Den store mester

Citat
”Den store Ordronoff sad foran det spejl, han altid havde med sig i vognen, når han var på turné. Han kunne føle dyrskuets uro kredse rundt omkring sig og blive til en hvisken.”
”Den store mester”, s. 13

I Christian Mørks roman ”Den store mester” (2014) er omdrejningspunktet den unge Marcus Legrand, som bliver til Den Store Marconi. Bogen er inddelt i fire større afsnit: 1) Kongen af Arabien, Frankrig, 1918. 2) I den lodrette by, New York, 1919. 3) Den bedste forklædning, Hollywood, 1919. 4) Sand magi, Hollywood, 1920.

51292049

Året er 1918. Første Verdenskrig hærger Frankrig, og urolighederne nærmer sig Marcus’ hjemby. Læseren når lige at opleve teenagedrengen til et trylleshow hos den fascinerende illusionskunstner Odronoff, før byen bombes sønder af tyskerne. Marcus’ familie dør, og drengen bliver stum af chokket. Han slår følge med den tyske sergent og desertør Kammhuber, som ser muligheder i det unge trylletalent. Sammen vandrer de gennem det krigshærgede land, stjæler og optræder sig til penge og mad. I 1919 sejler de til Amerika, og trods barske betingelser i New York bliver den stadig dygtigere Marcus et stort navn. Han kalder sig Den Store Marconi og alle vil have et stykke af kunstneren – på godt og ondt. Han involveres i flere bedrageri- og voldssager og forbliver et mysterium for medierne: Hvem er den stumme tryllekunstner, der er begyndt at tale, hvor kommer han fra og har han været voldelig over for kvinder?

På anbefaling af sangstjernen Al Jonson drager Marcus videre til Hollywood. Her møder han en filminstruktør, der vil lave Den Store Marconis liv om til film. Men han møder også småkriminelle og opportunister, selv komikeren Charlie Chaplin bliver jaloux på hans succes. Heldigvis møder han også den unge enkefru Amanda Cox, der bliver hans støtte under det hårde arbejde med filmen, hvor fortid og fordæktheder trænger sig på.

Den mangefacetterede historie om Den store Marconi er både en klassisk fortælling om en ung mand/kunstner og hans vandreår, om Første Verdenskrig og dens følger i Frankrig, og om Amerika som et kulørt land med muligheder og det modsatte. Bogen slutter åbent ved at forfatter Christian Mørk serverer to mulige slutninger for læseren – én for dem, der tror på magi – en anden for dem, der ikke gør.