I 2011 udgav Heidi Linde romanen ”Nu, jävlar” (”Nu, for helvede”, 2012), der følger fire karakterer over en enkelt dag, den 9. oktober 2009, i den lille norske by Kongsvinger. Terese er højgravid og har fået en dag forærende, hvor hun kan gøre det, hun har allermest lyst til. Hendes veninde Jessica er vendt hjem til barndomsbyen for at holde bryllupsreception, og det sætter tanker i gang om barndommen, hendes afdøde far og forholdene til de mange mænd, hun har kendt. Jessicas mor Lydia lever mest i sin egen verden sammen med sin fantasiven Dronning Sonja. Den tidligere fodboldspiller Kevin arbejder på en tankstation og er ulykkeligt forelsket i Jessica, som han var kærester med for 12 år siden.
Alle fire er på den ene eller den anden måde groet fast i deres liv og bruger denne dag til at reflektere over, hvordan – og hvorfor – det gik sådan, og hvad der skal ske. Jessica omtaler sig selv som en viljeløs karakter, og det er kendetegnende for alle fire, at de lader deres omverden tage beslutninger for dem i stedet for selv at handle. De resignerer og giver de andre skylden for deres egen manglende lykke.
29386498
Alle bærer de på bristede drømme og uindfriede ambitioner, hvis de da ikke lige frem lider af en komplet mangel på drømme og ambitioner. Terese jamrer over, at hun ikke kan føle noget, Jessica over, at hun ikke vil noget og ikke kan binde sig. Udover bogens indledende og afsluttende afsnit, hvor vi hører om den lokale politiassistent og en mystisk hændelse ved nattetide, består ”Nu, for helvede” af 12 kapitler, der på skift dykker ned i karakterernes dag. Flere gange krydses deres veje, både på handlingens niveau og i de mange tilbageskuende fortællinger fra deres fælles fortid.
Romanen omhandler eksistentielle emner som skyld, skam og svigt og fremstiller karaktererne med psykologisk dybde og kompleksitet. Samlet set giver det et billede af et samtidsmenneske, der er overladt til sig selv og ene er ansvarlig for egen lykke – hvilket tydeligvis ikke er så nemt.
Karakterernes behov for at vriste sig ud af deres stivnede situationer illustreres i titlens ”Nu, for helvede”, der bliver startskuddet til deres forandringer.