Listen af thriller- og krimiforfattere kan synes næsten endeløs, men skal man slå ned på et par forfattere, som både i genre og tema kunne ligne Smith, springer for eksempel amerikanske Martin Cruz Smith i øjnene. Fra 1980'erne og frem til i dag har han udgivet i alt otte krimier om hovedpersonen Arkady Renko, som alle foregår i Sovjetunionen. Man kan også pege på amerikanske Thomas Harris’ berømte og filmatiserede bøger om Hannibal Lecter, hvis barndom og formende år udspiller sig under Hitlers invasion af Sovjetunionen. Måske kan man nærmest tale om en angelsaksisk tradition inden for sovjetkritiske thrillerfremstillinger af den kolde krig, hvor en dehumanisering af befolkningen er i centrum. Videre, som anmelderen Angus Macqueen påpeger i en artikel i den engelske avis The Guardian, har Smiths forfatterskab også et valgslægtskab med forfatteren Robert Harris’ ”Fatherland”, hvor et mordmysterie bruges til at belyse naziregimets totalitarisme. (Angus Macqueen: Secret history. The Guardian, 2008-04-12).
En anden bestsellerserie, der har fællestræk med Smiths trilogi, er Dan Browns fire krimier ”Engle og dæmoner” (2000), ”Da Vinci Mysteriet”, ”Det forsvundne tegn” (2009) og ”Inferno” (2013). Hovedpersonen hos Brown er Harvard-forsker Robert Langdon, der sammen med sin kollega Sophie Neveu bliver rodet ud i livstruende situationer via deres forskning. Plottene drejer sig om kristendomsfortolkninger, konspirationer og kristne loger, men selvom scene og tema altså er meget forskellige hos Brown og Smith, er der store ligheder i plotopbygningen: Begge forfattere synes at benytte sig af en slags overbudsplot, hvor det ene forræderi efter det andet vendes på hovedet. Der vendes konstant op og ned på, hvem hovedpersonerne (såvel som læseren) kan have tillid til, og denne rolleomvending bliver en vigtig narrativ fremdrift. For begge forfattere gælder det måske også, at det ikke er for deres fremragende prosabeskrivelser, man skal læse dem, men snarere for evnen til at opbygge spænding via stadig acceleration.