Portræt af Johanne Mygind
Foto: Lærke Posselt

Johanne Mygind

cand.mag. Anne Vindum. Februar, 2023.
Top image group
Portræt af Johanne Mygind
Foto: Lærke Posselt

Journalist Johanne Mygind romandebuterede i 2021 med en kærlighedsfuld fortælling om tre generationer af livsduelige kvinder, der har alverden til fælles, men meget forskellige tider at virke og være i. ”Kærlighedens år” blev til ud fra en nysgerrighed på hendes egne forældres historie og på den tavshed, der omgærder mange 68’ere, når de skal fortælle om 1970’ernes store drømme og bristede idealer.

 

39557398

 

Blå bog

Født: 3. oktober 1976, København.

Uddannelse: Master of anthropology of Europe, University of Sussex, 2002.

Debut: Opdrift. 11 mønsterbrydere fortæller. Gyldendal, 2009. Fagbog.

Litteraturpriser: Edvard P. Prisen, 2022.

Seneste danske udgivelse: Kærlighedens år. Gads forlag, 2021. Roman.

Inspiration: Leo Tolstoj, Marge Piercy, Chimamanda Ngozi Adichie, Maja Lee Langvad, Anne Frank, Dan Turèll, Maggie Nelson, Audre Lorde, Svetlana Aleksijevitj, Tove Ditlevsen, Nan Goldin, Doris Lessing, Amalie Skram, Dea Trier Mørch, Trille, Marjane Satrapi, Annie Ernaux og Tove Jansson.  

 

 

Videoklip

Johanne Mygind om ”Kærlighedens år”. Gads Forlag, 2021.

Artikel type
voksne

Baggrund

””Ja, der er sgu ikke nogen generation, som har haft det bedre end vores,” siger Elisabeth og fortsætter: ”Vi var da dem, som tog kampen op! Og virkelig syntes, at kampen var sjov.”
Jeg går ud til dem, stiller mig i døråbningen og betragter min mor og min søn.
”Så sjovt var det da heller ikke,” siger jeg.
”Jo, det var!” Elisabeth snapper ad mig. ”Også fordi vi vandt. Vi vandt jo. Vi fik ligeløn, vi fik fri abort. Og det er da sjovt at vinde.””
”Kærlighedens år”, s. 33.

Johanne Mygind er med egne ord født i et venstreorienteret kollektiv i 1976 og fortæller videre på sin hjemmeside: ”Mine forældre var bryggeriarbejdere og mit barndomshjem var præget af kønskamp, fri børneopdragelse og drømmen om den store revolution.” Hendes første ord var ”bog”, og Johanne Mygind vidste fra en tidlig alder, at hun gerne ville være forfatter. Hun har læst statskundskab og antropologi og har lavet radio i DRs ungdomsafdeling og været ansat på Information og Weekendavisen. 

I et interview i Information fortæller Johanne Mygind, at hun er vokset op i et kollektiv med marxistiske forældre, der en dag så deres idealer visne til fordel for et mere konventionelt liv. Det har sat sig som en nysgerrighed i hende for at finde ud af, hvad der drev hendes forældres generation og hvad det er, de ikke vil tale om. Hun vil løsne tungebåndet på den tavshed, der for mange 1968’ere omgærder 1970’erne: ”Hvad skete der egentlig i 70’erne? Hvad var det for nogle erfaringer, de fik? Det, synes jeg, den generation har været utrolig dårlig til at videregive. Og jeg fik behov for at undersøge det selv for at forstå, hvad fanden det er, jeg kommer fra.” (Sara Mering: »Jeg ville ønske, at den yngre generation lærte at være fucking kraftig og råbe: FUUUCK DIG!!«. Information, 2021-10-15). Johanne Mygind lavede i 2016 en radiomontage om rødstrømpebevægelsens inderkreds til P1 sammen med Louise Witt-Hansen, ”Kærlighed, kamp og kusse”, så hun har haft både en personlig og en samfundsmæssig indgang til at skrive sin debutroman ”Kærlighedens år”, der udkom i 2021 med en titel lånt fra Trilles ikoniske sang ”Hej søster” fra 1975.

”Kærlighedens år” skildrer tre generationer af kvinders forskellige muligheder for at udleve deres kvindeliv i forskellige tidsperioder. Det feministiske islæt har boet i hende længe, fortæller hun: ”Siden jeg var teenager, har jeg været svoren feminist. Jeg kan slet ikke lade være med at bemærke, hvordan vores køn giver os forskellige muligheder i livet. Jeg er overbevist om at mere feminisme vil give både mænd og kvinder sjovere liv.” (Om mig. johannemygind.dk)

I dag bor Johanne Mygind i Sydhavnen i København med sine tre sønner. Udover at skrive laver hun podcast, holder foredrag og underviser på Krogerup Højskole.

I 2022 modtog Johanne Mygind Edvard P. Prisen, der uddeles hvert andet år med det formål at anerkende nye danske forfattere. I motivationstalen lød det blandt andet: ”Kærlighedens år er en universel fortælling om vejen til den moderne kvindes position. Med romanen undersøger Johanne Mygind samtidig, hvad kvinder har gennemgået og mistet i kampen for frigørelse.” (Edvard P. Prisen 2022. Edvardp.dk).

Kærlighedens år

””Det reproduktive arbejde bliver nødt til at være lige så højt prioriteret som det politiske,” svarede Elisabeth og hældte persillesovs ud over sine kartofler.
”Men er det ikke meget at bede om, at Morten skal prioritere pasning af dit barn over sit politiske arbejde?” spurgte Marianne.
”Mit barn?” sagde Elisabeth. ”Nanna skulle jo gerne være et fælles ansvar?””
”Kærlighedens år”, s. 279.

I 2021 udgav Johanne Mygind sin debutroman ”Kærlighedens år” om tre generationer af kvinder med mod på livet: Mormor Rigmor, mor Elisabeth og den nyskilte podcastjournalist Nanna, der i romanens begyndelse flytter ind i sin egen lejlighed i Sydhavnen i København, hvor hun skal bo med sine tre børn i en deleordning med børnenes far Jakob. I det aktuelle hverdagsspor beslutter hun sig for at lave en udsendelse om sin mor, og det leder hende på sporet af Rødstrømpebevægelsen i 1970’erne, hvor hendes mor var en karismatisk og velformuleret frontfigur.

Romanen er fortalt skiftevis gennem tre tider: Rigmors ungdomsliv, hvor hun bliver gravid med Elisabeth og hvor hendes forældre tilbyder at betale hendes uddannelse mod, at den spæde Elisabeth bliver hos dem på landet. Det afsavn sætter sig som en akut brystbetændelse i den unge moders krop. Elisabeths ungdomsliv, hvor hun møder Birgitte i Kvindehuset og længe undertrykker sin forelskelse i hende.

39557398

Lidt tilfældigt får hun datteren Nanna med landmanden Søren, som snart flytter til Vestjylland. Det kollektiv, Elisabeth har startet, falder fra hinanden, og hun søger hjem til Rigmor med den lille Nanna. Og i en københavnsk nutid lander jeg-fortælleren Nanna langsomt i sit liv som nyskilt og nysgerrig, vekslende mellem lykkelig lethed og sorgfuldt afsavn. Vi er med hende på podcastredaktionen og på sexklub i det kærlighedens år, romanen spænder over.

Undervejs i sin research opdager Nanna, hvor meget hun hidtil ikke har vidst om sin mor og sin mormors liv. Hun forbinder historierne i sin podcast, klipper stemmerne sammen til samtaler, som burde have været og som efterhånden falder ud som en samlet fortælling. En fortælling om kompliceret kærlighed og restriktioner på både følelser og ambitioner, lagt ned over kvinderne af samfundet, dem selv og hinanden.

Med masser af levende skildringer af tidstypiske boformer og fremherskende ideer skaber Johanne Mygind et kalejdoskopisk stykke kvinde- og ligestillingshistorie. Der er et mylder af stemmer og karakterer til at spejle de tre kvinder i denne muntre og fortællelystne roman om at turde elske det, der er.