Eske K. Mathiesen siger et sted: ”Ja, jeg har svært ved at koncentrere mig om store, tunge romaner. Som barn læste jeg selvfølgelig alle røverhistorierne som Gøngehøvdingen og Kaptajn Marryat … Men siden har romaner aldrig fænget mig. Jeg mister simpelthen opmærksomheden i forhold til f.eks. Pontoppidan, som jo er i vælten for tiden.” (Ingeborg Brügger: Sproget er hans legeplads. Information, 2002-07-08).
Det er derfor ikke overraskende i poesien og kortprosaen, man finder de forfatterskaber, der har inspireret Mathiesen. Han læser, som han skriver og fremhæver derfor samme sted forfattere som franske François Rabelais og den satiriske burleske ”La vie de Gargantua et de Pantagruel” (1532-1564) (da. ”Gargantua og Pantagruel” fra 1945). Han nævner Jonathan Swift, der især er berømt for romanen ”Gulliver’s Travels” (1726) (da. ”Gullivers rejser” fra 1726), men Mathiesen fremhæver ikke overraskende Swifts poesi. Han nævner desuden Bertolt Brechts sene digte og ”Flüchtlingsgespräche” (1961) (da. ”Flygtningesamtaler” fra 1966). Dertil tilføjer han russiske futuristiske digtere som Jelena Guro, surrealisten Max Jacob, Norges digterpræst Petter Dass og en række kinesiske kortprosafolk. Herhjemmefra nævner han Hans Adolph Brorsons naturskildringer og humørfyldte barok-poeter som blandt andre Mads Pedersen Rostock og Jacob Knudsen Schandrup.
Udover dem, Mathiesen selv fremhæver som inspirationskilder, kan man tilføje maleren og digteren Holger Drachmanns agitatoriske opråb og Carl Scharnbergs arbejderdigte, Jeppe Aakjærs portrætter af fattigfolk og Knud Sørensens provinsskildringer. Her kan også nævnes dele af halvfjerdsernes politiske poesi med forfattere som Per Larsen, Bent Nielsen og Grete Stenbæk Jensen, der alle skrev om arbejderklassen, og man kan inddrage Dan Tùrell, Peter Laugesen og Benny Andersens sprogkunst og hyldest til hverdagen. Og forskellene til trods kan man også tilføje Per Højholt, som for eksempel deler det tvetydige blik på naturen, som i ”Den tydelige solsort” fra 1999, hvor solsorten flyver tilbage til naturen, efter at digteren har kigget på den. Dertil kan man videre tilføje billedkunstnere, grafikere, illustratorer, skulptører i massevis, men dem må man selv gå på jagt efter.