Kit A. Rasmussen

Artikel type
boern
cand.theol. Charlotte Hitzner Jørgensen, iBureauet/Dagbladet Information. 2013.
Main image
Rasmussen, Kit A.
Privatfoto

Indledning

Kit A. Rasmussen skriver om gåder, sindrige fælder og mystiske hændelser, så det er en fryd. Det er Indiana Jones for børn, unge og alle andre med en svaghed for skattejagter.

Men mens man drager af sted på hæsblæsende eventyr til pyramider, står på snotten i flagermuselort og åbner kinesiske gravkamre, får man også indblik i helt almindelige teenagerliv fyldt med hverdagsproblemer som usikkerhed, bindskifte og en anstrengt forældrerelation.

Kit A. Rasmussens hovedpersoner er således på noget af en opgave. De skal nemlig ikke alene forsøge at knække kryptiske koder, de skal også regne ud hvem de selv er.

52052378

 

Blå bog

Født: November 1982.

Uddannelse: Har en bachelor i psykologi og er uddannet fra Center for Børnelitteraturs forfatterskole i 2008.

Debut: Max og det mystiske museum. Gyldendal, 2009.

Seneste udgivelse: Varsleren. Høst, 2015. Roman.

Inspiration: Indiana Jones.

 

 

Baggrund

”Tusinder og atter tusinder af lysglimt blinkede, hvor lygten ramte. Men det var hverken stjerner eller glimtende sten. Øjne. Og de kom tættere og tættere på, mens den susende lyd kom nærmere i rasende fart. Flagermus.”

”William og Athena – Prøvelsernes huse”, s. 78.

Kit A. Rasmussen er født på Rigshospitalet i København i 1982. Hun voksede op på Nørrebro, hvor hun boede med sin mor, der var pædagog og sin far, der var forsker.

Allerede som barn drømte Kit A. Rasmussen om at blive forfatter og som 11-årig gjorde hun sig de første erfaringer med i forbindelse med et skoleprojekt. Om dette siger hun: ”Min allerførste bog, som ikke er udkommet, skrev jeg sammen med nogle klassekammerater til et skoleprojekt, da jeg var omkring 11 år. Historien hed Heksen Ørfel og handlede om en temmelig sær heks, som fløj på en støvsuger frem for en kost og blev uvenner med de andre hekse i Hekseforeningen. Heldigvis havde hun sin gode ven Snøvledyret til at hjælpe med at få skovlen under en ond troldmand. Vi skrev teksten, lavede tegninger til og kopierede den til hele klassen.” (Mød William og Athenas mor. Palles gavebod. www.pallesgavebod.dk).

Forfatterdrømmene blev dog skubbet i baggrunden, da Kit A. Rasmussen blev ældre. Hendes forældre lagde vægt på, at hun fik en uddannelse og hun påbegyndte både civilingeniør-, matematik- og psykologistudiet, dog uden at finde sig til rette nogle af stederne.

”Min forældre sagde altid. ”Få en uddannelse, så kan du skrive bagefter”.
 Det virkede egentlig også som en ret god idé, bortset fra at jeg i 2005 var på mit tredje universitetsstudie og stadig ikke følte, at jeg var det rigtige sted eller lavede noget, jeg virkelig havde lyst til.” (Kit A. Rasmussen. Biografi og inspiration. www.boernelitteratur.dk).

Først da Kit A. Rasmussen i 2006 søgte ind og blev optaget på Center for Børnelitteraturs forfatterskole, fandt hun sin rette hylde. To år senere, i 2008, da Kit A. Rasmussen dimitterede, havde hun allerede fået ideerne til de første bøger om Max Power og William og Athena.

Sideløbende med sin forfattervirksomhed er Kit A. Rasmussen medlem af foreningen Håbefulde Unge Forfattere og har i en periode været en del af medlemsbladet Skrivelysts redaktion. Endvidere er Kit A. Rasmussen optaget i De Berejstes Klub og ynder at rejse rundt i verden og samle inspiration til sine historier.

 

Max Power-serien

”De lokale folk har talt om det store monster, der gemmer sig i gletscheren. Den har lange, spidse tænder. De lokale tør ikke længere gå ind i dette frosne inferno af is og fare. Men Max Power er ikke bange.”
”Max og den mumlende mammut”, s. 6.

Kit A. Rasmussens serie om Max Power består indtil videre af to titler: ”Max og det mystiske museum” (2008) og ”Max og den mumlende mammut” (2009). Begge er gennemillustreret af Jan Kjær.

Max, eller Maximilianus, vil egentlig bare gerne lave det samme som alle andre børn. Gå i klubben efter skole, spille computer og være sammen med sine venner, men Max’ mor mener, at det er spild af tid og fordummende.

I stedet må Max være på museet, hvor hans mor arbejder. Der er nemlig masser af lærerige ting at give sig til. Synes Max’ mor.

Men Max keder sig, og for at jage kedsomheden på flugt har han opfundet et alter ego, det vil sige et andet jeg. Alter egoet hedder Max Power. Max Power er frygtløs, fri som fuglen og ude på spændende eventyr. Gennem ham får Max mulighed for i fantasien at opleve den verden, som hans mor siger, han kun må kigge på.

Af og til sker det dog, at fantasi og virkelighed krydser hinanden og Max får lov at føle, hvordan det må være at være en handlekraftig eventyrer. Det er for eksempel tilfældet i ”Max og den mumlende mammut”, hvor Max Powers møde med en vaskeægte mammut resulterer i Max opklaring af et mønttyveri fra museet.

Bøgerne om Max Power er letlæsningsbøger. Kapitlerne er korte og historierne ledsages af illustrationer, der underbygger handlingen.

Tematisk kredser bøgerne om det at være sat uden for fællesskabet. Max tages af sin mor ud af sociale fællesskaber og isoleres dermed fra sine venner. Hans mor gør ham til en enspænder, en der ikke hører til. Isolationen gælder ikke kun det sociale, den er også fysisk. Max er begrænset af museet og afholdes fra at opleve den virkelige verden. I stedet må han nøjes med at være tilskuer til en verden, der var engang. En verden der er ordnet og i montre, ganske fri for farer.

Max’ måde at håndtere dette på er at skabe sig en verden fuld af udfordringer og frihed og en identitet, hvor det at være alene er en styrke.