Rødderne til Neil Gaimans forfatterskab skal findes i den gotiske litteratur og tidlige fantasy, han læste som barn. Ligesom Edgar Allen Poe, en pioner inden for både horror og krimigenren, blander Gaiman gerne det fantastiske og dystre med spændingsromanens opbygning, hvor romanen til dels formes efter afsløringen af centrale oplysninger, som først bliver tilgængelige for læseren i slutningen af værket. Af andre tidlige indflydelser kan nævnes J.R.R. Tolkien, C.S. Lewis og Pamala L. Travers. Om inspirationen fra hende og andre siger han til The New York Times: ”P. L. (Pamela) Travers, som skrev Mary Poppins-bøgerne, gav mig lyst til at fortælle historier som hendes. Historier som synes at have eksisteret for evigt, og som var sande på en måde, som virkelige begivenheder aldrig kunne være. Der var en håndfuld af andre forfattere, som gav mig lyst til at blive forfatter. Og jeg tror, at det de alle havde til fælles var, at de fik det til at se sjovt ud.” (By the Book, Neil Gaiman. New York Times, 2012-05-03. Egen oversættelse).
Hvad angår Neil Gaimans samtid, er der tydeligvis flere forfattere, som benytter sig af nogle af de samme formelle greb og har samme fascination af magi og skjulte verdener, som Gaiman. Mest kendt er måske J.K. Rowlings Harry Potter bøger, hvori en dreng der har levet sin barndom i en ordinær engelsk forstad pludselig indlemmes i en verden af hekse og troldmænd, hvor han, ligesom mange af Gaimans hovedpersoner, må indse at han hører til.
Troldmænd og magi finder man også i Susanna Clarkes roman ”Jonathan Strange and Mister Norrel” fra 2004, der ligesom ”Stjernestøv” udspiller sig i det nittende århundredes England. Clarkes murstensroman fletter, meget lig Gaimans bøger, faktisk historisk stof ind i den magiske fortælling, i hendes tilfælde historien om Lord Wellington og slaget ved Waterloo.
Forkærligheden for massevis af underlige karakterer og små twists og plots indlemmet i den store fortælling deler Gaiman med forfatteren Douglas Adams, som Gaiman tidligt i sin karriere skrev en biografi af.