I 2025 udkom to romaner af Geir Gulliksen på dansk. Dels ”Øvre port, nedre port” (2024) (”Øvre port, nedre port”, 2025), der med sit fokus på brudte relationer og en midaldrende mand i livskrise er en klassisk Gulliksen-roman – dog med et nyt tema om klasseskel og at forsøge at rejse mellem klasser – og dels kortromanen ”Luftrommet over Ukraina” (2025) (”Luftrummet over Ukraine”, 2025). I ”Luftrummet over Ukraine” er en fraskilt norsk familiefar igen hovedperson i et Geir Gulliksen-univers, men denne gang er scenen en ganske anden.
141276565
Romanen, der fylder under 100 sider, åbner med et anslag, hvor læseren præsenteres for en forladt rød Toyota Corolla. Fortælleren folder scenen ud og henvender sig direkte til læseren i en bøn om at slå koldt vand i blodet; vi skal nok komme til, hvor bilen holder. Den form for tålmodighed har historiens hovedperson, Hilding, ikke haft. Vi får at vide, at Hildings efterladte bil har været brugt i Ukraine-krigen, og at to unge mænd er døde i den, mens de samlede sårede og ofre op. Efter Ruslands invasion af Ukraine 24. februar 2022 bliver Hilding mere og mere besat af at se klip – særligt et, hvor en ukrainsk mand skydes for øjnene af sin søn – og efter noget tid meddeler Hilding spontant sin chef, at han vil køre til den polske grænse for at samle ukrainske flygtninge op, og chefen reagerer ved pludselig at se Hilding i et andet og supermaskulint lys. Hilding begiver sig mod den ukrainske grænse, hvor han møder en kvinde og hendes to børn, og Hilding ender som lidt af en antihelt. Romanen slutter med en barsk opremsning af forskellige navngivne ofre for både Ukraine-krigen og krigen i Gaza-striben.
”Luftrummet over Ukraine” betegner på visse måder et skridt i en ny retning for Geir Gulliksen. Nok har vi en fraskilt knudemand i hovedrollen, og scenariet er taget direkte ud af virkeligheden, men kortromanen bærer også præg af at være et tankeeksperiment. Henvendelserne til et utålmodigt ’du’ i begyndelsen peger sammen med en vis grad af fortællermæssig famlen på, at scenariet ikke er virkelighed, men snarere et resultat af en forestillingsevne ud over det sædvanlige.