ottesen, selv om der er mange elementer fra denne genre i hendes bøger. Forfatterskabet kan nok bedre defineres som bredt, eventyrligt, magisk. Hun skriver om væsentlige problematikker i det enkelte menneske såvel som det nutidige samfund – og det, uanset om der fortælles for store eller for små. Når historien skal have den rette form, når universet skal være logisk og stramt komponeret skal der gøres meget ud af at researche både før og under arbejdet med bøgerne, og det lever Josefine Ottesen sandelig op til. Researchen består, udover at læse en masse skønlitteratur i bl.a. historiske, geografiske, psykologiske studier. Det omfatter for blot at nævne et par eksempler, udøvelse af kampsport, fordybelse i shamanisme og andre alternative spirituelle retninger. Mange af disse ting har, udover at berige forfatterskabet, også haft stor betydning for hende selv som kunstner og menneske.