Mikkel Sommer skelner i sit virke som illustrator mellem det arbejde, han laver for andre forfattere og sit eget, personlige arbejde. Fællesnævneren er, at han altid prøver at finde netop den tegnestil, der passer til det pågældende materiale. Det er derfor også kendetegnende for hans arbejde med ”Men ikke i dag”, ”Hadet” og ”De gale”, at han ikke har én specifik stil, men derimod har mange forskellige tegneredskaber i skuffen, han kan gøre brug af for at ramme fortællingens budskab og stemning på bedste vis. De tre bøger viser, at han mestrer collage, blyant, akvarel, tryk, papirklip og er i stand til at forene nye og ældre arbejdsmetoder.
Hvad angår hans mere personlige arbejde, afbilledet i blandt andet ”Z” (2010) og ”Obsolete” (2011), går visse elementer igen i illustrationerne; for eksempel fraværende mænd med skæg, kedeligt interiør og meget sved. Sit personlige arbejde kalder han med egne ord: ”mere upoleret og halvgrimt”. Generelt for illustrationsarbejdet er, at han ”(…) tror på en stærk undertegning, et balanceret grundlag, og så kan resten være groft og ufærdigt og nærmest se tilfældigt og uheldigt ud,” siger han (Martine Stock: Interview til Forfatterweb, maj 2015). Mikkel Sommer trækker desuden på filmiske metoder i sit arbejde, særligt hvad angår fortælleteknik og kompositioner, blandt andet eksemplificeret i ”De gale”, der er scenisk opbygget og fortalt i et næsten filmisk sprog gennem forskellige ’kameravinkler’.