De sexgale mænd

Et gennemgående tema for Zimakoff er mænds dobbeltmoral. Populært sagt, så tænker mændene hos Zimakoff primært med genitalierne frem for med indersiden af hovedet. Det gælder begge hans voksenromaner, hvor Simon i den første netop igangsætter hele handlingen via sit utroskab, og i den anden, hvor drivkraften i høj grad er Williams stigende og forbudte betagelse af Elisabeth. Samme tematik kan man finde i de ungdomsbøger, som han har skrevet for de ældste unge.

Det gælder Vild i varmen (1992), om to 17-åriges rejse til Kreta, og den elegante Et enkelt skridt fra livet (1996), som handler om 20-årige Alexander, der starter på et forfatterkursus, og har sat sig for at lykkes med pigerne. Med en mesterlig sproglig lethed får han læseren til at engagere sig i Alexanders liv og levnet – og græmmes med ham, efterhånden som hans problem kommer for en dag.

Drengedriften er også hovedtemaet i Jomfrurejsen (1996), som primært handler om Johans svære vej til sin seksuelle debut. Samme tema genfindes i Katinka, Katinka (1998), dog er der her blandet problemstillinger omkring venskab og utroskab med en handling, der ikke lader de amerikanske serier noget efter: 15-årige Jakob, der fortæller historien har været venner med Ulrik og Astrid hele skoletiden igennem. Men i takt med at følelserne udvikler sig fra venskab til kærlighed, opstår problemer. For Astrid er vild med Jakob, der føler han svigter Ulrik. For Ulrik elsker Astrid. Jakob er vild med Katinka, der kommer sammen med motorcykelbøllen Max. Katinka bliver lun på Jakob, men Astrid, jaloux, beslutter sig for at sladre til Maxs venner, der næsten slår Jakob ihjel.

24971376

Den lidt filmiske handling er også tilstede i Zimakoffs personlige udgave af Rifbjergs "Kroniske uskyld", Noget mellem venner (2000), hvor især dialogerne mellem de to venner, der portrætteres i historien, virker utrolig virkelighedsnære. Zimakoff for unge er dog bedst, når han ikke lader drifterne bestemme handlingen, men i stedet giver tid til at alvoren får fodfæste midt i al handlingsvirvaret. Det gør han blandt andet i En dødssyg ven (2004) – en tvetydig titel, som netop handler om Vitus, der er dødssyg med leukæmi, men som også er dødssyg – i alt fald i set ud fra hovedpersonen Olivers synsvinkel. Det er en spændende bog og dvæler – ganske som målgruppen - ikke unødigt ved nederlagene. Måske er det i virkeligheden manglen på sentimentalitet, der gør romanen til en af Zimakoffs absolut bedste. I Strømsvigt (2004), som han har skrevet sammen med sin kone, Ida-Marie Rendtorff, skrives der videre ud fra samme tematik, men denne roman er samtidigt et vellykket fortællermæssigt eksperiment, hvor bogens to halvdele hver især fortæller næsten den samme historie ud fra de to forskellige hovedpersoners synsvinkler.