portræt af Ocean Vuong
Foto: Tom Hines

Ocean Vuong

cand.mag. Andreas Eckhardt-Læssøe, maj, 2023.
Top image group
portræt af Ocean Vuong
Foto: Tom Hines

Ocean Vuong fik et stort gennembrud med sin første digtsamling ”Night Sky with Exit Wounds” fra 2016, og gennembruddet blev endnu større med den autofiktive roman ”Vi er kortvarigt smukke her på jorden” i 2019. Både i sin prosa og poesi har Vuong en utrolig evne til at skabe nærvær i sit sprog. Han skriver simpelthen smukt og levende. Poesien giver ham mulighed for at være temperamentsfuld, og i romanen får man nogle ekstremt levende personskildringer tegnet op, som får hans litteratur til at virke intim og omsorgsfuld, selv når den handler om hårde emner som racisme, fattigdom, krig og stofafhængighed.

134109092

 

Blå bog

Født: 4. oktober 1988, Hồ Chí Minh City, Vietnam.

Uddannelse: Bachelor i engelsk fra Brooklyn College, City University of New York, 2012. Kandidat i Creative Writing fra New York University, 2016.

Debut: Night Sky with Exit Wounds, 2016.

Litteraturpriser: Whiting Award, 2016. T.S. Eliot Prize, 2017. MacArthur grant, 2019.

Seneste danske udgivelse: Tiden er en mor. Politikens Forlag, 2022. Oversat af Caspar Eric og Niels Henning Krag Jensby.

Inspiration: Herman Melville, Emily Dickinson, Theresa Hak Kyung Cha, Bhanu Kapil.

 

 

Videoklip

Oplæsning på Louisiana. Writer Ocean Vuong In An Intense Reading of ‘Time is a Mother’. Louisana Channel, 2022.

Artikel type
voksne

Baggrund

”I en tidligere udgave af det her brev som jeg sidenhen har slettet, fortalte jeg dig hvordan jeg endte med at blive forfatter. (…) Men intet af det betyder noget nu. Det der betyder noget er at det hele, selvom jeg måske ikke var klar over det dengang, har ført mig hertil, til disse sætninger, så jeg kan fortælle dig om alt det du aldrig kommer til at læse.”
”Vi er kortvarigt smukke her på jorden”, s. 25.

Ocean Vuong er en vietnamesisk-amerikansk digter, som er født i Hồ Chí Minh City i Vietnam. Hans mormor fik tre børn med en hvid, amerikansk soldat, deriblandt Vuongs mor. Hun og hendes søskende voksede op på forskellige børnehjem. Da hun var 18 år, fik hun Ocean, og to år senere flygtede hun med hele den nu genforenede familie til USA, fordi deres blandede herkomst udgjorde en risiko i Vietnam på det tidspunkt. Ocean Vuong voksede op med sin mor og mormor i Hartford, Connecticut. De var fattige, og hans mor arbejdede meget, så han blev passet af sin mormor, som fortalte lange og forfærdelige historier om krigen, men også bare om Vietnam. Det aktiverede den unge drengs fantasi, og fik ham til at begynde at skrive: ”Det gik op for mig hvor dyrebare disse historier var, men at de ville dø med deres fortæller – ikke ligesom litteratur. Eftersom jeg var den eneste i min familie, som kunne skrive de historier ned, gjorde jeg det.” (Ocean Sounds: A Brooklyn College Alumnus Reflects on His Life. Brooklyn College, 2012-06-05. Egen oversættelse). 

Han elskede hiphop, og i skolen fik en lærer peget den kærlighed i retning af poesien også. Han blev den første i sin familie til at færdiggøre en folkeskole-uddannelse, siden gymnasiet, og så kom han på et offentligt universitet i New York. Han var fattig, og selvom han fik sin uddannelse betalt af legater og støtte fra universitetet, måtte han de første uger sove på Penn Station.

Fra Brooklyn College, hvor han tog sin bachelor i engelsk, kom han ind på en kandidat, MFA, på New York University, hvor han blev færdig i 2016. Det var samme år, som hans debutdigtsamling ”Night Sky with Exit Wounds” udkom. I fortættede og billedrige digte skrev han i høj grad om fraværet af fædre i et Vietnam, som var både fantastisk og uhyggeligt. Digtsamlingen blev et gennembrud, der dog skulle blive endnu større, da Vuong udgav sin første roman, ”Vi er kortvarigt smukke her på jorden” i 2019. I dag bor Ocean Vuong i Northampton, Massachusetts og underviser på New York Universitys MFA i Creative Writing.

Vi er kortvarigt smukke her på jorden

”Lad mig begynde forfra.
Kære Mor
Jeg skriver for at komme i kontakt med dig – også selvom hvert ord jeg nedfælder er at bevæge mig længere væk fra der hvor du befinder dig. Jeg skriver for at vende tilbage til dengang på rastepladsen i Virginia hvor du stirrede rædselsslagent på den udstoppede hjort over sodavandsautomaten ved toiletterne, og geviret kastede skygger på dit ansigt.”
”Vi er kortvarigt smukke her på jorden”, s. 11.

”On Earth We’re Briefly Gorgeous” (2019. ”Vi er kortvarigt smukke her på jorden”, 2020) er Ocean Vuongs første roman. Den autofiktive bog er et utroligt nært og nuanceret portræt af en barndom, hvor vold og kærlighed ikke udelukker hinanden. Bogens jegfortæller, som hedder Lille Hund, er en ung dreng, som vokser op i et fattigt hjem. Hans mor arbejder hele tiden, og hans bedstemor passer ham derhjemme hver dag. Både bedstemoren og moren slår ham. Han bliver også slået ovre i skolen, og da han som 15-årig tager arbejde på en tobaksfarm, er der også bælteslag. Det er også i det arbejde, Lille Hund møder Trevor, som han indleder et kærlighedsforhold til. Her bliver vi præsenteret for noget så sjældent som et portræt af queer kærlighed mellem to unge mænd, som tilhører landbrugsarbejderklassen, hvor det, selvom volden og smerten også er til stede, er ømheden og kærligheden, der er i forgrunden.

48069584

Det er en bog om Amerika fortalt af en immigrant og til en immigrant. En brevroman, formuleret som et brev til moren, som aldrig kommer til at læse den, fordi hun ikke kan læse engelsk. Det er både en måde at fortælle hendes historie på, og en måde at frigøre sig fra sin historie. Det er kendetegnende for Vuongs måde at skrive på, at tingene er komplekse, paradoksale og nuancerede. Hans tænkning foregår igennem de ekstremt nære, specifikke og nuancerede karaktertegninger. Og det går også igen i formen. Der er både tale om et formfuldendt og smukt sprog, men det er netop det formfuldendte og smukke, som gør, at det bliver sørgeligt. Fordi det er et signal om, at forfatteren har fjernet sig fra sit ophav, fra sine elskede, fra sin mor der ikke kan læse det, han skriver.

Vuong er interesseret i, hvordan de store historier om krig, kapitalisme, opiodkriser, migration og racisme trænger ind i de helt nære liv. Og romanen, forstået som en stor rummelig form, hvor der er plads til at være sammen med mennesker, der bliver levende, fordi de er så godt beskrevet, er den ideelle måde at vise det på.

SE OGSÅ LÆSEKOMPAS.DK: Bøger, der minder om "Vi er kortvarigt smukke her på jorden"