Genrer og tematikker

Matias Faldbakken siger selv, at mens hans arbejdsmetoder i billedkunsten og i litteraturen er ret forskellige, så er der nogle temaer, der er gennemgående. I kunsten har han arbejdet meget med ekstreme tankesæt og med vandalisme. Han har ladet de beskyttende kræfter mødes med destruktionen og bl.a. skabt en række metalskabe, der på en og samme tid både bliver knust og holdt sammen af nogle brede bånd. På den måde viser han, at destruktionen også indeholder en skaberkraft – eller at ønsket om at beskytte kan være ødelæggende. Det tema er også gennemgående i romanen ”Vi er fem”. Moren i familien, Siv, forsøger f.eks. fra sin position på sofaen at beskytte især familiens lidt sarte dreng Alf, men hun ender med at ødelægge det spirende fællesskab, der er mellem familiens resterende tre medlemmer.

Undervejs gennem sit forfatterskab har Matias Faldbakken lige så stille sluppet de åbenlyst komiske elementer. Hvor hans tre første udgivelser bar præg af en dybt satirisk og skruppelløs tilgang til skandaløse og groteske elementer i samfundet, så bar ”The Hills” præg af en underspillet humor. I ”Vi er fem” er den satire næsten forsvundet, og kun kønsroller og fastlåste vaner i et lilleputsamfund bliver genstand for forfatterens humor.

På mange måder skriver Matias Faldbakken samtidslitteratur, der inkorporerer elementer fra undergenrer som sci-fi, horror og det psykologiske drama. Selv har han udtalt: ”Man siger, at hvis man vil skrive om fremtiden, så skal man tage det værste i sin samtid og overdrive det. Det var det, jeg gjorde med Skandinavisk misantropi, især sidste del, Unfun. Jeg tog et giftigt rum og nogle giftige tendenser i 00’erne, kondenserede det og gjorde det til underholdning og litteratur. Jeg havde ingen anelse om, at virkeligheden ville følge den kurs, at realiteterne i 2017 så sådan her ud.” (Anna Raaby Ravn: Matias Faldbakken: ’Jeg tog det værste fra 00’ernes samtid og gjorde det til litteratur. Jeg anede ikke, at det var sådan, fremtiden rent faktisk så ud’. Information, 2017-12-09).

De fleste samtidsromaner har et stærkt islæt af hverdagsrealisme og foregår i et letgenkendeligt miljø, og sådan starter ”Vi er fem” også. Undervejs udvikler den sig imidlertid, da familiens lerklump vækkes til live og udvikler sig til et keratin-ædende monster, der hærger den lille by.

Matias Faldbakken har med andre ord skiftet spor som forfatter flere gange – fra debuttrilogiens skamløse fokus på menneskets ondskab til den faste struktur i kammerspillet – og han har undervejs kastet sig over forskelligartede genrer, der overrasker læseren. Det vidner om stort teknisk overskud og en eksperimenterende tilgang til det at skabe bøger.