Penge & Bacon

Citat
”Jeg kommer til at tænke på, om jeg måske så altid har været i sorg, før jeg lige bagefter tænker på, hvilken forskel det overhovedet gør, når det bare er sørgeligt at være menneske, ligesom det også er ensomt og kedeligt, og der er jo anyways ikke noget at gøre ved det nu i denne verden uden terapi og sindssygehospitaler, hvor jeg måske var blevet sendt hen, hvis jeg havde haft denne realization noget før.”
”Penge & Bacon”, s. 183.

”Penge & Bacon” fra 2022, Anna Juuls debutroman i eget navn, følger jeg-fortælleren Anja, der bor i en lækker lejlighed på Østerbro med sin kæreste Anders. De lever materielt godt, holder middage med venner og lækker mad, dyrker regelmæssig sex og har det hyggeligt i deres tosomhed. Anja ligger godt nok søvnløs hver nat og slår tiden ihjel med at netshoppe dyrt tøj for Anders’ penge.

Da landets statsminister lukker landet ned i en klima-lockdown, fratages Anja og Anders alle deres privilegerede livs bekvemmeligheder i form af socialt liv, smøger, gode udskæringer fra slagteren og internet. Under overfladen af alle deres privilegier er Anja og Anders måske alligevel ikke så tilfredse med livet. Anja må se en grundlæggende følelse af ensomhed og kedsomhed i øjnene, som snart eskalerer til rablende vanvid, som særligt kommer til udtryk i hendes natlige samtaler med de to vandrende pinde Penge og Bacon.

62312564

De vandrende pinde er lidt som en usynlig ven, som Anja bruger til at undslippe sin indre ensomhed. I løbet af romanen vokser de sig, i Anjas bevidsthed, til faktisk talende væsener, der også fysisk vokser sig større og går på to ben. Forandringen sker uden større ståhej, som en naturlig udvikling af Anjas stigende desperation og paranoia. At Anders til sidst i romanen også begynder at tale med pindene, kan læses som at han både ser Anjas ensomhed og erkender sin egen, og i det kan de to, i de mindste, finde en form for fred og forsoning.

Rammen for romanen er vores moderne samfund, måske et par år ude i fremtiden, hvor klimakrisen er en present, men samtidig også fjern størrelse, som Anja kun halvhjertet forholder sig til, når hun shopper løs på nettet. Inden for den ramme er romanen en beskrivelse af eksistentiel ensomhed, som på absurd og satirisk vis kommer til udtryk i Anjas mange tragikomiske og lettere apatiske tanker om livet og parforholdet.