Delphine de Vigan skriver i den selvbiografiske eller autofiktive genre, hvor hun inden for romangenrens spilleregler trækker på selvoplevede og virkelige hændelser og figurer. Romanportrættet af forfatterens mor, ”Alt må vige for natten”, er den af hendes til dansk oversatte bøger, der lægger sig mest rent op ad genren autofiktion. I den efterfølgende roman, ”Baseret på en sand historie”, behandler hun efterdønningerne ved at skrive om virkeligheden – samtidig med at hun introducerer en figur, som læseren ikke bliver overbevist om har en virkelig eksistens. Som titlen antyder, er Delphine de Vigan optaget af vores definition af sandhed versus fiktion – og tematikken dukker op, sammen med forfatterens rolle i verden, igennem alle hendes bøger.
Delphine de Vigans bøger lægger sig genremæssigt op ad autofiktion, eksemplificeret i ”Min kamp” af Karl Ove Knausgård, og romanportrættet, eksemplificeret i en bog som ”Bang” af Dorrit Willumsen. Hvor Knausgård skriver med røntgenblik omkring sin barndom og sit voksenliv som forfatter, påstår Delphine de Vigan ikke i samme omfang at tale sandt – og helt undgå narrativer og tvivlsomme erindringer. Hun skriver om virkelige hændelser med de ord, hun ønsker at sætte på dem. Som hun husker og fortolker dem – ikke som den nødvendigvis udspillede sig for de implicerede: ”Jeg samler fragmenterne igen, jeg udfylder hullerne, ingen tvivl om det, jeg arrangerer tingene på min måde” (”Alt må vige for natten”, s. 116).