Viveca Sten

cand.mag. Helene Susanne Apelt, iBureauet/Dagbladet Information. 2011.
Main image
Sten, Viveca
Foto: Peter Joensson

Indledning

Svenske krimiforfattere er populære som aldrig før, og den produktive forfatter Viveca Sten er ingen undtagelse. Siden debuten med ”Stille vand” har hun skrevet yderligere tre krimier, der zoomer ind på skærgårdsøen Sandhamn, hvor idyllen brydes af en række brutale mord. Viveca Sten er ingen stilistisk fornyer, men skriver sig med sin moderne femikrimi ind i genrens konventioner. Hun er jurist, og værkerne bærer præg af hendes strukturerede tilrettelæggelse af plottet. Intet overlades til tilfældighederne, og detaljerede miljøbeskrivelser skaber et genkendeligt univers, som især kvindelige læsere kan identificere sig med.

 

47819873

Blå bog

Født: 18. juni 1959 i Stockholm.

Uddannelse: Uddannet jurist ved Stockholms Universitet i 1986.

Debut: I de lugnaste vatten, 2008.

Priser: Ingen oplyst.

Seneste udgivelse: Hemmeligt begravet. People'sPress, 2020. (I hemlighet begravd, 2019). Oversætter: Karsten Nielsen. Krimi.

Inspiration: Forfatteren Theodor Kallifatides og skuespilleren Harriet Andersson.

 

Artikel type
voksne

Baggrund

”Vandet var blankt og mørkt, og vinterens kulde hvilede tungt på overfladen. (…) ”Hjælp mig,” råbte han. ”For guds skyld, hjælp mig.” Rebet, der blev kastet ud til ham, var bundet som en løkke, og nede i det iskolde vand trak han den fumlende over kroppen.”
”Stille nu”, s. 7.

Det er bemærkelsesværdigt, at forfatteren Viveca Sten var 36 år, før hun læste sin første krimi. Og at hun ydermere valgte at blive skønlitterær forfatter, kan måske komme som en overraskelse, for hun har i mange år arbejdet som chefjurist ved Posten Norden. Før hun sprang ud som krimiforfatter, skrev hun juridiske bøger, men begyndte at kede sig med det faglitterære stof og trængte til udfordringer. Det er således ad snørklede omveje, at Viveca Sten fandt frem til forfattergerningen. Med debutromanen ”Stille nu” fra 2008 bevæger hun sig ind på krimisporet. Her følger vi kriminalinspektøren Thomas, der skal opklare en række uforklarlige mord. Han får uventet hjælp af sin barndomsveninde, juristen Nora. Selv siger Viveca Sten om det at skrive kriminalromaner: genren passer til juridiske hjerner, der skal være logik i dem, og man må kunne skabe en rød tråd. Når man skal lave en juridisk analyse, skal man jo også kunne samle alle trådene og nå til en konklusion.” (Karen Syberg: Topjuristen, der kedede sig. Information, 2009-03-16).

28461690

Viveca Stens værker kredser om den svenske skærgårdsø Sandhamn. Et sted, som hun har et personligt forhold til. Hun tilbragte barndommens somre på øen, hvor hendes oldefar købte hus i 1917. At Viveca Sten selv indgående kender tilværelsen på Sandhamn, mærkes i værkerne: Detaljeringsgraden er høj, og ølivet skildres med stor troværdighed. ”Stille vand” blev optakten til en populær krimiserie med Nora og Henrik som gennemgående makkerpar. Selv bor Viveca Sten uden for Stockholm med mand og børn, men om sommeren går turen til hendes elskede Sandhamn, hvor mord, sex og intriger langtfra er hverdagskost. Med epicentrum på Sandhamn skriver Viveca Sten sig ind i en tradition, der sætter lokale steder på landkortet. Selv siger hun om sin særlige tilknytning til skærgården: ”Henning Mankell har jo med ”Wallander” gjort Ystad verdensberømt, og Camilla Läckberg har gjort Fjällbacka kendt. Og så syntes jeg, at Stockholms skærgård fortjente en plads i litteraturhistorien (…) Eftersom jeg kender skærgården og elsker at være her, så syntes jeg, at det var oplagt.” (Jeppe Bangsgaard: Skærgårdens skønhed og skygger. Berlingske Tidende, 2009-03-24).

Stille nu

”Hvorfor kunne hun ikke stille sig tilfreds med det, hun havde? (…) Hun havde jo et lykkeligt ægteskab og nogle skønne unger, og de havde desuden råd til at beholde huset på Sandhamn.
Hvorfor sætte alting på spil? Hvorfor udfordre Henrik i stedet for at lytte til hans tydelige signaler?”
”Stille nu”, side 151.

Viveca Sten har udgivet fire bøger i Sandhamnserien, der har kriminalinspektør Thomas Andreasson og bankjurist Nora Linde i hovedrollerne. Hun beskriver genkendelige hverdagsscener og bruger den svenske skærgård som ramme for sine fortællinger, der forankres i et trygt lokalmiljø. I debutromanen ”I de lugnaste vatten” fra 2008 (”Stille nu”, 2009) får vi fyldige miljøbeskrivelser og detaljerede personkarakteristikker, der er med til at skabe identifikation og genkendelse. Øen Sandhamn spiller i sig selv en central rolle, for på dette sted, der fast bebos af 120 mennesker, udfordres den traditionelle livsstil af udefrakommende gæster – og det går altid hedt for sig i de lyse svenske sommermåneder.

27641067

Som læser kan man let identificere sig med hovedpersonerne, både den underkuede Nora og den indelukkede Thomas, der prøver at lægge et falleret ægteskab bag sig efter datterens traumatiske død. Nora er gift med Henrik, som hun har to drenge med. Hun beskrives som en regelret jurist med styr på tilværelsen. Men da hun får tilbudt en forfremmelse, der indebærer, at familien skal flytte fra Stockholm til Malmø, betragter Henrik hendes ambitioner som selviske.

Nora lever således i skyggen af sin succesrige, men fraværende lægemand. Da der i løbet af sommeren opstår en række uforklarlige mord på Sandhamn, som barndomsvennen Thomas står i spidsen for at opklare, drages hun ind i opklaringsarbejdet og er tæt på selv at blive offer for en skruppelløs morder.

Viveca Stens skrivestil er grundig og præcis, og man mærker tydeligt, at hun kender kriminalromanens genrekonventioner. Den opmærksomme læser kan således aktivt deltage i opklaringen af de bizarre mordgåder, for forfatteren serverer mordgåderne i små brudstykker. Alle oplysninger, der måtte have relevans for Thomas og Noras møjsommelige opklaringsarbejde bliver lagt frem for læseren, der dermed selv kan være med til at samle de fragmenterede oplysninger til meningsgivende fortællinger.

 

Inderst inde

”Slaget overraskede dem begge.
Henriks hånd dukkede op ud af det blå og landede med uhyggelig, smældende lyd på hendes venstre kind. Hun blev sidddende helt stille med opspærrede øjne og stirrede på ham.”
”Inderst inde”, side 346.

Med opfølgeren ”I den innersta kretsen” fra 2009 (”Inderst inde”, 2009) har Viveca Sten atter skrevet en krimi, der strækker sig hen over den smukke svenske sommer. Vi er tilbage på den velkendte skærgårdsø Sandhamn, hvor startskuddet til havkapsejladsen Gotland Rundt lyder. I samme øjeblik sejladsen går i gang, bliver skipperen på Emerald Gin skudt, og en ny række mord udspiller sig på øen. Her følger vi igen i hælene på Nora og Thomas, der denne gang roder sig ud i en kompliceret mordgåde i den svenske overklasse, der involverer svigt, utroskab, penge og prestige.

Behændigt sammenvæver Viveca Sten ægteskabelige problemer med sensationelle mordgåder. Her i anden del af Sandhamnserien mærker man karrierekvinden Noras voksende frustrationer. Hun har ofret sit drømmejob til fordel for familien, men gradvist glider hun væk fra sin forkælede mand, der selv dyrker sin karriere, men ikke bifalder hendes ønske om et jobskifte. Nora kaster sig med stor iver over de bizarre mordgåder, som Thomas har til opgave at opklare og prøver at skubbe sine ægteskabelige problemer fra sig.

27969534

En vis portion social indignation har sneget sig ind i værket i skildringen af den forsmåede Nora, der gradvist indser, at ægteskabet med den mandschauvinistiske Henrik knager gevaldigt i furerne. At Henrik pludselig udviser voldelige tendenser, fremmer ikke hans sag. I skildringen af Henrik og hans forældre formår Viveca Sten også at spidde overklassens hemmeligheder og løgne. Samtidig har Thomas indledt en affære med sin chefs unge datter, og de mange mordgåder flettes ind i privatlivets strabadserende forhold.

”I grunden utan skuld” fra 2010 (”Uden skyld”, 2010) og ”I natt er du död” fra 2011 er tredje og fjerde bind i Viveca Stens Sandhamnserie, der byder på endnu flere stunder med uhygge i skærgården. I 2010 blev ”Stille nu” filmatiseret til svensk tv under titlen ”Morden i Sandhamn” med skuespillerne Alexandra Rapaport, Jakob Cedergren og Harriet Andersson i bærende roller. Det vidner om den popularitet, som Sandhamnserien har opnået. Viveca Stens romaner er desuden oversat til 10 sprog.

Genrer og tematikker

Viveca Sten vælger den idylliske, solbelyste skærgård som ramme for sine krimier, der med velkonstruerede plot og en snert af humor pirrer læserens nysgerrighed. Selv siger hun om sin fascination af krimigenren: ”Det, som lokker mig, er at beskrive kontrasten mellem den trygge og rene idyl og det mørke, som rummes i en ond, pludselig død. At undersøge hvilke drivkræfter, som kan få mennesker i en sådan isoleret verden til at gå over grænsen til det mest forbudte” (Jan Malmborg: Viveca Sten: ”Jag tvingades träna tre gånger om dagen.” Dagens Nyheter, 2010-04-11).

Viveca Sten skildrer et traditionelt og stilfærdigt liv i den svenske skærgård, der udfordres af trusler udefra: griske mennesker, der ønsker at indkassere store pengesummer på uærlig vis, og jaloux ægtefæller, der dræber i affekt. Hun ynder at sammenblande intrikate mordgåder med privatsfærens strabadser; når problemerne i privatsfæren tårner sig op, kaster Thomas og Nora sig over mordgåderne.

Værkerne skildrer også social indignation og forstokkede kønsrollemønstre, der udspiller sig på baggrund af almindelige menneskers tilværelse. Viveva Sten har da også – i forlængelse af værkernes kønsrolledebat – valgt at navngive to af de centrale figurer i Sandhamnsserien Nora og Henrik. Det er ikke en tilfældighed, for de bitre ægteskabelige kampe mellem disse figurer vidner om det evigtgyldige opgør mellem mand og kvinde. Nora er en stærk, selvstændig kvinde, der gerne vil forfølge sine karrieremæssige ambitioner og ikke vil stå alene med ansvaret for hjem og børn. Men hun føler sig underkuet i ægteskabet med Henrik og finder sig længe i hans indskrænkede verdenssyn. Man mærker, at forfatteren har skelet til den norske dramatiker Henrik Ibsen, der i sit realistiske drama ”Et dukkehjem” fra 1879 skildrer en undertrykt kvinde ved navn Nora, der forlader sin mand i sin søgen efter sig selv. Det spørgsmål, som stykket efterlader, er: hvor går Nora hen, når hun går ud? Hvordan Viveca Stens Nora vælger at tackle sine ægteskabelige problemer, kan man få indblik i ved at følge i fodsporene på den forsømte Nora, der gradvist indser, at hun ikke vil finde sig i mandens undertrykkende opførsel: ”Det var tydeligt, at kløften voksede mellem Nora og Henrik, der mere og mere overtog sine forældres holdninger. Han var ved at blive indhentet af sin opdragelse og familietraditionerne, mens Nora samtidig blev mere og mere forsagt og ulykkelig.” (”Inderst inde”, side 198).

 

Beslægtede forfatterskaber

Selv fortæller Viveca Sten, at hun er inspireret af kvindelige svenske krimiforfattere som Camilla Läckberg, Åsa Larsson og Mari Jungstedt. Det er da også nærliggende at sammenligne Viveca Sten med disse krimiforfattere, for man fornemmer en vis lighed i stilen og atmosfæren. Og ligesom disse krimiforfattere vægter Viveca Sten de menneskelige relationer lige så højt som de forbrydelser, der skal opklares. Sten understreger også, at hun i høj grad kan identificere sig med den svenske krimiforfatter Liza Marklunds kvindeskikkelser: Jeg elskede Liza Marklunds første bog, fordi hun skrev om kvinder midt i livet. Jeg kan ikke identificere mig med en 60-årig, alkoholiseret mand, men når jeg læser Liza Marklund, tænker jeg: ‘Ja, sådan er livet.’” (Karen Syberg: Topjuristen, der kedede sig. Information, 2009-03-16).

Med sin krimiroman ”Sprängeren” fra 1998 introducerede Liza Marklund sin kvindelige heltinde Annika Bengtzon, som var med til at bryde med den mandlige kriminaldetektivs dominans på krimigenren. Samtidig vægtede hun også sin hovedpersons privatliv i lighed med Viveca Steds heltinde Nora, der kæmper en brav kamp på hjemmefronten og er med til at opklare mordgåder i sin fritid.

En anden svensk krimiforfatter med baggrund i juraens verden er Jens Lapidus, der er uddannet jurist og i sine bøger inddrager viden fra sit arbejde som forsvarsadvokat. I bøgerne ”Cash”, ”Aldrig fucke op” og ”Livet deluxe” bruger han sin omfattende viden om både samfundets øverste top og nederste morads i sine effektive Stockhom Noir-krimier.

 

Bibliografi

Romaner

Sten, Viveca:
Stille nu. Rosinante, 2009. (I de lugnaste vatten. 2008).
Sten, Viveca:
Inderst inde. Rosinante, 2009. (I den innersta kretsen. 2009).
Sten, Viveca:
Uden skyld. Rosinante, 2010. (I grunden utan skuld. 2010).
Sten, Viveca:
I nat er du død, Rosinante, 2012. (I natt är du död, 2011).
Sten, Viveca:
I kampens hede. Rosinante, 2013.
Sten, Viveca:
Farlige forhold. Rosinante, 2014. (I farans riktning, 2013). Oversat af Bente Møller Sørensen.
Sten, Viveca:
I magtens skygge : mord i skærgården. People'sPress, 2016. (I maktens skugga, 2014). Oversat af Karsten Nielsen.
Sten, Viveca: I sandhedens navn : mord i skærgården. People'sPress, 2017. (I sanningens namn, 2015). Oversætter: Karsten Nielsen.
Sten, Viveca: Iskolde øjeblikke : ti skærgårdsfortællinger. People'sPress, 2018. (Iskalla ögonblick, 2018). Oversætter: Karsten Nielsen.
Sten, Viveca: Hemmeligt begravet. People'sPress, 2020. (I hemlighet begravd, 2019). Oversætter: Karsten Nielsen. Krimi.

Om forfatterskabet

Links

Information om Viveca Stens udgivelser samt hendes motivation for at skrive krimier.

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Viveca Sten

Kilder citeret i portrættet

Kilder

Syberg, Karen:
Topjuristen, der kedede sig. Information, 2009-03-16.
Bangsgaard, Jeppe:
Skærgårdens skønhed og skygger. Berlingske Tidende, 2009-03-24.
Malmborg, Jan: Viveca Sten:
”Jag tvingades träna tre gånger om dagen”. Dagens Nyheter, 2010-04-11.