Blindtunnel

Citat
”Det kunne med stor sandsynlighed fastslås, at drengen var sudetertysker. Tilknytningen til egnen, skoene, armbindet. Dermed havde han heller ingen slægtninge her, eftersom der ikke længere var nogle sudertyskere tilbage, gudskelov.”

”Blindtunnel”, s. 113.

Sonja og Daniel er et kriseramt midaldrende par, der trænger til en frisk start. Et nyt liv. Børnene er for længst flyttet hjemmefra, og Daniel har mistet både sit job og troen på sig selv. Derfor beslutter parret sig for at forlade Sverige og forme en ny tilværelse på en vingård i Bøhmen i Tjekkiet. Et område, der engang var kendt som Sudeterland, og hvor en stor del af befolkningen var tyskere.

Under istandsættelsen af gården finder Daniel et mumificeret lig af en dreng med en Reichsmark fra 1943 i lommen. En dør til fortiden og til en brutal udrensning med rødder i Nazi­tyskland åbner sig. Sonja fordyber sig i at finde ud af, hvem drengen var, og hvor han kom fra. Og, ikke mindst, hvorfor drengen døde netop i deres kælder. En nat bliver en kvindelig turist dræbt tæt på vingården, og Daniel bliver anklaget for drabet.

46327438

Er der en sammenhæng mellem liget af drengen i kælderen og den dræbte turist? Ja. For fortid og nutid fletter sig fornemt sammen i ”Blindtunnel” fra 2019 (”Blindtunnel”, 2019). Sonja er bogens jeg-fortæller, og Alsterdal kombinerer Sonjas lidt naive/romantiske forestillinger med en mørk historie. Med ”Blindtunnel” har Tove Alsterdal endnu engang skrevet en krimi med historisk perspektiv, og hun sætter spot på et overset stykke historie, der er skrevet forbløffende lidt litteratur om, nemlig fordrivelsen og udrensningen af sudetertyskerne i tiden efter 2. Verdenskrig.

”Blindtunnel” er en roman om storpolitik og om, hvad der kan ske i kølvandet på en krig, når sejrsherrer og krigens tabere bor dør ved dør. Det er også en krimi om det nære, om fortielser og løgne, der kaster dystre skygger, og om forholdet mellem et midaldrende par i krise. Titlen refererer helt konkret til et net af underjordiske tunneler, der har betydning for historien, men også til det tunnelsyn og snævre blik, vi kan få på andre mennesker, når had, hævn, fordomme og angst får lov at fylde.