anders bodelsen
Foto: Mik Eskestad / Ritzau Scanpix

Anders Bodelsen

John Chr. Jørgensen, 1995.
Top image group
anders bodelsen
Foto: Mik Eskestad / Ritzau Scanpix
Main image
Bodelsen, Anders
Foto: Jens Dresling

Indledning

Dansk forfatter. Har skrevet samtidsskildringer og krimier. Anders Bodelsen er en af vore mest læste forfattere. Hans romaner, noveller og skuespil handler om hverdagsmennesker i ekstreme situationer i det moderne danske velfærdssamfund. Stilen er koncentreret og klar, i slægt med den journalistik, Bodelsen hele tiden har dyrket parallelt med sit skønlitterære forfatterskab. Anders Bodelsen undersøger sine temaer, som en reporter gransker sit stof, og gennem sine værker sætter han tidens problemer på spidsen. Det, der især har interesseret ham, er hvordan konkurrence- og forbrugersamfundet præger den enkelte og vores måde at være sammen på.

 

47410045

Blå bog

Født: 11. februar 1937.

Uddannelse: Student fra Ordrup Gymnasium.

Debut: De lyse nætters tid.

Litteraturpriser: Jeanne og Henri Nathansens Fødselsdagslegat, 1966. Kritikerprisen, 1968. De Gyldne Laurbær, 1969.Søren Gyldendal Prisen, 1981. De gyldne Håndjern, 1986. Adam Oehlenschläger Legatet. Dansk Blindesamfunds Radiospilspris, 1989. Det danske Kriminalakademis diplom, 1992. Nordisk Radiospilpris, 1993. Palle Rosenkrantz Prisen, 2002.

Seneste udgivelse: Drivhuset. Det Danske Sprog- og Litteraturselskab, 2019. Noveller.

Periode: 1970'ernes nyrealistiske prosa og bekendelsespoesi

Genre: Novelle

Artikel type
voksne

Introduktion

Anders Bodelsen er en af det danske velfærdssamfunds mest læste forfattere. Hans romaner, noveller og skuespil handler om hverdagsmennesker i ekstreme situationer. Stilen er koncentreret og klar, i slægt med den journalistik, Bodelsen hele tiden har dyrket parallelt med sit skønlitterære forfatterskab. Anders Bodelsen undersøger sine temaer, som en reporter gransker sit stof, og gennem sine værker sætter han tidens problemer på spidsen. Det, der især har interesseret ham, er, hvordan konkurrence- og forbrugersamfundet præger den enkelte og vores måde at være sammen på.

Anders Bodelsen kan skabe figurer og handlinger, som vi genkender og tror på. Med sit tekniske håndelag evner han at spille på alle tidens medier. Flere af hans populære bøger foreligger også som radiospil, tv-serier og spillefilm. Hovedlinjerne i Bodelsens litterære produktion ses i novellerne og og spændingsromanerne.

Novellerne

Novellesamlingerne Drivhuset (1965) og Rama Sama (1967) skaffede Bodelsen litterær anerkendelse som en moderne realist. Midt i et modernismens årti blev han hilst velkommen som en forfatter, der turde skrive lige ud om genkendelige mennesker og miljøer. I sine hverdagshistorier afbalancerer Bodelsen behændigt sin lidenskab for kendsgerninger med sin sans for moralske problemer. Mens det i de første novellesamlinger hovedsagelig er unge menneskers problemer med ambitioner og kærlighed, der skildres, så befinder vi os blandt modne og ældre mennesker i de senere samlinger, hvoraf især Jeg kommer til at løbe vandt genklang hos læserne. Forfatteren anvender novelleformen til belysning af forholdet mellem forældre og børn, og til skildring af miljøer i dagens Danmark. Anders Bodelsen har givet de anonyme forstæder, ja, selv motorvejene, borgerret i litteraturen.

21872776

Også til sine spændingshistorier har Bodelsen kunnet bruge novelleformen. Første gang det skete, var i "Agurke-tid" (i Drivhuset), en åndeløst spændende historie om en journalists jagt på en seksualmorder. Senere har Bodelsen udgivet en hel novellesamling med krimitemaer: Lov og orden (1973).

"Han har skrevet en lang række romaner og novellesamlinger fra sin egen tid og sit eget miljø, som er den stadig voksende danske mellemklassse. Han har tilstræbt at tage hverdagsmennesker og sætte dem i ekstreme situationer."
Anders Bodelsens eget bud på en kort præsentation af sig selv i en skolebog (Jesper Iwersen: Anders Bodelsen. Opgavebog, 1986).

Spændingsromanerne

Romanerne Tænk på et tal og Hændeligt uheld skaffede Bodelsen et kolossalt læsepublikum, da de udkom i 1968. For Bodelsen er thrilleren ikke noget, der skrives med venstre hånd. Som sine forbilleder, Patricia Highsmith, Graham Green, George Simenon og Alfred Hitchcock tager han genren helt alvorligt. For ham adskiller den sig kun fra hverdagshistorien ved at gå til yderligheder. Motoren i hans spændingsromaner er ikke gådeløsningen, men den psykologiske indlevelse i almindelige mennesker, der ved et tilfælde er drevet ud i pinagtige situationer. Handlingen bevæger sig omkring motiver som ambition, snyd, skyld og angst. Ved at lægge synsvinkel hos de plagede hovedpersoner tvinger Bodelsen læseren til at se verden gennem den trængte forbryders øjne. Og forbryderen er et helt almindeligt menneske, der bare pludselig bliver fristet eller presset af omstændighederne.

21293229

I Tænk på et tal (1968) får en bankkasserer mistanke om, at der vil finde et bankrøveri sted, og stikker nogle penge til side til sig selv. Men bankrøveren kommer efter ham. Jagten fortsætter i Pengene og livet (1976). Bodelsens spændingromaner har solide moralske pointer. I Hændeligt uheld (1968) prøver en direktør at sløre sporene efter et trafikdrab. Han udsættes for afpresning og svarer igen med en ny forbrydelse. Borte, borte (1980) handler om en forretningsindehaver, der desperat søger at komme ud af en økonomisk klemme ved at sætte ild til sit lager af elorgler, og i Domino (1984) spionerer en fotograf i en politikers privatliv for at skaffe afslørende materiale.

Bodelsens forfatterskab bygger på iagttagelser, og de fleste af hans bøger foregår her og nu. Han går aldrig længere tilbage i tiden en til perioder, han selv har erindringer fra. Revision (1985) udspiller sig i efterkrigsårene og har som virkelighedsbaggrund et dobbeltmord, der fandt sted på Peter Bangsvej på Frederiksberg i 1947. I Mørklægning (1988) er tiden rykket til 1944. Titlen spiller både på besættelsestiden og på den forbrydelse, som en filmdirektør forsøger at skjule. Det er en roman om retfærdig hævn.

Med Rød september (1991) er vi tilbage i nutiden: en politisk spændingsroman inspireret af optrævlingen af Blekingegade-sagen. Neden under den politiske handling ligger en historie om to brødre, der har fjernet sig fra hinanden. Et yndet psykologisk motiv hos Bodelsen.

Forfatterskabets mest helstøbte og indtrængende romanværk, Bevisets stilling (1973), bygger på en autentisk historie om en taxichauffør, der anklages for mord på en pige, men senere frikendes "på grund af bevisets stilling". Her forener Bodelsen thrilleren med samfundskritikken og den rummelige hverdagsskildring, så enhver læser bliver nødt til at stille sig det bodelsenske grundspørgsmål: Hvad nu, hvis det var mig?

Biografisk rids

De fleste forfattere af spændingromaner lever stilfærdigt. At konstruere gode plots kræver tid og ro til at tænke og kalkulere.

Anders Bodelsen har sin hvide skrivecelle øverst oppe i huset i Klampenborg, hvor han i øvrigt lever et ganske almindeligt borgerligt liv med sin hustru, Eva B., f. Sindahl-Pedersen, som er tonemester og bibliotekar. Der er to døtre i ægteskabet.

Anders Bodelsens egen baggrund er frisindet og kultiveret borgerligt miljø. Hans mor, Merete Bodelsen, var en velanskreven kunsthistoriker, specialist i symbolismen, og faderen, C.A. Bodelsen, virkede som professor i engelsk og sprog og litteratur ved universitetet og skrev, også i England anerkendte, værker om bl.a. Dickens og Kipling. Det var et hjem, hvor der blev læst højt for Anders og hans storebror, Niels. Anders Bodelsen vidste tidligt, at han ville være noget med bøger. Efter studentereksamen fra Ordrup Gymnasium i 1956 begyndte Bodelsen at studere jura, nationaløkonomi og litteratur, og samtidig bidrog han til det socialdemokratiske studenterblad Frit Forum. Efter debuten med studenterromanen De lyse nætters tid (1959) forlod han universitetet, fast besluttet på at leve af at skrive. 1959-64 freelancede han for Aktuelt, Ekstra Bladet og Berlingske Aftenavis. Herefter blev han fast medarbejder ved Information, hvor han i årene 1964-67 markerede sig som en af sin generations vægtigste filmkritikere - med en særlig evne til at anskue samspillet mellem filmhåndværk og etik. Fra 1967 har Anders Bodelsen været tilknyttet Politiken som anmelder af film og bøger (og motorcykler) samt som nøgternt analyserende tv-kommentator. Siden det folkelige gennembrud med spændingsromaner i 1968, har Bodelsen reelt kunnet leve af at skrive fiktion. Men han har holdt fast i sin livlinje til pressen.

Anders Bodelsen er en forfatter, der lever med sin tid. Han er upuritansk og har ikke noget imod at underholde læserne. Ungdomsoprørets universitetslitterater var på nakken af ham, men dagbladskritikerne og det brede publikum har vidst at skønne på ham. Han har fået et væld af priser - bl.a. Kritikerprisen 1968, De Gyldne Laurbær 1969 og en række særlige priser for krimier og radiospil senest Det svenske Krimi Akademis Pris 1990, Nordisk Radiospilpris i 1993 og Prix Italias Specialpris 1993 (for hørespillet Gaven, 1992).

Oplysninger om Anders Bodelsens liv og værker ajourføres hvert år i Kraks Blå Bog.

Bibliografi

Spændingsromaner

Bodelsen, Anders:
Tænk på et tal. 1968. Filmatiseret i 1969. Dvd og video.
Bodelsen, Anders:
Hændeligt uheld. 1968.
Bodelsen, Anders:
Bevisets stilling. 1973.
Bodelsen, Anders:
Pengene og livet. 1976.
Bodelsen, Anders:
Borte, borte. 1980.
Bodelsen, Anders:
Domino. 1984. Tv-serie 1991.
Bodelsen, Anders:
Revision. 1985.
Bodelsen, Anders:
Mørklægning. 1988 Radiospil 1988, tv-serie 1992.
Bodelsen, Anders:
Byen uden ildebrande. 1989.
Bodelsen, Anders:
Rød september. 1991.
Bodelsen, Anders:
Den åbne dør. Gyldendal, 1997.

Tidsbilleder i romanform

Bodelsen, Anders:
De lyse nætters tid. 1959 Om København i 1950´erne.
Bodelsen, Anders:
Villa Sunset. 1964 Samtidssatire over pressen og medicinalindustrien.
Bodelsen, Anders:
Ferie. 1970. Tisvildeleje i 1950´erne.
Bodelsen, Anders:
De gode tider. (1) 1977.
Bodelsen, Anders:
År for år. (2) 1978. Dobbeltroman om Danmark i 60´erne.
Bodelsen, Anders:
Over regnbuen. 1982. Nærum i 1970´erne.

Eksperimenterende romaner

Bodelsen, Anders:
Frysepunktet. 1969. Science fiction.
Bodelsen, Anders:
Straus. 1971. Nabokov-inspireret, satirisk leg med forfatterrollen.
Bodelsen, Anders:
Alt hvad du ønsker dig. 1974. Eventyrroman.

Noveller

Bodelsen, Anders:
Drivhuset. 1965.
Bodelsen, Anders:
Rama Sama. 1967.
Bodelsen, Anders:
Hjælp. 1971.
Bodelsen, Anders:
Uden for nummer. 1972.
Bodelsen, Anders:
Blæsten i Alleen. 1975.
Bodelsen, Anders:
Lov & orden. 1973.
Bodelsen, Anders:
Beskyttelsesrummet. 1984.
Bodelsen, Anders:
Jeg kommer til at løbe. 1987.
Bodelsen, Anders:
Den blå time. 1987.
Bodelsen, Anders:
16 noveller. 1997.
Bodelsen, Anders:
Varm luft. 2009.
Bodelsen, Anders:
Dirigenten. Novelle i Ud & se. Marts 2010, side 52-54.
Bodelsen, Anders:
Stjernerne vil lyse. Novelle i Ud & se. - 2011, feb., side 52-56.

Essays og prosadigte

Bodelsen, Anders:
Pigerne på broen. 1972.

Dramatik i bogform

Bodelsen, Anders:
En hård dags nat. 1967. I: Jørgen Claudi (red.): Dansk radiodramatik 1.
Bodelsen, Anders:
Lørdag aften. 1969.
Bodelsen, Anders:
Professor Mancinis hemmelighed og to andre hørespil. 1987.
Bodelsen, Anders:
Privatskifte. 1998.
Bodelsen, Anders:
Rejsen til Etna. 1999 Fås på CD - i DR´s udgave med Emmet Fejenberg som instruktør, 2002.

Børne- og ungdomsbøger

Bodelsen, Anders:
Operation Cobra. 1975. Roman og film.
Bodelsen, Anders:
Guldregn. 1986. Roman og tv-serie.

Bøger og artikler om Anders Bodelsen

Jørgensen, John Chr.:
Realismen - og Anders Bodelsen. 1972. I: Realisme. Litteratursociologiske essays, s. 11-35.
Schou, Søren:
Hverdagsskildring og moralisme. Anders Bodelsens novellistik. 1976. I: Dansk realisme 1960-75, s. 95-104.
Larsen, Peter:
Bodelsens succes. 1977. I: Danmark 1965-1975. Red. af Peter Madsen, (Linjer i nordisk prosa), s. 53-92.
Nicolajsen, Karen:
Hvordan hverdagsmennesket lærte at sætte pris på sin hverdag. 1977. I: Romanen som offentlighedsform. Red. af J. Jensen og K. Nicolajsen.<br />Om Tænk på et tal, s. 86-112.
Danelund, Jørgen:
Anders Bodelsen: Succes. 1978. I: Nyrealismen i 60´erne, s. 91-130.
Nielsen, Geert A.:
Anders Bodelsens realisme. 1978 Ny-realismen i dansk litteratur (ca. 1965-77).
Østergaard, Anders:
Anders Bodelsen. 1979. I: Dansk Biografisk Leksikon. Andet bind, s. 287-288.
Hedegaard, Finn:
Anders Bodelsen. Tænk på et tal. 1981 Arbejdshæfte for 16-19 årige om Bodelsens roman med baggrund, interviews og anmeldelser.
Halvorsen, Erik:
Anders Bodelsen. 1982. I: Danske digtere i det 20. århundrede. Red. af Torben Brostrøm og Mette Winge. Bd. 5, s. 29-43.
Anders Bodelsen. 1986. Ved Jesper Iwersen. Tekstbog og opgavebog. (Tekster til undervisning i folkeskolen).
Kender du Anders Bodelsen. 1989. Tekster til undervisning i folkeskolen.
Green Jensen, Bo:
Andre stemmer. 1995 (81.17). Interview.
Bjørnvig, Bo:
Hundene i kælderen. 2000. I: Weekendavisen, 1. december 2000. Interview med Anders Bodelsen.
Den pæne mand i dansk litteratur. 2007. Interview ved Søren Kassebeer. I: Berlingske Tidende 2007-02-10.

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Anders Bodelsen

Om forfatteren

Links

Dansk Litteraturinformationscenters præsentation af danske forfattere på nettet præsenterer Anders Bodelsen og hans forfatterskab. Siden indeholder biografi, bibliografi, et antal artikler om og med forfatteren, tekstuddrag, samt et par anmeldelser.
En oversigt over de vigtigste begivenheder i Anders Bodelsens litterære liv fra Danske Litteraturpriser ved Niels Jensen.
Per Krogh Hansen skriver med udgangspunkt i Anders Bodelsens forfatterskab en god artikel fra værket ”Danske digtere i det 20. århundrede”om realisme og modernisme
Portræt og anmeldelser.

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Anders Bodelsen