Agnete Friis’ romaner er drevet af nogle af de samme elementer som krimien eller spændingsromanen. I både ”Blitz” og ”Sommeren med Ellen” er der sket en forbrydelse, hvis omstændigheder flig efter flig afsløres for hovedpersonen og læseren. Alligevel er de mere end det. Beskrivelserne af socialt marginaliserede personer og steder fylder ligeså meget hos Agnete Friis som spændingselementet. I den forstand er hendes forfatterskab beslægtet med svenske Kerstin Ekman, som også skriver socialt bevidste romaner om isolerede eksistenser og gør brug af krimiens narrative metode.
Agnete Friis er selv læser af den danske forfatter Gretelise Holms krimier, og hos hende er der også et samfundsengagement på spil, som hos Agnete Friis særligt kan ses i ”Blitz”, hvor livet og dets udfordringer opleves gennem den enlige mor og kontanthjælpsmodtager Ella. Samtidig kan Ella, ligesom Gretelise Holms karakterer, ses som en feministisk (anti)heltinde, som pirker til den herskende forestilling om, hvordan man skal agere som kvinde og som mor.
I et interview nævner forfattermakkerne Lene Kaaberbøl og Agnete Friis de to forfattere Charles Dickens og Herman Melville som nogle af deres inspirationskilder og som forfattere, der forstod at beskrive deres samtid. Agnete Friis’ egne romaner kommer da også omkring både kontanthjælpssystemet, flygtningestrøm og forvaltningen af dansk landbrug, og de er på den måde meget aktuelle og konkrete kommentarer til de emner, der rører sig i samfundsdebatten.