thomas rydahl
Foto: Politikens forlag

Thomas Rydahl

cand.mag. Anne Vindum, iBureauet/Dagbladet Information. 2014. Opdateret af Anne Vindum, Bureauet, oktober 2019.
Top image group
thomas rydahl
Foto: Politikens forlag
Main image
Rydahl, Thomas
Foto: Bindslev

Indledning

En ensom nifingret taxachauffør viser sig at være en ihærdig efterforsker i Thomas Rydahls trilogi om eksildanskeren Erhard Jørgensen. Debutromanen ”Eremitten” fra 2014 vandt samme år Bogforums Debutantpris, og siden er kommet ”De savnede” og ”De tre paver”. Rydahl fremskriver et vindblæst Fuerteventura og tegner midt i krimigåderne et rørende portræt af en mand, der nok er lidt fordrukken og bag om dansen, men som ved den rette anledning viser empati, handlekraft og sejlivet stædighed. 

 

 

46908899

 

Blå bog

Født: 1974 i Aarhus.

Uddannelse: Studier i filosofi og psykologi. Forfatterskolen 1997-1999.

Debut: Eremitten. Bindslev, 2014.

Litteraturpriser: Bogforums Debutantpris, 2014. Glasnøglen (nordisk pris), 2015. Harald Mogensens-Prisen, 2015.

Seneste udgivelse: Thomas Rydahl & A. J. Kazinski: Mordet på en havfrue. Politikens Forlag, 2019. Krimi.

Inspiration: Paul Auster, Per Petterson, Bruce Chatwin, Don Delillo og Tom McCarthy.

 

 

 

Thomas Rydahl fortæller om Erhard-trilogien. Politikens Forlag, 2019-07-26.

 

 

 

Artikel type
voksne

Baggrund

”Han lægger sit tøj til vask. Det gør han gerne om mandagen. Han laver mad i underbukser, spiser lammegullasch stående i døren, overvejer at hente en øl hos Guzman nede ad Alejandros sti, den lille købmand, der ser ud, som om han er ved at gå nedenom og hjem og har set sådan ud de seneste mange år. Men han har en flaske rødvin liggende og skænker op i et ølkrus og drikker det, som om det kan slukke hans tørst.”
”Eremitten”, s. 77.

Thomas Rydahl er født i Aarhus i 1974 og har skrevet historier siden barndommen. Som kun 17-årig vandt han Politiken og Gyldendals novellekonkurrence med novellen ”Forever Young”. En nyhed han efter eget udsagn modtog med ungdommelig arrogance. Han var overbevist om, at nu lå verden åben for ham og har begejstret skrevet lige siden: ”Siden jeg ’debuterede’ med min vindernovelle i 1992, har jeg skrevet på forskellige romaner: En thriller, en ungdomsroman, et drama, en børnebog. De ligger begravet dybt nede i min dropbox. Midt i skriveriet stiftede jeg familie og fik noget fast arbejde, hverdagen blev mere udfordrende, og det krævede utroligt meget disciplin at fastholde de daglige skriverier, og ikke mindst at styre udviklingen af en roman, en lang tekst." (Thomas Rydahl: Hvorfor er der gået så lang tid før du er klar med din debutroman? Thomasrydahl.com, 2014). I 1997 kom Thomas Rydahl ind på Forfatterskolen, hvilket har udviklet hans sans for læsning og fornemmelse for sprog samt en – til tider lidt for veludviklet – sund kritisk sans.

I 2011 var Rydahl med sin familie på ferie på den kanariske ø Fuerteventura. Efter en taxatur skulle Rydahl samle sin bagage op fra taxaens bagagerum, hvor han fik øje på chaufførens guitar. Det gav ham ideen til karakteren Erhard Jørgensen, der er hovedperson i debutromanen ”Eremitten” fra 2014 og ligeledes i de to næste bind i trilogien; ”De savnede” fra 2016 og ”De tre paver” fra 2019.

”Eremitten” er skrevet i fritiden ved siden af arbejde og familieliv. Her har Rydahl siddet på kunstmuseet Louisiana hver søndag med en kop sort kaffe og skrevet på sin debut. Kort tid efter udgivelsen modtog en stolt og overrasket Rydahl Debutantprisen på Bogforum, og i den forbindelse sagde han selv om sin flid: ”Måske fordi jeg har knoklet sådan, føles det ikke som en debutantpris, men mere som en flidspræmie, jeg har fået,” (Trine Munk-Petersen: Hæder til 40-årig debutant. Berlingske, 2014-11-07).

At der skulle så mange år mellem novellekonkurrencen og romandebuten hænger sammen med den modenhed, det kræver at strukturere og finde stof til en roman, fortæller Rydahl: ”Når jeg ser tilbage, er det noget af det, modenhed og erfaring gennem årene har lært mig: At orkestrere en historie, at udvikle karakterer, og stille og roligt få værket på plads. (…) Jeg skulle lige modnes – af livet og af skrivearbejdet. Måske har Klaus Rifbjerg alligevel lidt ret: Det er gavnligt at komme lidt ud på salatfabrikken, eller hvad det er han plejer at sige.” (Thomas Rydahl: Hvorfor er der gået så lang tid før du er klar med din debutroman? Thomasrydahl.com, 2014).

Udover universitetsstudier i filosofi og psykologi har Rydahl taget en coachuddannelse og er uddannet brandmand. Siden 2001 har han arbejdet professionelt med storytelling og strategi inden for kommunikation.

Udover sit daglige arbejde og romanskrivningen har Thomas Rydahl oversat romanerne ”Blink” og ”Afvigeren” af den amerikanske forfatter og journalist Malcolm Gladwell. ”Eremitten” er solgt til udgivelse i 15 lande, blandt andet Japan, hvor den udkom i 2015. I 2019 udgav Thomas Rydahl sammen med forfatterduoen A.J. Kazinski krimien ”Mordet på en havfrue”.

Thomas Rydahl er bosat nord for København.

Eremitten

”Manden har – med sine arkitekter og gartneres hjælp – skabt et hjem, der hverken lyder, dufter eller føles som De Kanariske Øer. De orange, lerede vægge, bambusvifter, mønstrede søjler og løvehoveder i endeløse rækker skal minde om Afrika, det koloniserede og plagede kontinent, klemt fast under den hvide, overvægtige mand.”
”Eremitten”, s. 106.

I 2014 udkom Thomas Rydahls debutroman ”Eremitten”, der vandt Bogforums Debutantpris.

Eremitten er kaldenavn for den 67-årige eksildansker Erhard Jørgensen, der bor i et afsidesliggende hus på en vindtør slette på den kanariske vulkanø Fuerteventura. Sammen med sine to geder Laurel og Hardy lever han en stille, lidt fordrukken tilværelse som taxachauffør og lejlighedsvis klaverstemmer, og han holder af at sidde i den lune aften med et glas lumumba. For 17 år siden forlod han Danmark, sin ekskone Anette og deres to døtre, og han sender penge hjem hver måned som bod for noget, læseren aldrig præsenteres for. Det afsløres dog, at hans manglende lillefinger har noget med flugten fra hjemlandet at gøre.

51294505

En dag finder politiet et dødt spædbarn på bagsædet af en spritny bil på en af øens surferstrande. Den lille dreng er udsultet og efterladt i en papkasse foret med danske aviser, og Erhard afhøres om den danske forbindelse. Det bliver startskud til en uoverskuelig række begivenheder, der vender op og ned på Erhards eneboertilværelse: Pludselig er luderen Alina død, vennen Raúl forsvundet og dennes kæreste Beatriz lagt i koma hjemme i Erhards køkken.

Optændt af en utæmmelig iver efter at finde den døde drengs mor sætter Erhard alt ind på at opklare den spegede sag, som politiet helst vil lukke hurtigt af hensyn til øens ry og trængte turisme. Erhard fornemmer, at det ikke er alle øens solvarme sten, der er blevet vendt, så han investerer sig selv i de økonomiske og personlige intriger.

Gennem opklaringsarbejdet får den aldrende Erhards tilværelse nyt liv og indhold, og i løbet af de to måneder, romanen foregår, sker der mere end gennem de seneste 17 år af hans liv. Erhard ved ingenting om moderne teknologi, så han er afhængig af andres hjælp til sin efterforskning på nettet. Det er, som om verden med et åbner sig for ham i hele sin mangfoldighed.

”Eremitten” er et portræt af en lidt enfoldig mand, der har både empati og handlekraft, når det kræves. Samtidig tegner romanen et billede af en slidt turistø, som har haft sin storhedstid og nu kæmper for at holde fast i de turister, der holder øens økonomi i gang. Beskrivelserne af de knastørre landskaber, de gensidigt afhængige relationer og det festlige liv på byens barer skaber et realistisk rum til fortællingen. Som efterforsker er Erhard en lidt bedaget og naiv type, men han viser sig alligevel at være pågående og stædig nok til faktisk at udrede det meste af den komplicerede sag.

De savnede

”Han ved ikke, hvordan han skal få fat i Lene. Eller Abdi. Han har ingen opbakning, ingen til at hjælpe sig. Han kan ikke bare møde op og bede om at få dem udleveret. Han har ikke noget at tilbyde eller noget at true med, han har ikke andet end sandheden. Og den har det svært.”

”De savnede”, s. 377.

Andet bind i trilogien om Erhard Jørgensen udkom i 2016 under titlen ”De savnede”. Erhard er flyttet fra sin lille hytte og ned i et endnu ikke færdigbygget boligkompleks, hvor han bor i selvvalgt skjul. Han har mistet sin taxabevilling og sine klaverstemmerjobs, så han hutler sig igennem tilværelsen ved hjælp af forefaldende detektivarbejde som at finde bortløbne hunde og udspionere utro ægtemænd.

Løbende med fortællingen om Erhard krydsklippes der til kapitler om den danske kvinde Le, der er verdensberømt DJ og netop ankommet til Fuerteventura som del af optagelserne til tv-programmet ’De savnede’. Med hjælp fra produceren Vic og fotografen Magne skal hun forsøge at finde sin forsvundne far, men det står hurtigt klart, at hun er mere interesseret i at pleje sin karriere end at opstøve den far, der stak af fra hende og familien, da hun var lille.

52716187

Le bliver hurtigt involveret i øens stofmiljø, og da Erhard skal hjælpe den illegale flygtning Aissata med at finde hendes forsvundne mand Abdi, krydses deres spor i den lille øs kriminelle underverden. I en dramatisk scene med en død ged mødes Erhard og Le for første gang i det meste af et liv, og de skal begge gøre op med sig selv, om det er et møde, de har lyst til: Er deres forestillinger om den anden i overensstemmelse med det menneske, de sidder overfor i den mørke nat?

Les ankomst i Erhards liv åbner skuffen til gamle følelser og fortrængte hændelser, og romanen skildrer i glimt den afgrundsdybe sorg, både far og datter lever med. 

I en mere og mere desperat jagt på først Abdi, siden Le, møder Erhard en perlerække af kasinokonger, desperate flygtninge og skruppelløse kriminelle i et hårdt og voldeligt miljø. Der er hjælp at hente hos gode folk, men Fuerteventura er en ø under afvikling og udfordres af de mange både med flygtninge, der ankommer til øen og helt konkret clasher med den hyggelige surferstemning. Den dramatiske krimiintrige og afdækningen af et gennemkorrupt samfund skrives på den måde ind i en aktuel politisk virkelighed i dagens Europa, og Aissata og Abdis situation åbner for selvrefleksion hos Erhard, der trods betydelig modstand i sit liv kender alt til de bekvemmeligheder, et liv i sikkerhed giver: ”- At leve. At stifte familie. Uden at frygte for sit liv eller for at miste det hele. Det er simple ting, de savner. Ikke lykken. Lykken er noget, vi andre kan jagte.” (s. 264).

De tre paver

”– Han er ikke en antihelt. Og slet ikke superhelt. Super betyder jo over. De er helte, der er over andre, bedre end alle andre. Større kræfter, flere ressourcer. Med ham her er der nærmere tale om en subhelt, et undermenneske, der modsætter sig overmagtmennesket uden at have hverken særlige kræfter eller ressourcer.”

”De tre paver”, s. 95.

Som afsluttende del af Erhard Jørgensen-trilogien udgav Thomas Rydahl ”De tre paver” i 2019. Vi møder Erhard i en hippielejr på den kanariske ø La Gomera, som han er flygtet til, fordi han er efterlyst for mord. Han bliver opsøgt af en gammel fjende, der lover ham at blive slettet fra mafiaens sorte liste, hvis han hjælper ham med at opklare en betændt sag, og Erhard tager hårdt presset med tilbage til Fuerteventura. En ung pige er blevet voldtaget og myrdet på det børnehjem, hvor den tavse Aaz bor. Aaz har set noget og er stukket af fra hjemmet, og Erhards opgave er at opklare forbrydelsen. Han gør det for at hjælpe Aaz og på den måde nærme sig hans mor Mónica, som han ikke kan holde op med at elske.

46913566

I denne roman er der tre hovedpersoner. Aaz fortæller på sit eget mangelfulde sprog nogle af kapitlerne. Erhard fortsætter, som vi kender ham med en veludviklet retfærdighedssans og en stædig insisteren på at løse problemerne selv og uden at frygte for konsekvenserne. Og så er bestsellerforfatteren Celesta ankommet til øen. Hendes forlag tror, at hun skriver på endnu en roman i en populær serie, men hun er kommet på sporet af Erhard og vil vide mere om ham. Samtidig har hun en iver efter at forandre samfundet med sin litteratur, og uden at forstå følgerne af et indigneret videointerview giver hun ilt til et slumrende bål, og pludselig løber demonstranterne i gaderne med hendes magtkritiske ord på deres bannere. Alt imens de tre personers gøren og laden vikles ind i hinanden, blæser en altødelæggende sandstorm, Calimaen, over øen, der dækkes af rødt sand og destruerer alle spor.

Både Erhard og Celesta bruger alle kneb for at afsløre den intrigante mafiakonstellation, der styrer øens politi, medier og ejendomme. Titlens tre paver bliver opsøgt af de to snushaner, der af forskellige årsager har den samme mission: at afsløre den omfattende korruption og de vidtrækkende magtkampe.

Langsomt løses gåden om Erhards manglende finger og årsagerne til, at han pludselig forlod Danmark og sin familie. Gennem Celestas research får vi nye sider af Erhard at se og et andet blik på den lidt sølle ø Fuerteventura.

”De tre paver” kan læses selvstændigt som en dramatisk spændingsroman, men samler også op på de emner, den samlede trilogi belyser: tilgivelse, selvindsigt, kærlighed og magt. Hvem kan man stole på i en verden af selvudnævnte paver?

Genrer og tematikker

Thomas Rydahl er efter eget udsagn helt ’pjattet med mennesker’ og særligt mennesker, der har en særpræget og udfordret historie. Dette bliver tydeligt i skildringen af trilogiens hovedperson Erhard, der har fået nogle knubs i tilværelsen. Øen Fuerteventura er heller ikke uden skrammer – den er falleret og ligner noget fra en moderne western. ”Hvis man har succes i livet, så er man sgu nok ikke på den ø”, forklarer Rydahl i et interview med DR, og videre at ”Taxachauffør er man ofte, hvis det man gerne ville, ikke er blevet til noget”. Derfor passer det fint at lade fortællingen om Erhard, der vågner sent i livet, foregå der. ”Eremitten” handler netop om, at man kan få en chance til sent i tilværelsen. Erhard er i sidste kapitel af sit liv, og krimiintrigen får ham tilbage til livet. Romanernes karakterer er alle lidt aparte og rummer stof til fortællinger om, hvorfor og hvordan de blev dem, de er.

 I det hele taget er menneskelige relationer et centralt tema i trilogien, der både peger på magt, penge, begær og ære som væsentlige faktorer i interne forhold. Der er dog også kærlighed mellem nogle af karaktererne, men de fleste forhold er betinget af egoisme og forsvarsmekanismer. For både Erhard, Le og Celesta gælder det, at de slås med bristede drømme og frygten for at være ligegyldige. Ingen af dem er fejlfri, og de kæmper alle med at tilgive sig selv.

Livet i det lille øsamfund sættes i perspektiv af den uafvendelige globalisering, som kan få helt konkrete konsekvenser for dagliglivet i lokalmiljøet. I sin optrevling af den omfattende sag i ”Eremitten” støder Erhard på ny europæisk lovgivning på forsikringsområdet i forhold til pirateri, handel og transport, og den lovgivning kan i sidste ende medføre højere priser og mindre vareudbud på Fuerteventura. Og øboerne er ikke vilde med centralreguleringen fra fastlandet: ”Hvad ved teknokrater og små mænd fra Madrid om livet herude?” spørger en af de tre paver.

Genremæssigt trækker bøgerne på karakteristika fra både roman- og krimigenren. Den psykologiske karaktertegning kombineres med en forbrydelse, der skal opklares. De bliver aldrig til hæsblæsende pageturnere, for Erhards lidt sene reaktioner på begivenhederne trækker tempoet ned og flytter fokus fra de ydre omstændigheder til hans indre liv. Den psykologiske udvikling hos Erhard og de forskellige kvinder, der invaderer hans liv, er lige så prægnant som håndteringen af de mange løse ender og beskrivelsen af det korrupte politiarbejde.  

Beslægtede forfatterskaber

Thomas Rydahls ”Eremitten”-trilogi har en atypisk detektiv, da den langmodige Erhard – uden nogen baggrund inden for efterforskning – mest ved et tilfælde kommer på sporet af noget kriminelt. I lighed med Raymond Chandlers efterforsker Philip Marlowe er Erhard en småalkoholiseret type, der holder af at læse og høre musik.

I svenske Carl-Johan Vallgrens første bog om efterforskeren Danny Katz, ”Skyggedrengen” (2014), er ’opklareren’ også fra en anden kontekst og uden detektivbaggrund: Erhard Jørgensen er en drikfældig taxachauffør, Danny Katz er tidligere stofmisbruger og oversætter. Begge bliver påvirket følelsesmæssigt af de sager, de involveres i, og det er lige dele retfærdighed og sympati, der er deres drivkraft.

Fuerteventura skildres lidt som Spaniens udkantsland, og der er flere ligheder mellem ”Eremitten” og nogle af de romaner, der er kommet på dansk om Udkantsdanmark. Fuerteventura har haft sine bedste år, og i det Fuerteventura Thomas Rydahl skildrer, forsøger man med alle midler at holde liv på øen, lokke turister til og undgå at det hele sander til. I f.eks. Erling Jepsens romaner kombineres en krimiintrige med psykologiske personskildringer og historier fra den yderste udkant. I de to første bøger i Ida Jessens Hvium-trilogi, ”Den der lyver” og ”Det første jeg tænker på”, er der også både et kriminalistisk anslag og et gennemløbende tema om en lillebys udfordringer. 

Bibliografi

Romaner

Rydahl, Thomas:
Eremitten. Bindslev, 2014.
Rydahl, Thomas:
De savnede. Politiken, 2016.
Rydahl, Thomas: De tre paver. Politikens Forlag, 2019.
Rydahl, Thomas og A.J. Kazinski: Mordet på en havfrue. Politikens forlag, 2019. Krimi.

Om forfatterskabet

Links og artikler

Her kan du læse om romaner, læse artikler og booke foredrag.
Gørtz, Teis Jeppe:
Krimiforfatter vinder Debutantprisen ved BogForum. Politiken, 2014-11-07.

Søgning på bibliotek.dk

Emnesøgning på Thomas Rydahl