Genremæssigt kan Chris Kraus’ bøger defineres som autofiktive. Hun trækker i overvejende grad på hovedstolen og lægger heller ikke skjul på det: ”Det hele skete (…) Der ville ikke være nogen bog hvis det ikke var sket” (Elaine Blair: Chris Kraus, Female Antihero”. The New Yorker, 2016-11-21. Egen oversættelse). Selvom Kraus ærligt lægger alt det private ud til offentligt skue, bør hendes bøger dog ikke læses som ren selvbiografi. De er i høj grad konstruktioner af og ironiseringer over selvet, samtidig med at de rummer det kritiske element, der har givet Kraus og hendes litteratur ikonstatus blandt en ny generation af feminister.
Kraus trækker på 1970’ernes feminisme i form af mantraet om at gøre det private politisk: ”Hvis kvinder ikke har formået at lave ”universel” kunst, fordi vi er fanget i det ”personlige”, hvorfor så ikke universalisere det ”personlige” og gøre det til genstand for vores kunst?” (”I love Dick”, s. 234). ”I love Dick” er et af de tidligste eksempler på den autofiktive genre, der i dag dominerer megen nyskreven litteratur, i hvert fald i Skandinavien. Det, der i 1997, da ”I love Dick” udkom, knap nok blev regnet som rigtig litteratur, er i dag blevet mainstream.
Den kvindelige antihelt er et andet gennemgående tema hos Kraus, og humoren bruges også som et opgør med kønsstereotyper: ”Hvis en mand laver sjov med sig selv er det en joke. Hvis en kvinde gør det samme er det patologisk og betyder at hun har brug for terapi,” forklarer Kraus ironisk i et interview (Elaine Blair: Chris Kraus, Female Antihero. The New Yorker, 2016-11-21. Egen oversættelse). I den autofiktive konstruktion ligger netop også en stor del selvironi. Hendes forelskelse i Dick antager en teenageagtig fanbesættelse, og som sådan beskriver hun den også selv. Hun spiller på fordomme om kvindekønnet, som hun både demonstrerer gennem sine egne erfaringer – sig selv som ”case” – og gennem historiske anekdoter om kvindelige kunstnere fra tidligere tider, hvis kunst også konstant blev bedømt og kritiseret ud fra det altoverskyggende faktum, at de var kvinder.