Baggrund

Citat
“Sådan gik den dag, og sådan gik en masse andre dage. Indimellem var han bare død, eller sad og læste, spadserede roligt hjem langs Sortedamsdosseringen fordi der egentlig ikke var noget han skulle nå som sådan selvom det ville han aldrig lære, og det vidste han godt, på et tidspunkt var han og familien oppe i huset i Sverige, og han var i Parken med den store tøs og sine nervøse fadøl, og han var nede i et propfyldt Osborne i Elmegade sammen med alle drengene (og den store tøs) den onsdag aften de igen blev mestre efter at have vundet på et mål af Marcus Allbäck ude i Betonen.”
“Københavns Mysterier”, s. 308.

København udgør baggrundstæppet i både Benn Quist Holms bøger og i hans eget liv. Han er født på Frederiksberg i 1962 og blev student fra Johannesskolen på Frederiksberg i 1982. Hans forældre havde egentlig en forventning om, at han skulle blive bankelev, men han valgte litteraturvidenskab, selvom han ikke på noget tidspunkt havde en forestilling om, at han ville bruge sin uddannelse til noget. At det lige præcis var forfatter, han ville være, mærkede han for alvor, da han i sin studietid skulle skrive udstillingskataloger for en gruppe af billedkunstnere og arkitekter. Derfor begyndte han sideløbende med sit speciale at skrive på sin første roman. I 1992 afsluttede han sin uddannelse til cand. phil. i Litteraturvidenskab fra Københavns Universitet, og i 1994 udkom debutromanen “Til verdens ende”.

Efter afsluttet uddannelse og sideløbende med forfatterskabet har Holm arbejdet som anmelder og klummeskribent i forskellige medier. Blandt andet har han været anmelder ved Dagbladet Aktuelt, og senere blev han klummeskriver ved Urban, Bo Bedre og Euroman.

Benn Q. Holm beskriver sin ungdom som en slagkraftig blanding af mod- og punkkultur. Selv har han været meget engageret i KU-København, men det politiske blev senere erstattet af en passion for litteratur og fodboldklubben FCK. Erstatningsreligioner, som Benn Q. Holm selv kalder dem. Han mener, at vores kultur er blevet en stor ‘tag-selv-buffet’, hvor det er de nære værdier, der giver livet betydning. De store værdier, de religiøse og politiske, eksisterer ikke længere for den enkelte, og der er ifølge Benn Q. Holm i øjeblikket flere medlemmer i FCK´s fanklub end der er medlemmer af alle de politiske ungdomsorganisationer tilsammen. Det syn afspejler sig i hans værker, og på den vis kan man sige, at Benn Q. Holm er barn af sin tid og sin by.

Udover fodbold og litteratur fylder musik meget i Benn Q. Holms hverdag. Han bruger musik, når han skriver, og han bruger det også som et effektivt virkemiddel på linje med bilmærker og sted- og gadenavne i sine værker. “Faktisk hører jeg kun musik, når jeg arbejder. Jeg voldtager musikken, bruger den til at oparbejde en slags kontrolleret ekstase, når jeg arbejder”, siger Benn Q. Holm (Thomas Søie Hansen: “Jeg er afhængig af musik”. Berlingske Tidende, 2005-12-01). Og det er musik i den lige linje fra Beatles til Suede, han hører. Klassisk musik og jazz havde nær kostet ham en skriveblokering, fortæller han.

Privat bor Benn Q. Holm i en stuelejlighed på Østerbro med sin kone og sine tre børn. En lejlighed, der kun ligger få hundrede meter væk fra Parken, FCKs hjemmebane, hvor han hver anden weekend tropper op for at se sit hold spille.