emma bess
Foto: Lea Meilandt

Emma Bess

cand.mag. Katrine Lehmann Sivertsen, Bureauet, marts 2018.
Top image group
emma bess
Foto: Lea Meilandt

Indledning

Hovedpersonerne i Emma Bess’ novellesamling ”Mødre, døtre, søstre” fra 2018 er alle piger og unge kvinder i forskellige faser af livet. Glimt af samhørighed og intimitet i de tætte relationer men også ensomhed og længsel efter hinanden præger tematisk debutbogen, som i sin form kombinerer genkendelig hverdagsrealisme med indre monologer, sansebeskrivelser og poetisk billedsprog. 

 

53829368

Blå bog

Født: 1989 i Aarhus.

Uddannelse: Bachelor i filosofi og litteraturhistorie, Aarhus Universitet. Uddannet fra Forfatterskolen i 2015.

Debut: Mødre, døtre, søstre. Rosinante, 2018.

Litteraturpriser: Bodil og Jørgen Munch-Christensens Kulturlegat 2018.

Seneste udgivelse: Mødre, døtre, søstre. Rosinante, 2018.

 

 

 

 

 

 

 

 

Artikel type
voksne

Baggrund

”Den glemte trang til Maja slår som gråd gennem halsen. At forsvinde, som skum der svinder i guirlander og efterlader boblede, let slimede aftryk af bølger i sandet, blive til intet langs Majas stærke krop, suge hendes varme, gå i et med den, med den varme faste, selv i søvnen var Majas krop altid klar og stram, som en fjeder, tydelig i sine konturer, parat til at springe op og gå i gang.”

”Hjem” i ”Mødre, døtre, søstre”, s. 34.

Emma Bess Fløe Jørgensen blev født i 1989 og voksede op i Odder og Mårslet lidt uden for Aarhus sammen med sine forældre, sine to yngre søstre og en lillebror. Efter grundskolen tog hun sin studentereksamen fra Aarhus Katedralskole. Emma Bess blev i 2013 optagelse på Forfatterskolen, og efter to år afsluttede hun i 2015 sin forfatterskoleuddannelse. Hendes tid på Forfatterskolen var bl.a. præget af eksperimenter med forskellige litterære genrer. I denne periode arbejdede hun i det hele taget med nogle andre formelle greb end dem, der skulle komme til at præge hendes første novellesamling: ”Da jeg gik på Forfatterskolen, kredsede min interesse mere om de poetiske og abstrakte former. De tekster, jeg skrev, var ikke ret realistiske. De var mere syrede (…) Da jeg stoppede på skolen og selv var lidt svævende mellem forskellige livsfaser, fik jeg behov for mere jordforbindelse. Her opdagede jeg, at novelle- og realismeformen gjorde mine tekster bedre, fordi de var mere forankrede i noget konkret i beskrivelsen af en genkendelige verden,” forklarer Emma Bess og fortsætter: ”Men jeg har stadig villet fastholde, at der er i den her realisme indimellem forekommer nogle afgrunde og huller, hvor mine karakterer forsvinder i svimlende tankestrømme og sansningsverdener. Fordi jeg tror på, at de mekanismer findes i alle mennesker.” (Nina Peitersen: På langfart i erindringen. Information, 2017-12-01).

Efter nogle år i København flyttede Emma Bess tilbage til det jyske. Ud over sin forfatterskoleuddannelse har hun en bachelorgrad i filosofi og litteraturhistorie og er kandidatstuderende på Aarhus Universitet. Den unge forfatter har i en periode været medlem af foreningen Litteraturen på Scenen, der arrangerer forfatteroplæsninger i primært Aarhus men også Odense og København. Emma Bess fik i 2016 datteren Inger og er bosat i bydelen Trøjborg i Aarhus med sin familie. Hun debuterede i 2018 med novellesamlingen ”Mødre, døtre, søstre”.

Mødre, døtre, søstre

”Mens regnen styrter ned og indkapsler os i sin urolige glans, bliver jeg gennemskyllet af en voldsom følelse af tryghed, jeg klemmer tilbage om Theis’ hånd, han klemmer igen, vi kigger begge opmærksomt på mor (…) Jeg kan se på hende at hun er årvågen, registrerende, at det ekstreme vejr vækker alle hendes sanser og dulmer hendes bekymringer.”
”Akvaplaning” i ”Mødre, døtre, søstre”, s. 71.

Emma Bess’ novellesamling ”Mødre, døtre, søstre” fra 2018 består af otte noveller, der alle har piger eller unge kvinder som fortællere. I novellerne, der har titler som ”Til stranden”, ”Akvaplaning”, ”Fest” og ”Portræt”, møder vi historiernes karakterer i en genkendelig samtidsvirkelighed med bl.a. vinterbadning, en tur i svømmehal og på en varm sommerdag i haven. I mange af fortællingerne møder vi den kvindelige fortæller på et tidspunkt i tilværelsen, hvor livet er ved at forandre sig – f.eks. pigen, som forsøger at forholde sig til sin mors nye forelskelse, kvinden, der lige har opdaget, at hun er gravid, og en tredje kvinde, hvis verden ændrer sig, da hun bliver mor for første gang.    

53829368

Sideløbende med de hverdagsrealistiske skildringer benytter Emma Bess sig af et poetisk billedsprog og sansebeskrivelser, der zoomer helt ind på intense sanseoplevelser. Hør blot her skildringen af en sommernat: ”Hver nat har to ivrige sole, den forrige dags der er længere og længere om at rive sig løs, og den helt nye, bleg, af tiltagende intensitet; timerne fra sol til sol er smalle mellemrum med kløende øjenlåg set fra indersiden; blodårer.” (”Sol og sol”, s. 46).

Formelt er novellerne ligeledes præget af figurernes indre monologer og tankestrømme. Ifølge forfatteren er der også indholdsmæssigt tale om karakterer, der søger efter at finde en form: ”Jeg ser det lidt som et tema. Mine karakterer har på den ene side en menneskeform. De er individer og bliver set udefra på en helt hverdagsagtig måde. Men på den anden side har de den har dybe, indre verden, der sprænger rammerne for deres kroppe.” (Nina Peitersen: På langfart i erindringen. Information, 2017-12-01). Kroppen fungerer som en grænse mellem den enkelte og andre mennesker, som man kan længes efter at overskride.

Et tematisk omdrejningspunkt i novellesamlingen er netop skildringen af de ofte sammensatte relationer til de mennesker, man elsker allerhøjest, og som man længes efter at komme helt tæt på. I Emma Bess’ noveller opstår der pludselige glimt af intimitet og nærhed mellem historiernes figurer, men intimiteten synes hurtigt at blive afløst af afstand og ensomhed. Endelig tager Emma Bess i sin debutbog også livtag med tabuiserede kropslige fornemmelser og følelser – f.eks. det hemmelige begær mellem søskende.

Genrer og tematikker

Emma Bess’ skønlitterære debut fra 2018 har den sigende titel ”Mødre, døtre, søstre”, for det er netop en novellesamling, som tager udgangspunkt i kvinder i forskellige livsfaser, og hvis noveller alle har en ung, kvindelig jeg-fortæller. Som udgangspunkt er der tale om en hverdagsrealistisk fortællestil, men den realistiske skildring brydes hos Emma Bess af en række tankestrømme hos den enkelte novelles jeg-fortæller – strømme, hvor sansninger, erindringer og refleksioner afløser hinanden – før fortælleren igen vender tilbage til den ydre historie. Der er ligeledes tale om et udfoldet billedsprog og mange skildringer af sanseoplevelser.  

Et af samlingens tematiske omdrejningspunkter er menneskers længsel efter at komme helt tæt på dem, der står dem nærmest, de øjeblikke, hvor nærheden lykkes, og den afstand, som uundgåeligt også er en del af relationerne. Som det f.eks. hedder: ”Jeg kan ikke få hende tæt nok på” (”Portræt”, s. 123) og ”Det var som om der var en grænse i ens person, som man havde brug for at gå over sammen med én anden” (”Zygote”, s. 117).

Novellesamlingen omhandler ligeledes tabuiserede følelser – f.eks. i en novelle, hvor en pige både som barn og som ung voksen oplever et begær efter at komme helt tæt på sin lillesøster. Ifølge forfatteren er der i hendes bog tale om et forsøg på at give plads til de følelser, som ellers er tabuiseret og skubbes væk: ”Det er en forsoning med, at de ting, som er tabuiserede og fatale og truer med at vælte dig, godt må have lov til at være der (…) Begær kan gå i alle mulige retninger.” (Nina Peitersen: På langfart i erindringen. Information, 2017-12-01).

Beslægtede forfatterskaber

Den litterære tradition med at fremstille det menneskelige følelsesliv ved hjælp af associationsrækker, erindringsspor og tankestrømme går tilbage til nogle af verdenslitteraturens store skikkelser som Marcel Proust, James Joyce og Virginia Woolf. Ved at komme helt ind i karakterernes bevidsthed, hvor den ene tanke afløses af den næste eller et sanseindtryk kobles med et nyt erindret billede fra fortiden, blev der åbnet op for en skildring, der kom tættere på menneskets bevidste og ubevidste følelsesliv og dets relationer til andre mennesker. 

Andre danske kvindelige forfattere, som har beskæftiget sig med litterære skildringer af menneskers længsel efter hinanden i de tætte relationer, er Naja Marie Aidt, Christina Hesselholdt og Helle Helle.

En anden yngre kvinde, som har høstet stor anerkendelse for sin novellesamling ”Velsignelser” (2017), og som ligesom Emma Bess er uddannet på Forfatterskolen, er Caroline Albertine Minor. En anden er Maja Lucas, som i sit forfatterskab også beskæftiger sig med forholdet mellem nærhed og distance i familierelationer, og som ligeledes skildrer tabuiserede følelser – bl.a. i romanen ”Mor. En historie om blodet” fra 2016.

Bibliografi

Noveller

Bess, Emma: Mødre, døtre, søstre. Rosinante, 2018.

Andet af Emma Bess

Forfatterskolens afgangsantologi, 2015. Sammen med bl.a. Cæcilie Højbjerg Poulsen, Duncan Wiese og Mirian Due. Forlaget Basilisk, 2015.

Om forfatterskabet

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Emma Bess

Kilder citeret i portrættet

Kilder

Information, 2017-12-01.