The Hills

Citat
”Nogle menneskers beruselse er hjælpeløs eller fjollet. Sellers beruselse opleves som villet og udfordrende. Det er som om man oplever Sellers beruselse som en kritik af andres ædruelighed.”
”The Hills”, s. 100.

Ni år efter sine bøger om ’Skandinavisk misantropi’ udgav Matias Faldbakken i 2017 romanen The Hills” (”The Hills”, 2019) i eget navn. Hvor trilogien var hektisk, brutal og dybt satirisk, så er ”The Hills” afdæmpet og formfuldendt. Dog er der en underliggende uro og en ildevarslende fornemmelse af, at destruktionen lurer lige om hjørnet, og der er spor af komedie i romanens mange absurde situationer.

Inspirationen til bogen, der udelukkende foregår på en traditionsrig restaurant og i etablissementets kælder, hentede forfatteren fra forskellige europæiske spisesteder, som han har besøgt i forbindelse med kunstudstillinger. Formen er et såkaldt kammerspil: En afgrænset lokation, hvor der foregår et drama med få personer involveret, og hvor det psykologiske spil er i centrum.

46039661

I ”The Hills” er de få personer bl.a. en barchef, en overtjener, en garderobevagt og en huspianist og så historiens fortæller – en navnløs tjener, der har været ansat i 13 år på den historiske familierestaurant The Hills.

Væggene er tunge af gammel europæisk kunst fra det 20. århundrede, og klientellet er udelukkende velklædte stamgæster med faste borde. Bl.a. er der en gruppe rige mænd med den gråsprængte Grisen i spidsen, tjenerens ven Edgar er der tit med sin 9-årige datter Anna, og en gruppe kunstkendere med Sellers som overhoved indtager også deres faste pladser. En dag brydes den vante gang imidlertid, da en ung og moderne kvinde, ’Barnedamen’, bryder barriererne mellem to af grupperne, og for den hyperopmærksomme tjener er det nok til, at hans stoiske ro og professionalisme krakelerer. Han laver fejlserveringer, klemmer sin hånd nede i kælderen og render febrilsk rundt med et kålhoved under armen. Samtidig begynder kvindehadske og racistiske tanker at poppe op her og der.

”The Hills” er blevet kaldt en allegori over Europa anno 2017, hvor det gamle fine Europa netop vakler, men selv understreger Matias Faldbakken, at det er en forfladigelse af romanen, hvis man udelukkende læser den som en subtil samfundskritik. ”The Hills” er også et studie af en partikulær og snobbet mand, der mister fatningen – som en nidkær version af Mads Skjern fra den klassiske tv-serie ”Matador”.