Ingrid Nymos debutroman er en bog om sorgbearbejdelse. I Naja Marie Aidts ”Har døden taget noget fra dig, så giv det tilbage. Carls bog” (2017) skildrer hun tabet af sin søn Carl. Bogen er fragmenteret og består blandt andet af dagbogsnotater, digte og citater fra andre skønlitterære værker om sorg. Aidt bruger gentagelsen som greb – som en sproglig underbygning af den choktilstand, hun befandt sig i efter sønnens pludselige død.
Flere skønlitterære forfattere har de seneste år dykket ned i nonnelivet. I 2021 udgav amerikanske Lauren Groff romanen ”Matrix”, der er en exofiktiv roman om den historiske person, digter Marie de France. Hun sendes i det 12. århundrede til et engelsk kloster, som hun i egenskab af forstander skal bringe ud af ekstrem fattigdom. Herhjemme har Anne Lise Marstrand-Jørgensen skrevet to historiske romaner om den tyske nonne Hildegard af Bingens liv. Hun levede fra 1098 til 1179 og blev en af middelalderens mest indflydelsesrige kvinder i Europa. ”Hildegard” udkom i 2009, og ”Hildegard II” fulgte i 2010. Såvel ”Matrix” og bøgerne om Hildegard giver indblik i nonnernes afsondrede tilværelse. Samtidig er det værker, der peger på, at nonner historisk set har haft stor indflydelse på verden udenfor klostrene.
Både Groff, Marstrand-Jørgensen og Nymo er nævnt i den artikel i Weekendavisen, som Linea Maja Ernst i 2021 skrev om nonnefiktion – en selvvalgt genrebetegnelse for værker, der sætter fokus på nonnens liv og nonnen som en stærk, feministisk figur. I artiklen interviewer Ernst også den danske filminstruktør Katrine Brocks, der på det tidspunkt var ved at færdiggøre sin spillefilm ”Den store stilhed” (2023) om den 29-årige Alma, der står for at skulle aflægge sit nonneløfte i et nutidigt kloster, men som pludselig begynder at tvivle på sin tro.
I Stine Askovs roman ”Varme hænder” (2024) får Camilla job som handicaphjælper hos den jævnaldrende Mathilde, der har mistet førligheden efter en ulykke. På papiret er det verdens nemmeste job for Camilla, der er uddannet pædagog og har mange års erfaring i bagagen, men jobbet viser sig at blive indgribende i Camillas liv. Romanen sætter fokus på et arbejdsliv, hvor Camilla tilbringer mange timer alene med Mathilde uden kolleger som vidne til de udfordringer og den miskommunikation, der opstår.