Mikkel Sommer

Artikel type
voksenillustratorer
stud.public. Martine Stock, iBureauet/Dagbladet Information. 2015.
Main image
Sommer, Mikkel
Foto: Mikkel Sommers blog

Indledning

Siden barnsben har den københavnerfødte illustrator Mikkel Sommer kunnet lide at tegne det samme igen og igen. Teknikken blev forfinet gennem årene, og talentet anerkendt af flere danske tegneskoler, men Mikkel Sommer valgte tidligt tilværelsen som autodidakt og selvstændig illustrator. Hans stemningsfulde streger og flydende billedsprog har vakt interesse i Danmark og i udlandet, hvor han har tegnet til aviser og illustreret flere bøger. Senest ”Hadet”, der er et fortløbende illustreret digt i dagbogsformat om en ung piges liv under Anden Verdenskrig.

 

52721342

Blå bog

Født: 25. november 1987, København.

Uddannelse: Det Frie Gymnasium, 2006.

Debut: Z. Aben Maler, 2010.

Seneste udgivelse: Ajmi, Zakiya: Damen, drengen og anden. Carlsen, 2016. Kunstner: Mikkel Sommer. Billedbog.

Inspiration: Per Kirkeby, Max Beckmann, Laura Carlin, Jillian Tamaki, Ib Spang Olsen og Blutch. 

 

 

 

 

 

Mikkel Sommer interviewes af den tyske avis Berliner Morgenpost om sit arbejde som illustrator.

mikkel

Baggrund

”Og jeg kommer i karbad, og jeg ligger i det varme vand og tænker på det den døde vagtmand sagde. Bobo er levende når jeg tænker på den. Og det er sørgeligt og rart. Måske vil jeg gerne have en ny hund engang, men det haster ikke. Ikke i dag.”
”Men ikke i dag”, s. 24.

På sit værelse i barndomshjemmet i Vanløse begyndte Mikkel Sommer tidligt at udvikle sin streg og brugte meget tid på at dokumentere oplevelser gennem tegning: ”Jeg havde allerede en lidt systematisk tilgang til tegning dengang. Jeg elskede at tegne det samme igen og igen og lave skemaer,” fortæller han (Martine Stock: Interview til Forfatterweb, maj 2015).

Han blev tidligt klar over, at han ville noget med tegningen, så efter endt HF-studentereksamen på Det Frie Gymnasium startede han på Københavns Tekniske Skole, hvor han lærte at lave forskellige former for tryk. På skolen udarbejdede han også en portfolio, så han kunne søge ind på animationsskolen The Animation Workshop i Viborg: ”På det tidspunkt var jeg sikker på, at animation ville være det rigtige for mig, da jeg ofte sad som barn og tegnede ting, jeg så i fjernsynet,” siger han (Martine Stock: Interview til Forfatterweb, maj 2015). Mikkel Sommer blev optaget på animationsskolen, men fandt hurtigt ud af, at det ikke var animationsvejen, han ville gå. Han søgte i stedet ind på Danmarks Designskole, hvor han også blev optaget, men fandt endnu hurtigere ud af, at denne skole heller ikke var noget for ham. I 2009 besluttede han sig for at blive selvstændig illustrator.

I sin første tid som selvstændig arbejdede han for Anders Morgenthaler og tegnede frugtfjolser: ”Det var en god måde at komme i gang og gjorde, at jeg ikke følte mig alt for tabt og forvirret,” fortæller han (Martine Stock: Interview til Forfatterweb, maj 2015). I 2010 debuterede han med bogen ”Z”, som han selv har tegnet og skrevet, og året efter udkom hans første internationale, grafiske novelle ”Obsolete”. Udgivelsen satte skub i karrieren, og kort tid efter blev han kontaktet angående Kim Fupz Aakesons tegneserieprojekt ”De gale” (2012). Han har siden hen arbejdet sammen med Kim Fupz Aakeson i forbindelse med bøgerne ”Jeg er William” (2013) og ”Men ikke i dag” (2014). For sit arbejde med sidstnævnte bog blev han nomineret til Kulturministeriets Illustratorpris 2015.

Den nu Berlin-baserede illustrator har altid været fascineret og inspireret af franske tegneserier, så da den franske forfatter Antoine Ozanam ville have ham til at illustrere sin bog ”Burn Out” (2013), anså han det som en oplagt mulighed for at ”blive en lille del af den verden” og lave en bog med en etableret forfatter: ”Det var et meget anderledes samarbejde, end jeg tidligere havde prøvet, da det krævede en oversætter og var en helt anden verden for tegneserier,” fortæller han (Martine Stock: Interview til Forfatterweb, maj 2015). ”Burn Out” er, ud over at være udkommet på fransk, udkommet på tysk og udkommer på dansk i 2015. Samme år, hvor han er aktuel med illustreringen af Astrid Lindgrens klassiker ”Mio, min Mio” og ”Hadet”, skrevet af Thorstein Thomsen.
Mikkel Sommer har ved siden af bogudgivelserne arbejdet som karakterdesigner på en animeret serie til Cartoon Network og tegnet til aviserne The New York Times og Politiken.

De gale

”Det eneste jeg tænkte på, var at hvis de lod mig gå, kunne de gøre med jer, hvad de ville.”
”Men ikke i dag”, s. 5

Kim Fupz Aakesons ungdomsroman ”De gale” blev i 2012 relanceret som en grafisk roman i samarbejde med illustrator Mikkel Sommer og tekstforfatter Erik Barfoed.

Bedstevennerne Steff og Topper går på kostskole sammen og oplever, hvordan de voksne en dag begynder at miste hukommelsen og blive gale. Ingen ved, hvorfor det sker, men Steff ved, at han vil hjem til sine forældre for at tjekke, at de er okay. Uden at vide, hvad der venter dem uden for skolens døre, begiver de sig ud i en civilisation i opløsning. Rejsen hjem til Sjælland er farefuld, og drengene konfronteres af flere omgange med den sindssyge, som spreder sig med voldsom hast mellem alle personer over femogtyve år. Undervejs møder de pigen Popsy, og sammen hjælper de hinanden med at bevare forstanden og huske i et samfund, hvor alle omkring dem synes at glemme.

29254214

Civilisationens forfald er et centralt tema i denne grafiske roman, som fint understreges af Mikkel Sommers løse blyantsstreger: ”Jeg arbejdede ret løst i blyant, så jeg kunne tegne det hurtigt og bibeholde den opløste atmosfære, jeg havde i tankerne. Så scannede jeg siderne og tilføjede farverne digitalt i en bred, åben palette,” fortæller han om arbejdet (Martine Stock: Interview til Forfatterweb, maj 2015). Den løse streg og farvelægning gør det indimellem svært at se, hvad der præcis foregår i de enkelte scener, men det er samtidig med til at forstærke stemningen i historien og billedet af en undergangsverden.

Mikkel Sommer fik forud for sit arbejde med bogen hele det detaljerede manuskript og valgte at skitse hele bogen først, så han var sikker på, at der var en god visuel balance gennem den scenisk fremstillede historie. Idet bogen er en grafisk roman, er der kun lidt tekst, hvilket betyder, at det i høj grad er billedsiden, der skaber fortællingen og formidler stemningen. Illustrationerne fjerner dog aldrig fokus fra fortællingens tekstlige del, men understøtter den gennem udtryksfulde streger.