Hvis
man spørger Anne Holt, hvem der er hendes største forfatteridol, lyder svaret
(uden blinken) svenske Maj Sjöwall. Maj Sjöwall er nu en aldrende forfatter,
men hun er stadig kendt for de samfundskritiske kriminalromaner, hun skrev i 1960’erne
og 1970’erne sammen med sin mand Per Wahlöö. De prøvede at holde et spejl op
foran det svenske samfund og fremvise de sociale problemer, de kunne se i
landet – som navnlig skulle henregnes kapitalismen og den politiske højrefløj. Holt
udtaler selv om slægtskabet: ”Da jeg
første gang mødte Maj Sjöwall, føltes det, som det må føles for en troende
katolik at møde paven. Serien om politimanden fra Stockholm og hans
kolleger i rigsmordkommissionen havde nemlig mere end noget andet påvirket
mig i valget af ståsted som forfatter og genre: Den
skandinaviske kriminalroman.” (Norges krimidronning. Litteratursiden, 2007-09-10).
Denne idolisering forklarer også, hvorfor man kan genkende meget af Sjöwall i
Holts værker: kapitalismekritikken er udskiftet med en kritik af homofobi, men
det samfundsrevsende og i nogen grad også det venstreorienterede, er det samme.
Af andre beslægtede forfattere kan nævnes en række danskere som Gretelise Holm, Ditte Birkemose, Sara Blædel og Elsebeth Egholm. Og en snes svenske forfattere som Camilla Läckberg og Liza Marklund. De har alle stor fascination for både mord og mordgåder, men er samtidig sært betagede af et ægteskabeligt opdragelsesprojekt, hvor manden i historien (ofte en mandchauvinist, somme tider en kvinde) skal tæmmes og finde sin plads i en korrekt og kærlig tosomhed.