Genrer og tematikker

I en ukunstlet og ligefrem form skriver Liv Helm om nogle af de sværeste ting ved at være menneske: om kærlighed og smerte, overgreb og skam. Om at finde sin plads i sig selv og i sin familie. Hun bruger sit eget liv til sin fortælling, og det virker som en forløsende proces at skrive sig gennem sine traumer og fortrængninger. I det hele taget har kunst en central rolle i romanen, hvor teaterinstruktøren Liv forstår sig selv gennem de dramaer, hun sætter op, og hvor litteraturen er med til at belyse hendes liv. Det er blandt andet gennem ordløst, kropsligt nærvær i den japanske danseform butoh, at hun finder ind til nogle skyggesider i sig selv.

”Med hjertet i hånden” interesserer sig for psykisk sygdom og om de nedarvede sårbarheder og adfærdsmønstre, der kan være i en familie. Gennem sit liv har Liv skullet vidne og håndtere sin mors psykoser, og der er flere tilfælde af selvmord i familien. Der er altid en grund til, at mennesker handler, som de gør, så hendes mission er nærmere at undersøge end at dømme.

Liv Helm skriver afvæbnende og nysgerrigt om abort, selvmord og overgreb på børn, hvilket er emner, der ellers kan være omgærdet af berøringsangst: ”Vi lever i en virkelig interessant tid, fordi der er mange tabuer, som bliver kortlagt – om det handler om vores tid som kolonimagt, om Me-Too, overgreb på arbejdspladser, klimaforandringer – der er nogle ting, vi taler om, som vi ikke har gjort før. Men jeg oplever, at netop overgreb på børn stadig er et utrolig stort tabu.” (Matilda Lyager Hanscomb: Liv Helm har sagt alle sine mørkeste hemmeligheder højt. Og hun kan anbefale det. Kristeligt Dagblad, 2024-06-09).

Den skam, der kan være forbundet med f.eks. overgreb, lever bedst i skyggen, så Liv Helm har villet lyse skammen op: ”Som Michel Foucault beskriver i Ordene og tingene: Ved at sige tanken højt, ved at flytte en erindring fra dit eget indre over i et andet menneske, så kan den få lov at findes i verden, at manifestere sig i verden. Herfra kan vi gøre noget ved det sammen – og kvæle skammen.” (Anna Raaby Ravn: Ud af skjul. Weekendavisen, 2024-03-08).

”Med hjertet i hånden” går frygtløst til værks i sin afsøgning af, hvad det vil sige at elske en, der også skader en; hvor invaliderende familiehemmeligheder kan være – og på et mere jordnært niveau: hvor meget identitet der kan ligge i ens have.