Baggrund

Citat
”Dybden var borte. Alt virkede dødt og sjælløst som en underbelyst film. Narkomanernes ansigter fik et skær af gamle portrætter, bygningerne lignede mørk papmaché. Skygger faldt overalt, indtil selv bevægelse blev obskur.”
”Jonas’ bog”, s. 127.

Jokum Rohde debuterede som dramatiker i 1993 med “To dage ude fra lørdag nat”, der blev opført på Fiolteatret i København. Året efter udkom romanen ”Jonas’ bog”, og selvom Rohde primært er kendt for sit bidrag til den danske dramatik, har han også skrevet prosa, romaner og noveller samt fotobogen ”København con amore” (2006) i samarbejde med digteren Søren Ulrik Thomsen. Heri foreviger de to Københavns upolerede facader og udrydningstruede specialbutikker, frisørsaloner og møntvaskerier. De mindre prominente lokaliteter i den danske hovedstad fascinerer Jokum Rohde. Selv er han vokset op i den anden ende af det sociale spektrum, i Frederiksstaden, den eksklusive del af Indre by omkring Amalienborg.

Kærligheden til metropolens dystre lokaliteter og barske skæbner er kendetegnende for Rohdes litterære univers. I både prosaen og dramaerne dyrker han byens skyggesider i en stiliseret forfaldsæstetik. Rohde skildrer det makabre og erotiske, mens angst og undergang lurer lige om hjørnet. Det kunne tolkes som et symbolsk fadermord, da Jokum Rohde er søn af de klare farver og formers mester, hele Danmarks plakatkunstner nummer et, Per Arnoldi. Derudover er han ud af en familie med stærk tilknytning til kunstscenen. Moren er skuespilleren Christiane Rohde, bedstefaren den tidligere direktør for Det Kongelige Teater Henning Rohde, og oldefaren var kunstmaleren Johan Rohde. I dag er Jokum Rohde selv husdramatiker på bedstefarens gamle arbejdsplads og har skrevet mere end tyve teaterstykker, hvoraf de fleste også er udkommet i bogform.

Jeg har haft to egentlige faser i den dramatik, jeg har skrevet, nemlig en non-lineær 1990´er fase, der i højere grad anskuede dramaet som et åbent eksperiment, et digt. Og så, på grund af to teateroplevelser, et skift mod at sætte karakterrollen som skuespilsfortællingens udgangspunkt, hvilket ledte til mine genredramaer fra 2001 og frem til nu.”(Rie Hammer: 11 spørgsmål til Jokum Rohde om den fængende historie. Teater1, 2012-05), siger Rohde om udviklingen i sit forfatterskab.