Foto: Mette Kramer Kristensen

Adam O.

cand.theol. Charlotte Hitzner, Bureauet, marts 2021.
Top image group
Foto: Mette Kramer Kristensen

Indledning

Droner med barberbladsskarpe tænder, et Danmark omdannet til losseplads og en kæmpetrold, der bruger skraldecontainere som rulleskøjter. Adam O. spænder bredt og skildrer i sin dystopiske trilogi om ”Den rustne verden” et orwellsk overvågningssamfund, hvor store firmaer hæmningsløst forurener, udpiner og kontrollerer alt og alle, samtidig med at han i billedbøgerne om pigen Ingeborg og trolden Tonni 2 Ton hylder fantasien, det skøre og gakkede. Som en rød tråd gennem forfatterskabet løber troen på barnet som ophav til oprør, leg og forandring.

62193212

 

 

Blå bog

Født: 1976 i København.

Uddannelse: Hf-studentereksamen.

Debut: Ruiner. Forlaget Fahrenheit, 2011.

Litteraturpriser: Niels Klim-prisen, 2020. Kulturministeriets Forfatterpris, 2020.

Seneste udgivelse: Gro. Høst, 2022.

Inspiration: George Orwell, Margaret Atwood, Ursula K. Le Guin og Aldous Huxley.

 

 

 

”Den rustne verden – Motorhjerte” af Adam O. 2019.

Artikel type
illustratorer

Baggrund

”Dronen styrtdykkede mod børnene. De sortlakerede kæber bevægede sig op og ned, som om den gnavede sig igennem luften. ”Kom af vejen!” råbte Lærke og hev Ramona ind til sig. Bowie kastede sig til jorden, men Peter tøvede et sekund, og så var dronen over ham.”
”Den rustne verden: Flugten fra Danmark”, s. 56.

Adam Oskar Fridal Illemann, bedre kendt som Adam O., blev født i København i 1976. Siden flyttede familien til Lolland, hvor Adam O. er vokset op.

Som barn slugte han alle tegneserierne på det lokale bibliotek, hvor hans mor arbejdede som bibliotekar. Inspireret af tegneserierne begyndte Adam O. også selv at tegne, og han lavede blandt andet små tegnefilm på ungdomsskolen.

Da Adam O. så et punkband fra Ungdomshuset i København på det lokale spillested, vidste han, at han gerne ville være en del af miljøet omkring Ungdomshuset på Jagtvej 69. Som 18-årig flyttede Adam O. til København og begyndte at komme i Ungdomshuset, hvor han tegnede plakater, zines og pladecovers for de forskellige bands, der brugte huset. Om dette siger han selv: Jeg var ikke den bedste tegner, men det skulle jo også laves, og på den måde startede det. Der var også et lille fotokopieret ugemagasin, Slam, hvor der mellem politiske manifester og opslag om folkekøkken og koncerter var fortløbende tegneserier, og det lavede blandt andet jeg og Jakob Strid, der også er børnebogsforfatter.” (Niki Treumer Mogensen: Fra Posehuset til prisnomineret for bog. folketidende.dk, 2021-01-31).

Efter i en årrække at have levet af at lave satiretegninger og arbejde som handicaphjælper debuterede Adam O. i 2011 med den dystopiske tegneserie ”Ruiner”.

Adam O. er med sin kæreste og datter bosiddende nær Hvalsø på Sjælland. Sideløbende med sin forfattervirksomhed er han hustegner for hjemløseavisen Hus Forbi, ligesom han også afholder foredrag og workshops for skoleklasser.

I 2020 blev han nomineret til Kulturministeriets børnebogspris for ”Den rustne verden: Flugten fra Danmark” og til Politikens Litteraturpris for den samlede ”Den rustne verden” trilogi.

Den rustne verden – serien

””Børn kan vi ikke sælge,” sagde kaptajnen. ”Men robotten kan vi få en god pris for på det sorte marked.” ”Skrot er ikke til salg!” råbte Ramona lige op i den store mands ansigt. Kaptajnen smilede et mørkt smil. ”Åh, jo, det er den.””
”Den rustne verden: Ukrudt”, s. 35.

Adam O.’s serie om Den rustne verden består af tre bind: ”Den rustne verden: Flugten fra Danmark” (2019), ”Den rustne verden: Motorhjerte” (2019) og ”Den rustne verden: Ukrudt” (2020).

I 2119 er Danmarks befolkning, som følge af klimaforandringer og massiv forurening, blevet flyttet til det sydlige Sverige og til byen Nykøbenhavn, det tidligere Nuuk i Grønland. Selve Danmark er blevet opkøbt af firmaet Atlas og forvandlet til en skrotlosseplads omgivet af et livløst plastikhav. Her dumpes alt fra containere til robotter, når de har udtjent deres funktion. Atlas dominerer den nye verden, og de producerer alt fra morgenmadsprodukter til skolebøger, ligesom de også driver minedrift, producerer underholdningsprogrammer med karakteren Onkel Dunkel og kontrollerer store dele af nyhedsstrømmen. Atlas er med andre ord altid til stede i borgernes hverdag.

46152123

De fire søskende Lærke, Peter, Bowie og Ramona bor sammen med deres forældre i Nykøbenhavn. De glæder sig til sommerferien, der venter lige om hjørnet og ikke mindst til at besøge deres bedstefar, der bor i Sydsverige.

Børnenes forældre arbejder i Positivitetsministeriet, hvor de finder på positive måder at omtale negative ting på. F.eks. bliver strømsvigt til hyggemørketid og ordet dårlig bliver til minus god.

Dagen inden afrejsen til Sydsverige fortæller forældrene, at ferien er aflyst, fordi de begge er blevet forfremmet i ministeriet og får travlt hele sommeren. Lærke, Peter, Bowie og Ramona er skuffede og de beslutter sig for at tage sagen i egen hånd og begiver sig afsted på rejsen uden de voksne. Da deres robotfly styrter ned, lander de i det gamle Danmark. Her bliver Ramona ven med den milde kæmperobot Skrot, der engang arbejdede i magnesiumminerne på Månen. Skrot bliver en uvurderlig hjælp for de fire børn på deres rejse gennem lossepladslandet Danmark, hvor de både skal kæmpe mod dræberdroner, skydegale robotjægere og udsendinge fra Atlas, der har alt andet end rent mel i posen.

Tematisk kredser fortællingen om den svages kamp mod den stærke, men også om at se på den måde samfundet fungerer på med et kritisk blik. De fire søskende havner ved et tilfælde i en situation, der tvinger dem til at sætte spørgsmålstegn ved den verden, de er vokset op i og de normer, de kender.

Tonni 2 Ton – serien

””Nu bliver’ du ikke væk igen, vel Tonni?” spurgte Ingeborg, da de var kommet hjem. ”Hvis bare du tror på mig, bliver jeg aldrig væk” svarede Tonni. ”Dét gør jeg!” sagde Ingeborg, ”Fra nu af og altid.””
”Tonni 2 Ton”, s. 45.

Adam O.’s serie om pigen Ingeborg og hendes usynlige ven, trolden Tonni, består af to bind, ”Tonni 2 Ton” (2016) og ”Tonni 2 Ton og jagten på Hugtanja” (2017). Et tredje bind er planlagt til udgivelse i 2021.

Ingeborg bor sammen med sin mor og far i et helt almindeligt hus i en helt almindelig by. En dag sker der dog noget anderledes. Et par jord- og betonarbejdere har gravet et hul ude foran Ingeborgs hus. De beslutter sig for at lave fis med Ingeborg og bilder hende ind, at de graver efter en skat. Da Ingeborg kommer hjem fra skole er mændene i hullet væk, men Ingeborg bliver enig med sig selv om, at skatten muligvis stadig ligger gemt i jorden. Så hun begynder at grave.

52882877

Hullet bliver dybere, men Ingeborg finder ingen skat. Til gengæld dukker der ud af det blå en kæmpestor, venlig trold ved navn Tonni 2 Ton op. Ingeborg og Tonni bliver straks gode venner. Tonni er usynlig for alle andre end Ingeborg og de voksne bliver efterhånden trætte af Ingeborg og hendes livlige fantasi. Til sidst bliver det for meget for Ingeborgs matematiklærer, der sender hende op til den strenge skoleinspektør, Blommegaard.

Blommegaard ridser den barske virkelighed op for Ingeborg. Der er ikke plads til kæmpetrolde, hverken på skolen eller ude i virkeligheden. Betuttet indgår Ingeborg en aftale med skoleinspektøren. Ikke mere troldesnak i bytte for et bolsje. Da Ingeborg får fri fra skole, er Tonni væk og Ingeborg leder forgæves efter ham. Først da hun skiller sig af med Blommegaards bolsje og tør tro på sin ven igen, dukker Tonni op.

Og det er heldigt, for i seriens andet bind finder Ingeborg og Tonni ud af, hvorfor Blommegaard er så sur og streng. Skoleinspektøren har engang selv haft en usynlig ven, dragen Hugtanja. Da Hugtanja forsvandt, forsvandt Blommegaards gode humør også. Ingeborg og Tonni må nu hjælpe Blommegaard med at finde hendes usynlige ven igen.

Tematisk kredser ”Tonni 2 Ton”-serien om venskab og om at værne om fantasien.

Ingeborg har adgang til en anden verden i kraft af sin fantasi. En verden der gør hende glad, og hvor hun kan udforske og afprøve forskellige aspekter af livet. Blommegaard er derimod afskåret fra den verden, fordi hun har glemt sine fantasier og drømme. Da Blommegaard genforenes med Hugtanja, kommer hun i kontakt med sit indre barn og bliver et gladere menneske.

Genrer og tematikker

Adam O. beskæftiger sig i sit forfatterskab med mange forskellige tematikker blandt andre venskab, samfundets indretning, retfærdighed og modstand. Fælles for temaerne er, at de tager afsæt i barnet og barnets oplevelser og erfaringer. De fleste voksne skildres som svigefulde, selvoptagede og ureflekterede. Dette kommer for eksempel til udtryk, da Lærke, Peter, Bowie og Ramona ser den børnekære tv-vært Onkel Dunkels sande ansigt. Bag den polerede facade gemmer sig en morderisk og skydegal mand, der i virkeligheden hader børn. De voksne er sjældent til at regne med, og derfor må børnene stole på sig selv og på hinanden i stedet.

Genremæssigt er ”Den rustne verden”-serien en blanding af to forskellige genrer, nemlig dystopi og science-fiction. En dystopi er en fremtidsvision, der skildrer en ødelagt verden eller civilisation f.eks. lossepladsen Danmark, mens science-fiction er en langt bredere genrebetegnelse, der ofte beskriver en fremtidsvision, hvor videnskab og teknologi spiller en central rolle, f.eks. brugen af robotter til minedrift på Månen.

Om sit forhold til brugen af genrer i sit forfatterskab fortæller Adam O.: ”Jeg har altid, som så mange andre, været fascineret af de landskaber og stemninger, der bliver bygget op i postapokalyptiske tegneserier, bøger og film. Men som regel bliver jeg uendelig træt i hovedet, når den evigt tilbagevendende pointe om, hvor forfærdelig verden vil blive uden menneskenes civilisation, bliver banket på plads igen og igen. Man kan vel sige, at jeg lægger mig i hjulsporene af den type fortællinger, men drejer skarpt af og tager den ud over stepperne, før historien ender som ”The Road” og lignende dystopiske fortællinger. Selvom jeg har hentet inspiration fra genren.” (Erik Barkman: Er mennesket ondt? Nummer 9, 2011-06-16).

Beslægtede forfatterskaber

Når Adam O. i sine bøger skildrer et stort firma, der kontrollerer et helt samfund, en befolkning af passiverede skærmslaver og et ministerium, der sprogvasker ubehagelige hændelser, er inspirationen fra George Orwells ”1984” (1949) ikke til at overse. I Orwells dystopiske fremtidsvision er Atlas og Onkel Dunkel udskiftet med Partiet og det ansigt udadtil, den allestedsnærværende Big Brother, der overvåger alle borgeres gøren og laden hele døgnet. Handlingen udspiller sig i et fremtidigt London, hvor hovedpersonen Winston Smiths begyndende tvivl på systemet får næring, da han møder kvinden Julia, der deler hans synspunkter. Men Big Brother holder øje, og forholdet afsløres. Winston fængsles, og i Ministeriet for Kærlighed udsættes han for tortur som et led i sin genopdragelse.

Hos Orwell er sproget også centralt i forhold til at kontrollere borgerne. Ved at erstatte engelsk med Nysprog skal borgernes evne til at udtrykke sig og tænke gradvist mindske, indtil den til sidst helt skal forsvinde.

I Adam O.’s bøger spiller mødet mellem barn og kæmpe en central rolle. Det gør det også i Roald Dahls ”The Big Friendly Giant” (”Den Store Venlige Kæmpe”, 1982), der handler om den forældreløse pige Sophies møde med den Store Venlige Kæmpe. Da Sophie en nat ikke kan sove, får hun ud ad vinduet øje på en kæmpe. Han får også øje på hende og tager hende med sig til kæmpernes land. Blandt kæmperne hersker der uro, og Sophie og den Store Venlige Kæmpe må drage tilbage til London for at advare Dronningen om, at menneskeædende kæmper planlægger at angribe byen.

Fælles for fortællingerne er, at børnene møder noget, der er større end dem selv, konkret såvel som i overført betydning. Det er nemlig gennem venskabet med kæmpen, at børnene ser den eksisterende verden med nye øjne og samtidig får adgang til en anden, ukendt verden. Det gælder for Ingeborg, der i mødet med Tonni 2 Ton får adgang til en verden, hvor fantasien regerer, det gælder Ramona, der gennem mødet med Skrot får viden om og hjælp til at færdes i lossepladsen Danmark og det gælder for Sophie, der i mødet med den Store Venlige Kæmpe får mulighed for at bruge sin viden om kæmperne i den verden, hun allerede kender.

Bibliografi

Romaner

Adam O.: Den rustne verden: Flugten fra Danmark. Høst & Søn, 2019.
Adam O.: Den rustne verden: Motorhjerte. Høst & Søn, 2019.
Adam O.: Den rustne verden: Ukrudt. Høst & Søn, 2020.

Billedbøger

Adam O.: Tonni 2 Ton. Forlaget Fahrenheit, 2016.
Adam O.: Tonni 2 Ton og jagten på Hugtanja. Forlaget Fahrenheit, 2016.
Adam O.: Den store Tonni2ton. Høst & Søn, 2021.

Tegneserier

Adam O.: Ruiner. Forlaget Fahrenheit, 2011.
Adam O.: Kakofonia. Forlaget Fahrenheit, 2015.

Tegnet satire

Adam O.: Yndigt DK. Forlaget Fahrenheit, 2014.
Adam O.: Det lille rige med svovlstikkerne. Forlaget Fahrenheit, 2015.

Børnebøger

Adam O.:
Gro. Høst, 2022.

Om forfatterskabet

Web

Her kan du læse mere om nye udgivelser og projekter.
Podcast hvor Adam O. blandt andet fortæller om ”Den rustne verden”- serien

Søgning i bibliotek.dk

Søgning på Adam O.

Kilder citeret i portrættet