Barbara Kingsolver har skrevet både digte, romaner, essays og non-fiction og bidraget til et væld af antologier. Det er romanerne, der fylder mest i forfatterskabet, og selv om de er omfangsrige, er de vaskeægte ”page turners” – man vil nødigt slippe dem, når først man er i gang. Sproget er billedskabende og nuanceret uden at tage sig selv for højtideligt, og selv om der sker meget, har Kingsolver ikke travlt med at overbevise sin læser om dette eller hint: hun skriver sig ind i komplekse problemstillinger og gør det med en omhu, der tager plads. I ”Gifttræets evangelium” lader hun f.eks. fortællerstemmen veksle mellem fire karakterer, skiftende fra kapitel til kapitel, i ”Frodig sommer” ligeså, men her fortalt i tredje person.
Klimaforandringer og biodiversitetskrise optager hende, og det er også her, man ofte kan fornemme hendes baggrund som biolog. Hun inddrager virkelig sin egen lidt specielle profil i klangbunden for sine værker – dog indtil videre uden at nærme sig det autofiktive. Social retfærdighed er et andet essentielt tema, der fylder gennem forfatterskabet, og hun fortæller om, hvorfor ”Demon Copperhead” er blevet, som den er: ”Hver familie, jeg kender, er på en eller anden måde blevet berørt af opioidkrisen. Det påvirker vores skoler. Der, hvor mine børnebørn går i skole, er der mange forældreløse børn, som har mistet deres forældre til stofferne. Måske har opioidkrisen tabt nyhedens interesse andre steder, men for os er den her for evigt, for resten af disse børns liv.” (Birgitte Kjær: Måske har opioidkrisen tabt nyhedens interesse andre steder, men for os er den her for evigt. Politiken, 2024-04-01).
Kingsolvers sociale engagement har også udmøntet sig i etableringen af Bellwether Prize for Fiction i år 2000. En pris, der uddeles hvert andet år til en amerikansk forfatter, der adresserer sociale problematikker. Prisen er på 25.000 dollars og er finansieret af Kingsolver selv. Siden 2011 uddeles den i samarbejde med PEN American Center og hedder nu PEN/Bellwether Prize for Socially Engaged Fiction.