Thomas Pynchon

Artikel type
voksne
cand.mag. Helene Apelt, iBureauet/Dagbladet Information. 2012.
Main image
Pynchon, Thomas
Foto: Ukendt fotograf

Indledning

Kultforfatteren Thomas Pynchon er noget af en sær snegl. Han er en af efterkrigstidens vigtigste amerikanske forfattere, men har ikke vist sig offentligt siden 1963. Han har indskrevet sig i litteraturhistorien med ”Mason & Dixon”, der retter blikket mod 1700-tallet, hvor to briter opmåler linjen mellem USA’s Nord- og Sydstater, og med ”Gravity’s Rainbow”, der skildrer den kaotiske tid op til 2. Verdenskrigs afslutning i et surrealistisk univers. Med sin skarpe og vittige pen tager han livtag med den moderne virkeligheds absurditeter og fører os ud på vanvittige odysséer i et syret landskab præget af teknologiske landvindinger, politisk paranoia og labyrintiske vildspor.

 

51646002

Blå bog

Født: 8. maj 1937 i Long Island, New York.

Uddannelse: Har studeret fysik og litteratur på Cornell University, hvorfra han blev bachelor i 1959.

Debut: V. 1963.

Litteraturpriser: National Book Award for Fiction, 1974. Howell-medaljen, 1975.

Seneste udgivelse: Det dybe net. Tiderne Skifter, 2015. (The bleeding edge). Oversat af Claus Bech. Roman.

Inspiration: George Orwell.

 

Baggrund

””Det var ikke mange Aar førend Krigen,– og hvad vi sammen udrettede derude i det vældige Land … sluttelig viste sig at være meeningsløs,– vi drog en Linie tværs giennem Ødemarkens Hierte … for at udstikke en Grændse imellem to Provindser … som begge blev opsagt kun otte Aar derefter ved samme Tid som Uafhængighedskrigen.””
”Mason & Dixon”, s. 12.

Thomas Pynchon er en gådefuld amerikansk prosaist med en loyal fanskare, der diskuterer mesterens kryptiske ord. Med sit sparsomme, men vægtige forfatterskab regnes han for en af globaliseringens store forfattere, der med et lumsk glimt i øjet tager fat på emner som sex, paranoia, overvågning, politik og teknologi.

Han er født i New York i 1937 ud af en søskendeflok på tre. Efter to år i den amerikanske flåde valgte han at læse engelsk på Cornell University, hvor han tidligere havde læst fysik. Han har desuden arbejdet for flyfabrikken Boeing. I 1990 blev han gift med sin litterære agent Melanie Jackson, som han har en søn med.

Ifølge kollegaen Salman Rushdie har Pynchon en ”forkærlighed for mystifikationer”. Thomas Pynchon foragter snagende blikke, har i fem årtier skjult sig for offentlighedens søgelys og lader sig hverken interviewe eller fotografere. I forbindelse med udgivelsen af debutromanen ”V” i 1963, sprang han ud af vinduet, da en fotograf opsøgte ham på et mexicansk hotel. Og da han i 2004 og 2006 lagde stemme til sig selv i den amerikanske tv-serie The Simpsons, optrådte han med sit tegneseriehoved ærbødigt dækket af en sæk.

Thomas Pynchon har modtaget adskillige litteraturpriser og nævnes ofte som kandidat til Nobelprisen i litteratur. Men det er uvist, om han kunne finde på at modtage prisen. Da han i 1974 blev tildelt National Book Award for ”Gravity’s Rainbow”, sendte han en stand up-komiker til at modtage prisen. Året efter blev han tildelt Howells-medaljen, men skrev i et afslag til priskomiteen: ”Howells-medaljen er en stor ære, og da den er af guld, er den sikkert også et godt værn mod inflation. Men jeg vil ikke have den.” (Tore Rye Andersen: Ny roman af den gådefulde og mesterlige Pynchon. Information, 2006-11-16).

Med eksperimenterende værker som ”Gravity’s Rainbow” og ”Mason & Dixon”, der skildrer historiske overgangsperioder, har han indskrevet sig i det 20. århundredes litterære kanon. Det er karakteristisk for forfatterskabet, at han hudfletter den groteske amerikanske virkelighed og ofte sætter det ind i en historisk ramme.

 

Gravity’s Rainbow

”A screaming comes across the sky. It has happend before, but there is nothing to compare it to now.
It is too late. The Evacuation still proceeds, but it’s all theatre. … He’s afraid of the way the glass will fall – soon – it will be a spectacle: the fall of a crystal palace.”
”Gravity’s Rainbow”, s. 3.

Med sin samfundskritiske roman ”Gravity’s Rainbow” fra 1973 (ikke oversat til dansk) satte Thomas Pynchon sit præg på det litterære landkort. Det er et tidligt hovedværk fra forfatterens snørklede pen, der indtager en central rolle i amerikansk litteratur. Her skildres 2. Verdenskrig som en blodig korsvej, hvor verden rives fra modernitetens til postmodernitetens globaliserede informationssamfund.

Romanen er henlagt til et kaotisk Europa i tiden omkring 2. Verdenskrigs afslutning med en skildring af Nazi-Tysklands fremstilling af V2-raketten (V står for Vergeltung, ’gengældelse’). Frygten for raketten spiller en central rolle i bogen, der både starter og slutter med dens nedslag i et krigsramt England. Vi følger den amerikanske løjtnant Tyrone Slothrop i en kompleks romankonstruktion, hvor hovedpersonen i sin søgen efter mening og identitet gradvist opløses, og hvor frygten for raketten hænger over alles hoveder.

Paranoia og konspirationsteorier er væsentlige temaer i dette surrealistisk labyrintiske univers, der ikke er opbygget kronologisk, for værkets forskellige episoder forbindes ikke tidsligt. Den tidslige udvikling ophæves til fordel for en fragmenteret fortælleform, hvor sort humor, spøjse sangindslag og populærkulturelt gods strøs ud over fortællingen. I lighed med denne turbulente tid fremstår også værket fragmenteret og kaotisk i sin opbygning. De tidsligt uforbundne episoder kan læses som en kritik af traditionel, lineær historiefortælling, fra før verden gik af lave.

Værket er i høj grad fortalt ud fra den historiske tid, som den udspiller sig i. Det skaber dramatisk ironi, fordi læseren har en større viden om, hvad der skete under og efter krigen end værkets enorme persongalleri. Dette omhyggeligt researchede værk kan læses som en fordømmelse af samfundets undertrykkende magtstrukturer iblandet absurde scenarier fra et krigshærget Europa, for værket er præget af en dyster undergangsvision.