I sit arbejde med at illustrere den grafiske roman ”De gale” har Mikkel Sommer skævet til den franske illustrator Blutch og den argentinskfødte tegner Jorge Gonzalez. Både Blutch og Gonzalez arbejder ret løst med blyant, hvilket også er kendetegnende for Mikkel Sommers streg i ”De gale”. Han forklarer inspirationen fra de to illustratorer således: ”Det giver en frihed at se på, hvad der kan lade sig gøre inden for tegneserier, når det kommer til skitsegrad og det ekspressive,” siger han (Martine Stock: Interview til Forfatterweb, maj 2015). Han fremhæver desuden, at Blutch har en modig og eksperimenterende tilgang til illustration, som han beundrer.
Illustrationerne til ”Men ikke i dag” er lavet af en blanding af papirklip, collage, blyant, akvarel og digitale farver. Det er teknikker, som også bruges af engelske Luke Best og svenske Jockum Nordström, hvis arbejde i store dele består af papirklip og collage.
Mikkel Sommer er derudover inspireret af og ser op til en række kunstnere, herunder maleren og grafikeren Per Kirkeby. Det er særligt farverne, energien, teksturen og balancen i Kirkebys kunst, som han beundrer. Rækken tæller også den tyske maler og grafiker Max Beckmann, hvis grove kanter og flade kompositioner er en inspirationskilde i hans eget arbejde. Han fascineres desuden af illustratoren Laura Carlins ”finesse i hendes figurer og objekter, de små nuancer og de uventede elementer” (Martine Stock: Interview til Forfatterweb, maj 2015) samt af illustratoren Jillian Tamakis kompositioner og hendes på én gang minimale og udtryksfulde streg.