Fødebyen Viborg har præget flere af Claus Handberg Christensens værker. Det så man i ”Tak for mørket, far”, hvis afsnit ”selvskrevne stier” består af 20 sort-hvid billeder af veje, stier og broer fra forfatterens jyske opvækst. På Fjordvang efterskole mødte teenageren Claus Handberg Christensen digteren og maleren Henrik Have, som udover at være hans klasselærer blev en mentor, ven og skriveinspiration, og det var her Claus Handberg Christensen for alvor kastede sig over de kreative udtryksformer. Han forlod Viborg-egnen som 22-årig, hvorefter København blev indtaget og gjort til den hjemlige base. På audiowalken ”Natnedslag” (Københavns Bymuseum) har Handberg indtalt og fortalt om sine første år i hovedstaden, og med de guidende, downloadede ord i ørerne tages lytteren med på nattevandring i Københavns gader.
Trods Henrik Haves indflydelsesrige inspiration afløste fotografiet skriften i en årrække, hvor Claus Handberg Christensen gentagne gange søgte ind på Kunstakademiet – dog uden held. Ved en tilfældighed begyndte han igen at skrive og efter en del baksen fik han hul igennem til Gyldendal, der i 2001 udgav debutdigtene ”320 pund”. Senere sprang Claus Handberg Christensen ud som engelsksproget singer-songwriter på det lille pladeselskab Elektrolyt med udgivelsen ”In a sense” (2009). Han arbejder stadig ligeledes med billedkunst og har udstillet i både ind- og udland, ligesom han har forestået et tværfagligt projektforløb på Forfatterskolen, undervist på forskellige højskoler og tilrettelagt udsendelser til programmet Ultralyd på DR P1. Handberg involverer sig gerne i talrige kunstneriske projekter og ønsker på ingen måde at lade sig begrænse kreativt. Han tager aktivt del i det litterære-kunstneriske miljø i København med hyppige oplæsninger og deltagelse ved bl.a. den internationale litteraturfestival CPH:LITT 2009.
Claus Handberg Christensen har to børn med børnebogsforfatteren Kamilla Hega Holst.