sally rooney
Foto: Jonny Davies

Sally Rooney

cand.mag. Anne Vindum, august 2018. Blå bog og bibliografi senest opdateret september 2024.
Top image group
sally rooney
Foto: Jonny Davies

Irske Sally Rooney buldrede ind på den litterære scene med sin kometdebut “Samtaler med venner” om den kølige og begavede Frances, der må se sin selvtilstrækkelighed udfordret af kærlighed fra flere fronter. Satirisk og skarpt tegner Rooney portrætter af unge mennesker på vej ud i voksenlivet og af en generation, der ikke har de samme vilkår som den foregående. Senest gør hun i samtidsromanen “Skønne verden, hvor er du” op med den altædende berømmelseskultur, kendte forfattere er udsat for.

138559114

Blå bog

Født: 1991, County Mayo, Irland.

Uddannelse: Cand.mag. i amerikansk litteratur, Trinity College, Dublin.

Debut: Conversations with friends, 2017.

Litteraturpriser: Sunday Times Young Writer of the Year, 2017. Costa Novel Award, 2018. Novel of the Year, Irish Book Awards 2018. Waterstones Book of the Year, 2018. Book of the Year, British Book Awards 2019.

Seneste udgivelse: Intermezzo. Gutkind, 2024. Oversætter: Siri Ranva Hjelm Jacobsen. Roman.

Inspiration: Musik, kunst, litteratur.

 

 

Sally Rooney læser op fra "Conversations with friends" ("Samtaler med venner”), 2018.

Artikel type
voksne

Baggrund

“Jeg tror bare ikke, det er muligt at elske mere end ét menneske, sagde Camille. Jeg mener, af hele hjertet, sådan virkelig elske.
Havde dine forældre et yndlingsbarn? sagde Bobbi. Det må have været hårdt for dig.”
”Samtaler med venner”, s. 264-265.

Sally Rooney er født i 1991 og voksede op i den lille vestirske by Castlebar med en far, der arbejdede for Telecom og en mor, der arbejdede i et kunstcenter. Hun har en ældre bror og en yngre søster. Rooney læste engelsk på Trinity College i Dublin og begyndte på en overbygning i politik, som hun sprang fra til fordel for en kandidatgrad i amerikansk litteratur. 

Allerede som 15-årig skrev hun sin første roman, som hun dog selv omtaler som “Absolute trash” (Paula Cocozza: 'I have an aversion to failure': Sally Rooney feels the buzz of her debut novel. The Guardian, 2017-05-24). I slutningen af 2014 begyndte hun at skrive konstant, sideløbende med afslutningen af sine universitetsstudier, og på bare tre måneder skrev hun 100.000 ord af sin debutbog, “Conversations with friends”, der kom i juni 2017. Som studerende vandt hun titlen som Europas bedste studerende debattør, og hendes sociale erfaringer fra debatmiljøet er kommet hende til gode i romanskrivningen.

I et interview fortæller hun, hvordan hun mødte en elitær og ukendt verden: “Jeg tænkte, at jeg meget hurtigt blev nødt til at indoptage de normer og den sociale opførsel og etikette, der ville få mig til at føle mig socialt accepteret”. (Isobel Thompson: Sally Rooney Sees Right Through You. Vogue, 2017-07-28. Egen oversættelse). Derudover har hun ordet i sin magt og indblik i mange politiske og samfundsmæssige emner, hvilket hun også har brugt i sine romaner. Før debuten har hun bl.a. haft skønlitterære tekster i litteraturmagasinerne Dublin Review og Winter Pages og The Stinging Fly – som hun også er redaktør af. 

I 2018 udkom hendes anden roman, “Normal People”, der allerede inden udgivelsen var longlistet til Man Booker Prize 2018 og som i 2020 blev filmatiseret af BBC Three og Hulu. Bogen udkom på dansk i 2019 med titlen “Normale mennesker”. I 2021 udkom “Skønne verden, hvor er du”.

Sally Rooney har været aktiv i bl.a. debatten om fri abort op til en folkeafstemning i maj 2018, der gav irske kvinder ret til lovlig abort. 

Samtaler med venner

“Han var frygtelig, sagde jeg. Tænk, han fortalte mig, at han elskede Yeats. Jeg var praktisk talt nødt til at bede ham lade være med at recitere »The Lake Isle of Innisfree« på baren.
Wow, jeg har ondt af dig.
Og han var ikke god at have sex med.
Ingen, der kan lide Yeats, er i stand til at være intime med andre mennesker.”
“Samtaler med venner”, s. 223.

Sally Rooneys debutroman “Conversations with friends” fra 2017 (“Samtaler med venner”, 2018) er fortalt af den 21-årige universitetsstuderende Frances, der skriver digte, er i praktik på et litterært agentur og forsøger at opretholde sin cool facade. Hun har været kæreste med Bobbi, en radikal feminist, som stadig synes at være Frances’ primære kontakt til omverdenen. De to kvinder optræder sammen med spoken word poetry, og en dag bliver de kontaktet af fotografen Melissa, der inviterer dem hjem til sit store hus og sin smukke skuespillermand Nick. Her opstår der hurtigt forbindelser på tværs: Bobbi og Melissa drages åbenlyst af hinanden, mens Nick og Frances forsøger at tøjle deres gensidige interesse. På en fælles ferie i et fransk landhus bryder følelserne ud i denne intense og komplicerede ménage à quatre

54098413

Romanen, der foregår over syv måneder, er skrevet med megen dialog, både mundtlig replikskifte, mails og messenger-beskeder. Gennem karakterernes formuleringer lærer man dem at kende, og det giver et markant filmisk og virkelighedsnært indtryk, at så megen korrespondance er skrevet ud. 

Frances holder verden på afstand med en sarkastisk og ironisk distance for at beskytte sin sårbarhed. Når situationer bliver for uoverskuelige, niver eller klipper hun i sig selv for at få en umiddelbar forløsning, og selvskaden beskrives lige så tørt og nøgternt som øvrige hændelser. I og med det neutrale sprog virker selvskaden som noget helt normalt og hverdagsagtigt – eller en sproglig måde at håndtere en sygdom på. 

Samtidig viser Rooney gennem sine karakterer, hvordan der er forskel på social, kulturel og økonomisk kapital. Frances er vokset op med en alkoholiseret far i en ikke særlig velstående familie og er selv ludfattig, men fordi hun læser på universitetet og har erhvervet sig de sociale koder for den øvre middelklasse, kan hun begå sig sammen med Bobbi, Melissa og Nick, der kommer fra en økonomisk klasse, Frances ellers ikke har adgang til.

Et centralt tema er forskellen mellem den person, man gerne vil være, og den man er – og ikke mindst, hvordan man kommunikerer det – jf. titlen, der netop angiver, at det er i samtaler og relationer, identiteten skabes og finpudses. Stilen er lige så begavet som den belæste Frances, der analyserer både sin egen og de andres skriftlige kommunikation i et teoretisk perspektiv.