Rakel Haslund-Gjerrild
Foto: Ulrik Hassemann / Lindhardt og Ringhof

Rakel Haslund-Gjerrild

cand.mag. Anna Møller, Bureauet, maj 2020.
Top image group
Rakel Haslund-Gjerrild
Foto: Ulrik Hassemann / Lindhardt og Ringhof

Indledning

Samme dag, som Danmark lukkede ned på grund af coronapandemien, udgav Rakel Haslund-Gjerrild sin anden bog. I den poetiske og postapokalyptiske ”Alle himlens fugle” (2020) er en pige det sidste levende menneske tilbage i en oversvømmet verden, og mens hendes sprog langsomt forsvinder, lever naturen uforfærdet videre. Netop naturens mytiske kraft er et gennemgående tema i Rakel Haslund-Gjerrilds forfatterskab, og hendes bornholmske opvækst ses bl.a. i havets store betydning i hendes bøger.

47854237

Blå bog

Født: 1. september 1988 i Roskilde. Opvokset på Bornholm.

Uddannelse: Bachelor i Litteraturvidenskab, 2015. Bachelor i Kinastudier, 2016. Kandidatgrad i Kinastudier fra Københavns Universitet, 2019.

Debut: Øer. Kronstork, 2016.

Litteraturpriser: Ingen kendte.

Seneste udgivelse: Alle himlens fugle. Lindhardt og Ringhof, 2020. Roman.

Inspiration: Karen Blixen, Gao Xingjian, Can Xue, Virginia Woolf, Per Petterson, Pär Lagerkvist, Tomas Tranströmer og Ursula K. Le Guin samt det kinesiske skriftsprog, klassisk kinesisk æstetik og Kinas tradition for naturlyrik.

 

 

 

 

Stemningsvideo med oplæsning fra ”Alle himlens fugle”. Lindhardt og Ringhof, 2020.

Artikel type
voksne

Baggrund

”Da hun åbner øjnene, ser hun at det blå er fyldt med sorte knive som slår streger, strøg og diagonaler mellem husene, det hviner i ørerne, de piber, knive slibes, så skarpe er tungerne og vingerne i den sorte sky der nu slår cirkler og store ottetaller over hende. Under hende dunker havet roligt.”

”Alle himlens fugle”, s. 29.

Rakel Haslund-Gjerrild blev født 1. september 1988 i Roskilde som ældste barn af Henriette og Bjørn Haslund-Gjerrild, og hun fik siden tre yngre søskende. Gennem syv generationer har hendes familie været baptister, og hendes farmor og farfar var missionærer i Rwanda og Burundi, hvor Rakel Haslund-Gjerrilds far blev født. ”Den familiebaggrund har formodentlig givet mig en følsomhed og sympati for eksistenser, der lever på kant med det normale,” siger hun selv (Anna Møller: Interview med forfatteren, 2020-04-30). Familien flyttede til Nexø på Bornholm, da hun var syv år, og her voksede Rakel Haslund-Gjerrild op ved havet, et par huse fra Martin Andersen Nexøs (1869-1954) barndomshjem.

Gennem sin opvækst tog hun ofte på gåture alene, allerhelst til Paradis- og Helvedesbakkerne, hvor steder som Ravnedal, Gamleborg, Troldstuerne og Heksens Dør emmede af bornholmske myter med trolde og magi. Efter studentereksamen fra Rønne Gymnasium flyttede hun som 20-årig to år til byen Kunming i den sydvestlige kinesiske provins Yunnan, hvor hun blev optaget af muligheden for at lære et sprog, hvis grammatiske grundstruktur var anderledes end de germanske og latinske sprog. Da hun vendte hjem til Danmark, var det også med en krise i bagagen, og for at holde sin mentale balance i vater, begyndte hun at skrive. Samtidig begyndte hun på Københavns Universitet.

Selvom hun havde haft et stærkt ønske om at blive forfatter, siden hun var 11-12 gammel, blev de første noveller, ’Hjemvendelse’, ’Vinterligger’ og ’Da jeg begyndte at vinterbade’, først til, da hun var i starten af tyverne. ”Da jeg kom hjem fra Kina, var jeg i tvivl om stort set alt. Det var gået op for mig, at alle de store ord som 'frihed', 'valg' og 'tro' i høj grad var sproglige fænomener, der skabte den virkelighed, de beskrev.” (Anna Møller: Interview med forfatteren, 2020-04-30). I 2015 debuterede hun med novellen ’Vinterligger’ i onlinemagasinet Slagtryk og var i samme år elev på skriveskolen Gladiatorskolen, og i 2016 blev de tre første noveller udgivet i samlingen ”Øer”, der blev indstillet til Bodil og Jørgen Munch-Christensens debutantpris. I 2020 udgav hun den anmelderroste roman ”Alle himlens fugle”.

Sideløbende med forfatterskabet har Rakel Haslund-Gjerrild taget to bachelorgrader i henholdsvis Kinastudier og Litteraturvidenskab, samt en kandidatgrad i Kinastudier, fra Københavns Universitet og desuden været medforfatter på opdateringen af rejseguiden ”Turen går til Kina”. Hun har også oversat kortromanen ”Aldrende skyer i drift” af den kinesiske forfatter Can Xue sammen med oversætter Sidse Laugesen.

Øer

”Geværet knalder. En sværm af måger flakser op og flyver skrigende ud over havet. Nick kan se at far stadig står i stævnen, og at geværet peger mod sælerne på Græsholm.”

”Øer”, novellen ’Den sidste fisker’, s. 16.

Rakel Haslund-Gjerrild debuterede i bogform med novellesamlingen Øer” i 2016. Samlingen består af 21 fortællinger, og tematisk er novellerne nært beslægtede. Udkantssteder som sommerhusområder og små øsamfund optræder gennem alle noveller, der foregår på øer som Bornholm og Grønland, og hvor der er en overvægt af især fiskere, præster, eneboere og religiøse vakte.

I novellen ’Den sidste fisker’ er en far sejlet ud i sin kutter med sønnen Nick. Familien har tidligere boet på Christiansø, men er flyttet til Nexø for at få mere arbejde, og i begyndelsen er novellens stemning rolig. Det ændrer sig dog undervejs, da faren i frustration over de dårlige betingelser for fiskeriet begynder at skyde på nogle sæler, der ligger og soler sig, og scenen udvikler sig til et rent blodbad. I ’Ud i det grønne’ flakker en pige rundt i et forladt sommerhusområde og småstjæler fra skurene for at overleve. Da hun slår sig ned i et tomt sommerhus, forstyrres hun imidlertid af en flok unge, der invaderer og smadrer stedet i ren kedsomhed, og stemningen er gruopvækkende og foruroligende.

52371503

I novellen ’Ikke engang en ordentlig begravelse’ har kvinden Malene mistet overblikket over, men ikke kærligheden til, sine 78 hunde, og da kommunen kommer forbi, vælger de at dræbe alle hundene, bortset fra den gamle Dorte, der er 98 år i menneskeår. Her er stemningen sørgelig, lakonisk og patetisk, og der er en stærk socialrealistisk linje i den monologbårne historie. Andre af novellerne bindes sammen i en fortælle-ring om drengen Benjamin, der befinder sig i et dansk frikirkemiljø.

”Øer” er en undersøgelse af, hvad vi er som mennesker i pressede livssituationer. Når vi er desillusionerede, mangler empati eller har valgt isolationen frem for andres selskab. Undertonen i novellerne er dyster og rummer en underspillet voldsomhed, der afspejles i havets gennemgående rolle i novellerne. Selv har Rakel Haslund-Gjerrild kaldt ”Øer” for et forsvarsskrift for øboere, og hun har ønsket, at samlingen skulle belyse de stadigt sværere livsbetingelser for øboerne.