Hans Falladas roman ”Kleiner Mann – was nun?” (”Lille mand, hvad nu?”, 2021) udkom i 1932, i første omgang som en avisføljeton, siden samlet som roman. Og selvom den først i 2016 udkom i sin uforkortede udgave, er den for længst blevet en klassiker oversat til 20 sprog.
Baggrunden for historien om Johannes Pinneberg og hans kone ’Lamseben’ er den globale økonomiske krise, der fulgte efter Wall Street-krakket i 1929. Romanens første del følger det unge par, der forsøger at etablere sig i en lille by nord for Berlin. Men det går hurtigt galt, og Pinneberg bliver fyret fra sin stilling, da hans arbejdsgiver ønsker at gifte sin datter bort til Pinneberg.
62034718
Redningen bliver tilsyneladende Pinnebergs mor, der kan tilbyde både et værelse og en stilling i Berlin. Alting viser sig snart mindre tillokkende, end det unge og naive par forestiller sig, og dog lykkes det faktisk Pinneberg at få en stilling som sælger i Mandels varehus. Men som så mange andre arenaer i denne roman, så er arbejdspladsen en ydmygelsernes platform. I takt med varehusets dalende salg, som følge af tidens krise, øges de kvoter, som Pinneberg og de andre sælgere hver dag forventes at sælge. Der er ingen egentlig solidaritet mellem de pressede sælgere, disse flipproletarer, der trods deres flipkraver og pæne tøj lever på randen af fattigdom. Derimod hersker en giftig konkurrence, hvor man gerne skubber den anden ned for selv at holde sig oven vande. Og Pinneberg er på vej ned.
I romanens slutning er parret Pinneberg gennemtygget og spyttet ud af storbyen og bor nu ulovligt i et kolonihavehus i Berlins randområde. Pinneberg er arbejdsløs, og nu er det Lamseben, der med småreparationer af tøj giver den lille familie en minimal indkomst. Til slut oplever Pinneberg den endelige ydmygelse, da han gennes væk fra et butiksvindue af en betjent, som det rakkerpak han nu er blevet. Ydmygelsen og modløsheden er total, og selvmordet ligger som en mulig dyster horisont, men samtidig slås kærligheden an som en afsluttende og livgivende tone - trods alt. Det er med en fortællermæssig vekslen mellem det alvidende, panoramiske og den personnære skildring, at romanen kaster sit både realistiske og indignerede lys på sine figurer.
SE OGSÅ LÆSEKOMPAS.DK: Bøger, der minder om "Lille mand, hvad nu?"