På opdagelse

De fire pegebøger “Vov” og “Kvæk” (2002) og “Kør!” og “Flyv!” (2006) er for de allermindste børn. “Vov” og “Kvæk” handler om en lille hvid hund der siger vov til alt og alle, og en fræk grøn frø der springer rundt over det hele og siger kvæk. I “Kør!” og “Flyv!” møder vi en lille hvid hund, der henholdsvis kører rundt i en rød bil og flyver rundt i en grøn flyver. Her handler det om modsætninger og bevægelse; op og ned, foran og bagved, højre og venstre, varmt og koldt.

24420337

Fortællingen har tre lag; figurer, baggrund og tekst, der er lavet i et samarbejde mellem Jørgen Stamp og hustruen Anne Misfeldt, der er uddannet tekstildesigner fra Designskolen Kolding.

Figurerne er tegnet med tyk sort konturstreg og én fyldfarve, for eksempel er bilen rød, der er en brun gravhund og en flok gule kyllinger. Der er ingen skygger eller detaljer ud over ører, næse, mund og øjne. Og dog er figurerne levende. De skifter position og ansigtsudtryk alt efter, om det går op eller ned, om den lige er kørt med fuld fart gennem en bunke blade eller bliver gøet i hovedet af en endnu større hund. Stilen er enkel og lidt naiv i sit udtryk.

Baggrundene har en stor grad af stoflighed over sig, i det der er brugt forskellige teknikker og materialer, såsom fortovsfliser og avisudklip, til at skabe liv og struktur. Farverne er afdæmpede grå, brune, grønne og blå nuancer. Baggrunden står i stilmæssig kontrast til figurerne og skaber derved opmærksomhed om både sig selv og figurerne. Samtidig har kontrasten den virkning, at figurerne ser ud, som var de klistret på. De står på en måde ud fra baggrunden, så man får lyst til forsøge at ryste dem ud af bogen.

Teksten består af enkelte ord som “op”, “ned”, “over” og “under”, “vov” og “kvæk” og er således enkle som figurerne og sætter på simpleste vis ord på billederne. Ideen bag bøgerne var ifølge Jørgen Stamp “at lave bøger til helt små børn, som er visuelt udfordrende og skiller sig ud, men stadig kommunikerer enkelt og direkte” (Jørgen Stamp i interview via mail med Sonja Larsen, maj 2007).

Alle fire bøger har fået meget ros med på vejen af anmelderne, og de to forfatteres uddannelse som grafisk designer og tekstildesigner forbliver heller ikke ukommenteret. En positiv anmelder skrev: “Det er tydeligvis to grafikere, der har været på spil. Her er mere kommunikation end digt.” (Steffen Larsen: Billedbog: Til den søde tand. Anmeldelse af “Kvæk” og “Vov”, Politiken, 2002-11-02). Og en anden skriver “en fantastisk fornyelse af genren” (Jens Raahauge i forbindelse med udvælgelse af kandidater til Illustratorprisen 2003).